andre skriver

Potentielle elbilsejere: For få ladestandere er et problem

Illustration: Volkswagen AG

Opladningsmuligheder i det offentlige rum spiller en meget stor role for danskerne, når de overvejer at købe en elbil. Hele 55 pct. i en ny undersøgelse blandt 3000 danskere peger på manglende ladestandere som en udfordring ved at eje en elbil. Og 72 pct. svarer enig eller meget enig til, at de vil være mere tilbøjelige til at købe en el- eller hybridbil næste gang, hvis vel at mærke opladningen er lige så nem som at tanke en benzin- eller dieselbil. Rambøll, der står bag undersøgelsen sammen med YouGov, mener, at vi ikke kommer udenom mere støtte til ladestandere - i byerne er der for få og på landet går det for langtsom med at bygge ud med offentligt netværk.

Kræver muligvis abonnement
Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via CNBC 27. jan 2021 13:38 2
Boeing 737 Max må igen flyve i EU-luftrum
via Fyens.dk 27. jan 2021 11:28
Ansatte på hospital tester sig selv for corona
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men det er nu også et probelm, at der for ofte holder andre biler end el-biler eller el-biler under opladning på de eksisterende pladser. Men skarpere regler om parkering på ladepladser og håndhævelse af disse vil den bestående ladekapacitet række meget længere.

  • 4
  • 0

Men det er nu også et problem, at der for ofte holder andre biler end el-biler eller el-biler under opladning på de eksisterende pladser. Men skarpere regler om parkering på ladepladser, og håndhævelse af disse, vil den bestående ladekapacitet række meget længere.

  • 0
  • 0

Problemet med de for få ladestandere, er: 1. For lang ladetid, det er bare ikke noget der overstås som et Fakta-besøg ("Det ta'r kun 5 min."), så jo længere tid ved ladestanderen, desto færre kan bruge den. 2. For hyppige ladebehov. Med mindre man køber en svinedyr Tesla med stort batteri, og det har de fleste mennesker jo ikke råd til, så skal den lades ret hyppigt og vil derfor optage meget tid ved ladestanderen. Kort sagt: Elbilen er ikke et modent produkt, der kan sammenlignes med en "rigtig"bil. Altså, sådan en der tanker på 5 min, som man spænder en trailer på i IKEA og køre møblerne hjem i, en man kører på ferie i Sydeuropa i, en man koldstarter om vinteren og kører rundt i en dejlig varm kabine, og sådan er det jo bare.

  • 5
  • 13

Der bliver bedre plads på vejene, også uden ZIL-lanes, til kadrene, hvis behov passer til elbiler.

Pol Pot i Slagelse og hans disciple har jo løsningen til alle os, der ikke kan arbejde hjemmefra eller komme på arbejde med rimeligt tidsforbrug med offentlig transport, eller har råd til en elbil:

Vi kan sove i et hummer nær arbejdspladsen og tage hjem til familien i Udkantsdanmark en gang om ugen/måneden/året/... som gæstearbejderne i den Arabiske Golf

  • 2
  • 11

Kort sagt: Elbilen er ikke et modent produkt, der kan sammenlignes med en "rigtig"bil. Altså, sådan en der tanker på 5 min, som man spænder en trailer på i IKEA og køre møblerne hjem i, en man kører på ferie i Sydeuropa i, en man koldstarter om vinteren og kører rundt i en dejlig varm kabine, og sådan er det jo bare.

Du taler som du har forstand og viden til. Det vil sige, at det er det sædvanlige uinformerede vås du hælder ud over skærmen.

Jo, en elbil er bestemt et modent produkt og et langt bedre produkt en fossilbil. Du tager i den grad fejl, hvis du tror at det er miljøhensyn der får folk til at vælge elbiler. Nej årsagen er, at man får et bedre produkt.

Og nej man tanker ikke på 5 min. Man spilder nemlig selt ikke tiden med at tanke. Det sker af sig selv, når bilen lader, mens man selv laver alt muligt andet. F.eks. kan den lade når man har spændt en trailer på og den holder på parkeringspladsen ved IKEA mens man handler. Ja, der findes elbiler til rimelige penge man kan spænde trailer efter og der kommer flere.

Og man kan bestemt køre på ferie i Sydeuropa i den. Så lader den mens man holder tissepause og spisepause. Man står ikke dumt og kigger på den mens man hælder brændstof på.

Koldstart? Hvad er det? Kan huske ordet fra dengang jeg kørte fossilbil. Det gør absolut nul forskel for at starte en elbil om det er sommer eller vinter. Men i en elbil kommer du om morgenen ned i en bil der på forhånd er opvarmet og hvor ruderne er is-og dugfri, så man lige fra man sætter sig ind har en dejlig varm kabine.

Du lever i fortiden og vælger bevidst at holde dig selv hen i uvidenhed. Det er sgu sørgeligt.

  • 10
  • 4

Opladningsmuligheder i det offentlige rum spiller en meget stor role for danskerne, når de overvejer at købe en elbil. Hele 55 pct. i en ny undersøgelse blandt 3000 danskere peger på manglende ladestandere som en udfordring ved at eje en elbil.

Folk der ikke ejer en elbil kan da på ingen måde vide, om manglende ladestandere er en udfordring. Det kan højst formode, at det ville være en udfordring, hvis de havde en elbil. Men er 55% af danskerne virkelig i en situation hvor de ikke vil kunne lade ved hjem eller arbejde? For hvis de kan det, så er det jo bare manglende viden om hvordan en elbil fungere i praksis, der er problemet.

  • 9
  • 5

Og nej man tanker ikke på 5 min. Man spilder nemlig selt ikke tiden med at tanke. Det sker af sig selv, når bilen lader, mens man selv laver alt muligt andet.

Når nu du selv bringer det på bane Jens: På en tankstuds findes der en lås, som man kan sætte på så snart tuden er i tanken. Der kan pumpen så stå i et minut eller halvanden, og slår så fra når tanken er fuld. Imens "man selv laver alt muligt andet".

Jeg anvender det nu ikke selv, da jeg endnu ikke har opdaget at det er så slemt at stå der. Det undskylder jeg naturligvis for 😏

  • 1
  • 8

Jeg gruer for den dag, hvor der kan fyldes noget meningsfuld ekstra rækkevidde på en elbil på den tid jeg vil være om at tisse, for så vil jeg for alvor være plaget af konstruktionsfejlen af den mandlige 3-vejsventil.

Når det står værst til på CircleK's motorvejstankstationer vil der kunne fyldes diesel på til flere tusinde kilometers kørsel, på den tid man venter på at købe en sandwich og få scannet årskrusene til kaffe, fordi der intet system er i tilberedningen af "fast"food og betjeningen af kunder.

Her vil jeg gerne -igen- slå på tromme for EEN KØ systemet, hvor der kun er EN KØ, og Murphys lov om "the other line always moves faster", derfor er sat ud af kraft. Første ledige medarbejder kalder den første i køen frem, og idioterne der skal have en burger eller smoothie med det hele, når der er 20 mennesker bag dem, sætter ikke de uheldige i den forkerte kø på tålmodighedsprøve. Med 30 minuters ladetid et eller andet sted mellem A og B, betyder 10 minutter ekstra sikkert mindre.

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten