Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Paris-aftalen blokerer for ny Heathrow-landingsbane

Illustration: Bigstock/dbvirago

Planer om en ny tredje landingsbane i Heathrow lufthavn er blevet kendt ulovlig af en britisk domstol, med den begrundelse at myndighederne ikke i tilstrækkelig grad har taget hensyn til Storbritanniens forpligtelser over for Paris-aftalen. Det er den første gang en juridiske afgørelse er baseret på Paris-aftalen, som er en juridisk bindende FN-klimaaftale, der forpligter 196 lande til at reducere udledning af drivhusgasser.

Emner : Klima
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via TV2 27. mar 2020 07:57 4
Spanien sender 9000 testkits tilbage til Kina
via Finans 27. mar 2020 07:56
Kunder aflyser byggeordrer på grund af corona
via Berlingske 26. mar 2020 16:16 25
2000 forskere kritiserer svensk coronastrategi
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Paris-aftalen, som er en juridisk bindende FN-klimaaftale, der forpligter...

aftalen er ikke 'juridisk bindende' i højere grad, end de enkelte lande (ved national beslutning) beslutter at gøre den.

  • 5
  • 0

anlægslove skal tage konkret stilling til klimapåvirkningen


OK - tak for analyser

  • tror du det betyder at de i UK skal lave en oversigter over alternativer med mindre klimapåvirkning ... ( den 3. landingsbane dækker vel indlandsk flyvnings behov)

en tænkt dansk case - " Kbh lufthavn vil bygge ud - for at imødekomme flybehov til Norge og Sverige - men en HH forbindelse med super hurtige tog i en tunnel - vil give mindre klimapåvirkning " ... kan Paris-aftalen, via en domstols dom, kræve sådanne analyser ???

OK - et lidt dårligt eksempel ... måske andre kan finde bedre `?

  • 0
  • 0

( den 3. landingsbane dækker vel indlandsk flyvnings behov)


Heathrow lufthavnen er en af de mest internationale lufthavne i verden med især mange oversøiske destinationer.
Gatwick er den anden (meget mindre) London lufthavn, der har meget oversøisk trafik.

Den lokale og europæiske flytrafik til/fra Englandf afvikles i høj grad via Stansted, Luton (Ryanair, Easyjet mfl.) og delvis via London City Airport.

... Paris-aftalen, via en domstols dom

Husk den omtalte dom omhandler to britiske love i forhold til hinanden og ikke Parisaftalen direkte.

Man kan ganske enkelt ikke have et moderne samfund uden at flyve på mange strækninger.
Tog til passagertransport egner sig til S-tog/metro i større byer og til medium afstande og især, hvor de kan aflaste tæt flytrafik (fx midt-vest europa. London, Amsterdam, Paris, Bruxelles m.fl.)
Eurostar er pt. opgivet London-Frankfurt pga. afstanden og den for lange transporttid)

Der er ingen der betyder noget for flytrafikken , der har tid (=penge) til toget fra fx Riga til Lisabon eller Athen til København.

Lars :)

  • 1
  • 0

Mon ikke de grønne org. vil naerlaese dommen - og vi ser tilsvarende argumenter videre frem.

Nok mere lovgiverne og regeringens embedsmænd, der skal sikre at individuelle lovtekster indeholder tekst om lovens evt. undtagelser fra klimalove.
Det problem får vi ganske sikkert også i Danmark.

Nattog fra Stockholm til Paris undersøges vist iøjeblikket. Og London - Rom/Madrid kan måske også blive et nattåg.

Hygge, hygge unge og pensionister.
Det er der da ingen 'på arbejde', der kan tage alvorligt. Rom-Paris tager 11h med TGV (og italiensk højhastighed) plus de godt 2 timer Paris London.

Eurostar London Paris er 2h15, London Bruxelles er godt 3h begge med 40 min før afgang på økonomiklasse.
Det er så lang tid, at man pt. ser tiden an mht. at forlænge til Amsterdam, der vil addere 1,5-2h til transporttiden.

Man er helt nødt til at flyve på strækninger, hvor toget tager over 4 timer.
Opgaven går ikke på at minimere flyvning, med at gøre flyvning mere grøn. Det kan delvis gøres med teknologi-
Men vel også ved en effektiv reduktion af jordens befolkning til måske 2 mia. om måske 100 år.

Lars :)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten