Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Nyt studie: Elcykler er en belastning for sundhedsvæsenet

Flere storbyer, heriblandt især københavn, er begyndt at omfavne elcykler som et bud på en transportløsning, der kan skabe færre biler på vejene. Men elcyklerne har en slagside, for folk på elcykler kommer oftere og værre til skade i trafikken.

Emner : El-cykler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 15. nov 2019 14:09 1
Labour lover gratis bredbånd til alle briter
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For hvis elcyklen giver nye cyklister på vejene, så er det klart at de har en større skadesrisiko end vante cyklister.
Så hvordan er kulturen? Inden vi oversætter det til skandinaviskt skal vi spørge om det er en brugbar lektie vi kan lære

  • 9
  • 0

Udersøgelse, indhentet i Israel: "Studien, som ble publisert i august i fjor, er imidlertid svært begrenset. Det ble samlet inn data fra 12 elsyklister over 1500 kilometer, med 88 kritiske situasjoner."

Er der tale om 12 elcykler, som tilsammen har kørt 1500 km og været ude for 88 kritiske situationer!

Selv om de hver især skulle have kørt de 1500 km, så har de godt nok været ude om sig. Eller også så er landet Israel uegnet for cyklister.

Fake news.

  • 8
  • 1

Der er også et spørgsmål om hvorvidt elcyklerne overordnet set giver befolkningen mindre motion end de ellers ville få. I så fald, så vil det jo også koste sundhedsvæsnet på sigt i form af behandling af livsstilssygdomme. Dem der skifter den normale cykel ud med en elcykel vil højest sandsynligt få noget mindre motion da en elcykel ikke ligefrem motiverer til at få pulsen op. Ja, man kan godt få pulsen op på en elcykel hvis man vil, men hvis det kun betyder at man øger sin hastighed fra 25 til 30 km/t, så føles belønningen for det ekstra slid ret begrænset og det er min erfaring at cyklister på lovlige elcykler sjældent kører meget hurtigere end de 25 km/t som motoren assisterer til.

Hvis det primært er billister der skifter til elcykler så kan jeg godt se fordelen da folk så trods alt får en smule mere motion end de ville ved at sidde i bilen og det giver også store fordele i form af plads på vejene og mindre lokal forurening som også bidrager til øget sundhed.

At folk kommer værre til skade på elcyklerne er noget man bør bekæmpe ved at gøre forholdene bedre for cyklister generelt. Der skal skabes mere plads til dem og de skal adskilles bedre fra den anden trafik, både for at beskytte cyklisterne fra motorkøretøjer, men også for at beskytte fodgængere mod de hurtigtkørende cyklister.
De første modeller af elcykler, specielt de billige, fungerede også ret 'groft' i deres måde at assistere på, og jeg vil forvente at de billige som folk køber også med tiden kommer til at fungere mere intuitivt så de bliver nemmere at styre.

  • 2
  • 1

https://www.youtube.com/watch?v=qLPx3iEdpho
Kun en enkelt cyklist bruger pedalerne! det tyder på at isral er et cykel uland. De burde nok have spurgt om de tilskade komnes brug af cykel før deres forældre gav dem en elektrisk cykel. de cykler de benytter sig af i videoen er også helt uduelige legetøjs konstruktioner.
man tilbringer mange flere timer/kilometer i trafikken når man får en e-cykel, så selvfølgelig er risikoen større for at man ender i en ulykke. trafik ulykker også et lotteri, og jo flere lodder (minutter) man køber jo støre er chancen.
Og selvfølgelig er farten også et problem, specielt for en uerfaren cykel trafikant, på en minicykel brugt som en knallert.

  • 10
  • 0

....er elcyklen et gode her i landet. At publicere en artikel om tolv israeleres oplevelser som farlige for folkesundheden....her i landet er ...ja hvad skal man sige.

Jeg er 72 og har kørt 9000km gennem de sidste 4 år på et sådant apparat og har tabt 14 kg. Døm selv :)

  • 19
  • 1

@ Steen det er dig som kommer med fake news!

Det israelske studie omhandler 795 indlagte efter ulykker. Se lige under den første graf.

Det begrænsede studie, som du nævner et helt andet og fra Sverige.

  • 1
  • 1

https://ing.dk/artikel/havarikommission-vi...

jeg kan allerede nu afsløre resultatet.
Flere på el-cylel vil komme tilskade, end året før.

jeg selv køre mange tusinde kilometer mere på cykel end jeg gjorde før jeg fik el-cykel, så selvfølgelig er chancen støre for at jeg er involveret i en ulykke på cykel. det er så samtidigt mindsket tilsvarende for at dette sker i min bil.

man kunne godt lave en indslusnings hastighed for nye uerfarne cykel trafikanter i et par måneder. 15-18 km/t
jeg ved ikke lige hvordan man skulle bevise at man er erfaren.

  • 4
  • 0

@ Steen det er dig som kommer med fake news

Det er aldeles muligt, at jeg er fake news her.

Et andet sted står der: "Det var totalt 795 innleggelser i Israel i perioden. Elsykler var involvert i 91 prosent av ulykkene, mens resten var lignende motoriserte tohjulinger."

Helt ærligt, hvad er det for en artikel?

Der står også, at man har lovgivning, som sikrer, at cyklerne ikke kører mere end 25 km/t, samtidigt står der, at nogle af dem kommer op på 50 km /t.

Den slags artikler kan faktisk ikke læses rigtigt.

Og, det må i meget undskylde, jeg skimter kun den slags, ind til jeg har fundet et par detaljer, som siger lidt mere om artiklen, end det artiklen prøver på at udtale sig om.

Hvad min cykel så laver i forbindelse med artiklen, det ved jeg heller ikke. Det var måske egentlig her, at kæden hoppede af for mit vedkommende. Billedet viser min cykel, det eneste eksemplar i DK af en Prodecotec Outlaw 1200. Den er kun i landet som prøveeksemplar, importeret fra USA med det ene formål at finde ud af, hvad so ein ding kan.

  • 9
  • 0

Indtil jeg fik el-cykel sidste år kørte jeg 10 gange om året til arbejde på alm. racercykel - ikke meget!
Sidste år - da jeg havde fået el-cykel - kørte jeg 50 gange til arbejde.

For 10 år siden da der ingen el-cykler var i Israel - var der nok ingen el-cykel-ulykker.
I 2015 var det 5.5% af alle trafikulykker i Israel hvor El-cykler var involveret - men der er nok også mange flere el-cykler i 2015 end tidligere.

  • 7
  • 0

25 km/t er ski osse noget når cyklen samtidig er lydløs. Det går ud over børn og voksne, hunde og katte, fodgængere og almindelige cyklister når el-cyklisterne ikke har fornemmelse af deres egen fart.

  • 0
  • 0

Ja for ikke at tale om tricot cyklisternes fart, på cykler uden ringeklokke ( af vægt og luftmodstands hensyn ). De hader at stoppe og kører hellere over for rødt end at vride en sko ud af pedalerne. Her kan elcyklerne ikke være med :)

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten