Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Nye vejstriber skal øge trafiksikkerheden i Danmark

Illustration: Bluejava, BigStock

Forbedrede vejstriber skal gøre det nemmere for trafikanter at orientere sig i mørke og regnvejr. Sådan lyder forventningen fra Vejdirektoratet, der har været med til at udvikle de såkaldte 'Longdot'-vejstriber. De nye vejstriber, der består af en masse små prikker, er bedre til at kaste lys fra biler tilbage, hvilket gør dem lettere at se under dårlige vejrforhold. Beregninger har vist, at de nye striber giver trafikanterne 50 procent længere tid til at reagere. Ifølge Vejdirektoratet kan Longdot-striberne i fremtiden benyttes til både motorveje og landeveje.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politken 14. dec 2018 09:29 10
EU-rapport: Nordeuropa er truet af sine floder
via Ars Technica 14. dec 2018 09:28
Volvo annoncerer el-lastbil
via Børsen 13. dec 2018 13:54 14
Mærsk klar med milliardbeløb til grønt sats
via Berlingske 13. dec 2018 07:49
Notat: Lindholm er naturbeskyttet og i dårlig stand
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dem har jeg også set i Tyskland og Østrig, dog primært i tunneller. De virker fantastisk, jeg gætter dog på at de er væsentligt dyrere end "bare" at male striberne med en anden metode.

  • 3
  • 0

Håber man har tænkt over at alle biler fremover vil have Lane Keeping Assist Systemer, så det er lige så vigtigt, at striberne er synlige for LKAS, som for det menneskelige øje.

  • 1
  • 4

Hvordan skal det forstås?


Antager at bilisterne opdager dem tidligere.

Fra DR artiklen:

Hver stribe består af en masse små striber, der ligger lidt forskudt i et mønster som en murstensvæg. Det betyder, at striberne har flere kanter, der kan reflektere lyset fra billygter.

  • Når du kører en bil, så har du en meget anstrengt og anspændt kørsel, hvis du har under to sekunders reaktionstid, viser tidligere undersøgelser. Den her stribe løfter orienteringstiden til i nærheden af tre sekunder. Så du går fra en anspændt til en afslappet kørsel, siger Jesper Wraaebess.
  • 5
  • 0

Hvis Lane Keeping Assist Systemer kræver noget specielt for at virke så er de ikke løsningen på noget som helst. Hvis ikke alle de kloge hoveder kan lave noget som kan klare virkeligheden som den ser ud i da men kun ting der skal have både førehund og støttehjul så er de nok ikke helt så kloge som de selv tror. Vi skal ikke tage specielle hensyn til evt. fremtidige systemer og hvad de kræver for at virke det er producenternes problem at lave noget der virker ordentligt.

  • 14
  • 6

I UK har jeg ofte set vejstriber med 'katteøjne' - hedder vist nok færdselssøm.
Det virker fremragende - er det en mulighed i DK ?

Færdselssøm - altså vejmarkering, der rager mere end meget lidt op over vejoverfladen, er ikke særligt praktiske i et land, hvor det (stadig) af og til er nødvendigt at rydde sne på vejene. Sneplovene river dem simpelthen i stykker.

Det gør de også med de almindelige vejstriber - men i mindre grad - og de er også nemmere og billigere at genetablere efterfølgende.

  • 0
  • 1

Færdselssøm er farlige for 2-hjulede køretøjer, i lighed med brønddæksler, som med stor ildhu placeres præcis hvor man som motorcyklist vil placere sig i sving.
Jeg så gerne at brønddækslerne blev markeret med reflekser forsænket i overfladen

  • 6
  • 1

Er der behov for disse vejstriber?
Det er næppe mangel på vejstriber som får folk til at køre ud over egen vognbane. Faktisk vil jeg mene at mange af dem som gør det netop ikke orienterer sig udenfor bilens ruder. Det ville måske være mere effektivt såfremt at en ændring af vejbanen ville give et højspændingsstød i mobilen!
Ingeniører - opfind.

  • 0
  • 14

Torsdag aften i mørke og regn mistede jeg overblikket, på vejen fra Holbækmotorvejen til at flette med Motorring 3.
Jeg kunne meget vanskeligt se striberne langs tilkørsels-vognbanen og var på vej til at flette ind på højre vognbane på Motorring 3. Pludselig var der et fletteskilt midt i min kørselsretning. En hurtig undvige manøvre endte med en tur i autoværn og 1/1 omdrejning.

  • 3
  • 3

Hvordan skal det forstås?

Mads Bendixen:

Antager at bilisterne opdager dem tidligere.

Du mener vel på længere afstand. Men "50% længere tid" må også have en antagelse om bilistens hastighed hen mod det punkt, hvor han ville have opdaget de gamle striber.

  • 0
  • 3

Færdselssøm - altså vejmarkering, der rager mere end meget lidt op over vejoverfladen, er ikke særligt praktiske i et land, hvor det (stadig) af og til er nødvendigt at rydde sne på vejene. Sneplovene river dem simpelthen i stykker.

Dem jeg har set i UK forsvinder ned i vejen når man rammer dem. Der bliver de desuden renset af børster. Får de stort set ingen sne i England? Det virker usandsynligt at de skulle virke der men ikke her.

  • 0
  • 0

Der er mange steder det har været fuldstændigt ubrugeligt i mange mange år. Regnvejr og mørke + skarpe lys fra modkørende eller i bakspejlet. Det undre mig det ikke er gået galt oftere.
Der er et sted på de københavnske motorveje hvor 2 baner flettes sammen med 4 og hele kørebanen er bare en stor skinnende kørebane. Særdeles ubehageligt og jeg bruger alt for meget energi på den sammen fletning. Det hele besværlig gøres af at man fletter ind i ydersporet.
Jeg kan selvfølgelig ikke nedsætte hastigheden til 60 km/t så jeg kan nå at orientere mig da det vil skabe meget farlige situationer.
Fuldstændigt gakeliggak.

  • 1
  • 2

Der er et sted på de københavnske motorveje hvor 2 baner flettes sammen med 4 og hele kørebanen er bare en stor skinnende kørebane. Særdeles ubehageligt og jeg bruger alt for meget energi på den sammen fletning. Det hele besværlig gøres af at man fletter ind i ydersporet.
Jeg kan selvfølgelig ikke nedsætte hastigheden til 60 km/t så jeg kan nå at orientere mig da det vil skabe meget farlige situationer.
Fuldstændigt gakeliggak.

Så - selv om du åbenbart ikke kan se hvor du er, så vælger du at fortsætte med 110 km/t.
Synes du selv det lyder mere forsvarligt end at reducere din fart?

Alle biler har bremselygter, og hvis man anvender bremsen til at reducere farten, så kan de bagvedkørende se det og gøre det samme. Det er jo smart, for om et øjeblik vil de jo også have orienteringsproblemer hvis man ikke kan se noget.

Det er jo fuldstændig ligegyldigt om det skyldes regn eller sne. Hvis man ikke kan se striberne, og af den grund bliver i tvivl, så SKAL man reducere farten indtil den er kommet ned på et forsvarligt niveau.
Hvis man er i tvivl om det, så skal man ikke have kørekort.

(Bare lige inden nogen nu spørger om man skal blokere bremserne og "parkere" i huj og hast på motorvejen hvis man er det mindste i tvivl om noget:
Det er en grundlæggende forudsætning for at køre bil, at man kan agere hensigtsmæssigt, herunder også køre forudseende, samt reducere farten på en hensigtsmæssig måde.)

  • 3
  • 0

På min højre side kommer 2 tons tunge metal genstande i meget høj fart. Disse er meget ivrige efter at komme ud i overhalinger sporet. De kan ikke sætte sig ind i problemerne de indflettende har og fortsætter i høj fart fremad på trods af den dårlige sigt og det våde føre.
De vil gerne ud i yderbanen og jeg vil gerne væk fra yderbanen. Du kan tro jeg sørger for at min hastighed er i nærheden af deres, jeg er på ingen måde interesseret i at min letvægts limousine får nærkontakt med disse overvægtige kanonkugler.

Den rigtige løsning er selvfølgelig at alle nedsætter hastigheden på de kritiske steder når forholdene er som de er. Problemet med striberne er særdeles slemt i Danmark i forhold til andre vest europæiske lande jeg har kørt i.

  • 0
  • 3