close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Ny forsøgsordning: 200 elektriske deleløbehjul kommer til København

I dag starter et nyt pilotprojekt i København, hvor 200 motoriserede deleløbehjul sendes på gaden. De nye løbehjul er dog ikke lovlige i dag, oplyser Trafikstyrelsen, men transportminister, Ole Birk Olesen (LA), fik i går opbakning til at sende forsøgsordninger med elektriske køretøjer i høring. I forsøgperioden må de elektriske løbehjul have en maksimal hastighed på 20 km/t. Prisen for at bruge det nye køretøjer er 10 kroner i startbetaling for at låse løbehjulet op – derefter er køreprisen 2 kroner per minut. Brug og betaling kommer til at foregå via en app.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 13. nov 2018 13:10
Kollideret krigsskib synker: Flere trosser er røget

Jeg håber at det bliver permanent lovligt da det kan flytte folk over i offentlig transport.

Jeg er selv ejer at et lignende løbehjul og det har gjort at mit behov for en bil meget mindre. Løbehjulet må nemlig medbringes i alle former for offentlig transport på alle tider af døgnet også i myldretiden hvor cykler f.eks. er forbudt i metroen.

Jeg bor på Nørrebro, men arbejder i Kastrup i et industrikvarter hvor den offentlig transport ikke er god. Jeg står derfor af ved Fields og har halvanden km på gåfod. Ved at starte på løbehjul fra Nørrebro indtil Nørreport Metro og igen fra Fields Metrostation på løbehjul til arbejde har jeg sparet over ½ time om dagen i transport og tiden er nu sammenlignelig med at køre i bil. Vi er nu to fra mit arbejde der benytter el løbehjul til den daglige transport kombineret med offentligt.

Til dem der skulle være interesseret. så er løbehjulet et Xiaomi M365 købt på ebay fra tyskland til omkring 3300 kr. Jeg har snart haft det i et år og det kører nu vinter nummer to i møde med salt og sne på vejene. Det virker solidt bygget, det eneste der er gået i stykker på den er dens baglygte, samt en punktering. Skivebremserne er ok, men kræver justering lidt for ofte (har justeret dem 3 gange). Ved 25 km/t er rækkeviden +12km, i eccomode (18 km/t) har jeg ikke testet den, men formodes at være længere.

Det Københavnske Politi ser ikke ud til at have nogen problemer med løbehjulet, men er blevet stoppet på Samsø af en emsig MC betjent (der var ved at give 2 teenage piger på én cykel en bøde), men slap for bøde ved at trække den. Er i øvrigt kommet til Samsø med sejlbåd, da den også her gør sig rigtig godt som transportmiddel når man anløber de danske lystbådehavne.

  • 3
  • 0

10 kroner i startbetaling for at låse løbehjulet op – derefter er køreprisen 2 kroner per minut

Det forekommer helt urealistisk dyrt. For 3,60 kr/min kan jeg leje en elektrisk bil istedet. Den kan deles af 5 personer, hvorved prisen bliver 72 øre/min, hvor vi endda taler om transport siddende i tørvejr og varme. Og da bilen kører mindst dobbelt så hurtigt, så bliver det endnu mere til bilens fordel hvis vi ser på det der betyder noget, nemlig kr/km.

Selv hvis jeg er alene i bilen er kr/km prisen mindre for bilen pga. bilens større hastighed.

Skulle nogen ønske at betale mere for at blive transporteret stående i regnvejr på et løbehjul end for at sidde varmt i tørvejr i en bil? De må da ha' slået hovedet,

Skulle vi ikke se at få givet tilladelse til et par kinesiske firmaer, der kan kaste nogle tusinde løbehjul ind til en pris på 25 øre/min. Fri markedskonkurrence kan være en rigtig god ting.

  • 4
  • 3

Jeg er helt enig i at det er for dyrt jvf din sammenligning med delebilerne og tror også at prisen kommer ned. En uge med god belægning på et løbehjul og det har tjent sig selv hjem, hvilket virker som en lidt for god tilbagebetalingstid.

Jeg er dog ikke enig i at det er hurtigere at tage bilen i københavn, specielt ikke i myldretidstrafik. Desuden skal der også påregnes tid til at finde parkeringspladser, hvilket på Nørrebro kan tage op til 15 min. Har du et ærinde på strøget, kan du kører hele vejen til døren. Skal du have et par øl, så er det nok også bedre at vælge løbehjulet over bilen (dermed ikke sagt at det er lovligt!) Men jeg medgiver at når det regner, så kan en bil være at foretrække :)

Min pointe er, at der helt sikkert også er et marked for denne form for mobility on demand, især når prisen kommer ned.

  • 1
  • 0

Med et Howerboard kan du bære en paraply på turen. Iøvrigt smutter el-alternativerne igennem trafikken og kan medbringes helt ind i kontoret.
De bruger lavenergi idet en opladning måske koster 20 øre. Det går imod mere beskeden energiforbrug og mindre brug for fossilt brændsel per person.
I Singapore har man fået kæmpeklyngerne af motor -scootere ud af byen og erstattet med El-køretøjer.
Med samme løsning her i "Forbudtistan" kunne man accelerere den grønne omstilling med et par pennestrøg.

  • 1
  • 3

Med et Howerboard kan du bære en paraply på turen. Iøvrigt smutter el-alternativerne igennem trafikken og kan medbringes helt ind i kontoret.

Det var prisen på 2 kr. pr. minut der var ankepunktet.
Tager du løbehjulet med ind på kontoret, har du nok købt det selv. Med mindre du vil lade det stå i hjørnet de næste 8 timer du er på arbejde, til 2 kr. i minuttet...?

På den anden side vinder løbehjulet på kortere ture og parkeringsmæssigt over bilen, en bil tager længere tid at få fat i og er generelt mere besværlig at have med at gøre inde i byen.
Så de to kr. i minuttet skal også ses i forhold hertil.

  • 1
  • 0

Til dem der skulle være interesseret. så er løbehjulet et Xiaomi M365 købt på ebay fra tyskland til omkring 3300 kr. Jeg har snart haft det i et år og det kører nu vinter nummer to i møde med salt og sne på vejene.

Jeg kan underbygge Kristoffers udtalelser. Har præcis samme løbehjul der er sammenklappeligt og fungerer fantastisk sammen med både busser, metro og S-tog. Jeg vil gætte på at min anvendelse af busser og tog er mere end fordoblet i forhold til hvis jeg ikke havde haft løbehjulet til de sidste kilometer i hver ende af en rejse.

Jeg har i øvrigt holdt lav profil den sidste uge, da al den offentlige debat og politiker udtalelser om Lime meget vel kan have fået etaten op på dupperne.

@ Kristoffer - hvis du fylder hjulene med "Stans tire sealant" undgår du punkteringer, og så bliver løbehjulet en endnu bedre løsning. Kan købes ved din MTB pusher......

  • 0
  • 0

Ved at starte på løbehjul fra Nørrebro indtil Nørreport Metro og igen fra Fields Metrostation på løbehjul til arbejde har jeg sparet over ½ time om dagen i transport og tiden er nu sammenlignelig med at køre i bil

Fantastisk...tillykke. man bliver så glad i låget når man opdage en så revolutionerende teknologi.
Et problem der ellers ville kræve million milliarder af kroner investeret i den forhistoriske trafik model/tænkning, bliver løst med et finger knips.
De er blevet ganske populære i andre europæiske byer.

  • 1
  • 0