andre skriver

Ny flytype kombinerer hydrofoil med wing-in-ground-effekt

Regents ubemandede prototype Seaglider i skala 1:25 løfter sine hydrofoils ud af vandet ved takeoff. Illustration: Regent

Den amerikanske elflyproducent Regent har gennemført en vellykket testflyvning af den batteridrevne prototype Seaglider, der kombinerer hydrofoil med wing-in-ground-effekten (WIG), som bl.a. kendes fra sovjettidens Ekranoplan-fly. Det skriver det amerikanske tech-medie New Atlas. Når det flyver lavt over havoverfladen, bæres flyet oppe af en ‘pude’ af luft under vingerne, hvilket giver det et afgørende løft og et lavt energiforbrug sammenlignet med almindelige fly højere oppe i luftrummet. Ved start reducerer Seagliders hydrofoil-sæt modstanden fra vandet, hvorfor den bruger meget mindre energi på at nå starthastigheden til vingebåren flyvning.

Emner : Elfly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En hydrofoil kan bruges på hvilken som helst vandflyver, måske noget med vanddybde.

Det specielle er egentlig kun vingernes udformning, der åbenbart skulle fremme denne andeeffekt.

  • 3
  • 8

Ikke helt Svend, dette er ikke en flyvemaskine - "kun" en ekvivalent til Ekranoplan.

Den kan kun teoretisk flyve over land - og dermed kun egnet til Ø-hopping og steder, hvor der er vand til rådighed.

Den eneste vandflyrute i Danmark (Kbh-AArhus) vil f.eks få noget af omvej nord om Sjælland - og hvor store bølger kan den håndtere?

Men du har ret i, at et vilkårligt vandfly kunne udstyres med hydrofoiler for at mindske drag i startfasen - men hvor stor en del af brændstofforbruget er egentlig der - og dermed hvor stor motivation for den ekstra kompleksitet?

  • 8
  • 1

Hvis der skal være hydrofoils så stikker de dybt ned i vanden og flyet kan dermed ikke komme ind på lavt vand eller selv køre op på land som både Catalinaen og Twin-Otter på pontoner kan .

De behøver vel ikke nødvendigvis stikke dybt.... De kunne være variable (jeg snakker generelt her og ikke om det specifikke fly)... til start flyder den på skroget, når der kommer en smule fart på, sænkes og vinkles hydrofoilerne så skroget løftes lidt (men ikke helt) op som giver mulighed for højere fart med samme energi, hvor hydrofoilerne så yderligere sænkes etc. indtil de er helt nede.

Er hastigheden afstemt, behøver de jo ikke være langt under vandoverfladen.

  • 3
  • 0

De kunne være variable

Hvis man kigger på artiklen på New Atlas, vil man se, at på full scale renderingerne, er hydrofoilerne netop retractable - som jo er det, du beskriver.

Er hastigheden afstemt, behøver de jo ikke være langt under vandoverfladen.

Njahh. Der er to parametre, man skal have i mente for hydrofoiler. Dels bølgehøjden og dels sikkerhed for at undgå ventilation - d.v.s. at undertrykket på oversiden af foilen kan suge luft fra overfladen ned. (ikke at forveksle med kavitation, som er noget helt andet)

  • 2
  • 2

Dette indlæg er et spørgsmål. Hydrofoils er undervandsvinger. Vil disse "vinger" også generere opdrift i luft, eller vil de blot øge drag?

  • 0
  • 0

Dette indlæg er et spørgsmål. Hydrofoils er undervandsvinger. Vil disse "vinger" også generere opdrift i luft, eller vil de blot øge drag?

De vil generere både opdrift og drag, men da de er designet til et medie med noget større densitet end luft, vil begge dele være relativt små. Dog vil de (tror jeg intuitivt) have mindre lift/drag forhold end de rigtige vinger, hvorfor de netto vil bidrage negativt.

Den lodrette del (masten) på foilen vil naturligvis kun generere drag.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten