Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Nu tages de første stærekasser i brug

Illustration: Transport-, bygnings- og boligministeriet

På 11 lokationer i hele landet bliver der for tiden opsat i alt 20 såkaldte stærekasser – kamerasystemer, der automatisk fotograferer bilister, der kører for stærkt. Stærekasserne på Måløv Byvej i Ballerup på Sjælland blev som de første sat op i juni. Siden er de blevet testet sammen med politiets it-systemer. Standerne ved Måløv bliver nu tændt som de første, og umiddelbart herefter vil stærekasserne på Slagelse Landevej ved Rosted, Gaabensevej ved Nykøbing Falster og Roskildevej i Albertslund også blive sat i drift. De resterende kasser vil blive taget i brug hen over efteråret. Der er tale om et pilotforsøg, hvor kameraer fra politiets mobile hastighedskontrol monteres permanent på steder, som har en særligt høj ulykkesfrekvens. Formålet med pilotprojektet er blandt andet at indhente viden om, hvordan denne type automatisk trafikkontrol (ATK) fungerer i forhold til for eksempel håndtering af dataflow og sikring af driftsstabilitet, de eksisterende kameraers egnethed i faste standere samt trafikanternes adfærdstilpasning på de pågældende strækninger hen over årene. Forsøget skal evalueres et år efter opstart og igen i 2021.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Børsen 12. dec 2019 08:00 6
Minister lader døren stå på klem for flyafgifter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan vi lige få folk til at overholde hastighedsgrænser....

Så vi kan få mere plads på sygehusene til de sygdomsramte - ikke de trafiksmadrede....

Ønsker du at køre stærkere end tilladt / rigtigt stærkt er der rigelig plads syd for den sønderjyske grænse mod Tyskland. (Der er jo der, vi andre "tester" vore biler).

Alle argumenter om grænserne er for lave, kan vi trygt overlade til dem, der forsker i den slags.

  • 18
  • 7

Jeg er bange for, at der ikke går længe før vi ser de første stærekasser blive udsat for hærværk, når de står så tæt på jorden.
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke bruger det design man brugte tidligere og som jo gav mening til navnet "stærekasser" .

  • 1
  • 0

Så hvis man ikke er erklæret forsker i trafiksikkerhed, så skal man end ikke diskutere gældende regler???

Selvfølgelig ikke. Eksperter ved nemlig hvad de taler om. Og hastighedsgrænserne er sat, sådan at en natteblind mand på 88 kan køre sikkert i en bil fra 1978 med defekte bremser og 45 graders ratslør.
Den slags kan man ikke forvente at menigmand skal kunne forstå. Man bliver trods alt ikke ekspert, bare fordi man bruger 8% af sine vågne timer i en bil...!

  • 4
  • 6

Henrik:

Selvfølgelig ikke. Eksperter ved nemlig hvad de taler om. Og hastighedsgrænserne er sat, sådan at en natteblind mand på 88 kan køre sikkert i en bil fra 1978 med defekte bremser og 45 graders ratslør.

Så du foreslår, at man vurderer hver enkelt bil og hver enkelt chauffør - inklusive dennes dagsform, og på baggrund af det tildeler ekvipagen de for dagen gældende hastighedsgrænser?

Eller sagt med andre ord: Da biltrafikken er for alle (med kørekort og lovligt inregistreret bil), er man nødt til at sætte hastighedsgrænserne efter mindste fælles nævner - det er måske det, eksperterne har set i øjnene?

Og er man utilfreds med grænserne, er det næppe politi eller stærekasser, man skal bekæmpe,men derimod politikere.

;o)

mvh Flemming
(der også bruger det 100% sikre system til at undgå fartbøder)

  • 4
  • 1

Da biltrafikken er for alle (med kørekort og lovligt inregistreret bil), er man nødt til at sætte hastighedsgrænserne efter mindste fælles nævner - det er måske det, eksperterne har set i øjnene?

Og er man utilfreds med grænserne, er det næppe politi eller stærekasser, man skal bekæmpe,men derimod politikere.

Så ser vi det da sort på hvidt. Reglerne er sat efter laveste fællesnævner. Så må de dygtige affinde sig med automobilignoranterne og andre folk uden forestillngsevner.
Kunne vi ikke sætte barren lidt højere?!
En del af frugterne hænger ganske lavt.

Jeg glæder mig dog over at du, modsat Leif Pedersen, godt vil tillade at befolkningen diskuterer landets love og regler.

  • 0
  • 2

Jeg ved ikke hvilket system du mener er 100% sikkert, men en menneskefod på en speeder er ikke noget præcisionsinstrument - selv om mange åbenbart tror det...!

Åbenbart præcist nok ;o) (ingen fartbøder de seneste 25 år) - kører desuden så mange som muligt af mine kilometer på fartpilot - og det er langt over halvdelen.

Og husk, der skal faktisk en betragtelig overskridelse til, før man (normalt) får en fartbøde - de først 3 km/h fratrækkes som måleusikkerhed, og man ser sjældent bøder ved mindre end 10 km/h overskridelse.

Så jeg har ikke ondt af folk, der får fartbøder - det er aldrig nødvendigt :o) Bevares der er selvfølgelig mange steder, hvor man objektivt kunne forhøje fartgrænserne, men prøv også at regne på, hvor meget tid, det vil spare dig for. I dag er det jo primært trafik og ikke fartgrænser, der er bestemmende for din rejsetid.

mvh Flemming

Mvh Flemming

  • 2
  • 0

Åbenbart præcist nok ;o) (ingen fartbøder de seneste 25 år)

Jeg har heller ikke fået nogen bøder, på trods af at jeg for længst har besluttet at jeg må altså koncentrere mig om hvad der foregår foran bilen i stedet for speedometeret.

man ser sjældent bøder ved mindre end 10 km/h overskridelse

...men min kone fik en bøde for at køre 7 km/t for hurtigt på en strækning med 70, så mere sjældent er det ikke.

Bevares der er selvfølgelig mange steder, hvor man objektivt kunne forhøje fartgrænserne, men prøv også at regne på, hvor meget tid, det vil spare dig for. I dag er det jo primært trafik og ikke fartgrænser, der er bestemmende for din rejsetid.

Det drejer sig ikke om at komme hurtigere frem, det drejer sig om at gøre køreturen behagelig.
Fartgrænserne er ofte kunstige og kontraintuitive, så man ikke overholder dem naturligt. Og det er irriterende og anstrengende hele tiden at skulle holde farten på et eller andet bestemt niveau, fordi der nu stod et skilt i vejkanten.
Jeg siger ikke at man skal have lov til at køre 180 gennem en stillevej, men at sætte et skilt op med '70' og så slå folk oven i hovedet når de strejfer 80 er pjat og pindehuggeri.

I øvrigt kan jeg anbefale en tur gennem østlandende. Der lærer man hurtigt, at når der står '60 km/t' så betyder det faneme 60 km/t, ellers ryger man af vejen.
Dér tager man hastighedsgrænser alvorligt.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten