Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Nu slår nye brændstofnormer igennem og gør bilerne dyrere

Illustration: Ford

En række bilimportører har udsendt nye prislister, som gælder efter 1. april, når de danske afgifter skal beregnes efter bilernes brændstofforbrug opgjort efter den nye og skrappere WLTP-norm. Mange importører varsler prisstigninger på mellem 3.000 og 14.000 kroner. I princippet har normen været udgangspunkt for beregningen af bilafgifter siden 1. september sidste år, men importørerne har i en overgangsperiode kunnet benytte en teoretisk omregning fra den gamle testcyklus til WLTP. Når det stopper, stiger mange af priserne, og branchen forventer et boom i salget frem mod deadline 1. april.

Kræver muligvis abonnement
Emner : Biler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via AP 18. feb 2019 07:49
Israelske SpaceIL vil til Månen
via Jyllands-Posten 18. feb 2019 07:41
DSB mister kunder udenfor Sjælland
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tænk dig godt om inden du farer ud og køber ny bil inden 1. april:
1. Køb ikke bil efter prisen - men efter omkostningerne i bilens levetid, dine behov og dit hensyn til klima/miljø. En rimelig håndregel er at ICE biler vil koste ca. 200.000 kr mere i drift over 10-15 år (afhængig af årligt kørselsbehov).
2. Køb kun en fossilbil/ICE (herunder hybrid) hvis absolut nødvendigt - den må forventes at blive begrænset i sin anvendelighed og tabe meget i værdi fremover - og så er den til gene for andre trafikanter (støj og bilos).
3. Plug-in hybrid/ladehybrid er blevet ret populær, men men i lande, hvor man har større erfaring med elbiler (f.eks. Norge og USA), viser det sig at salget af ladehybriderne går tilbage og at folk nu foretrækker rene elbiler. Det samme må forventes at ske i Danmark.
4. Derfor er mit råd at købe en ren elbil, for ikke at komme til at fortryde sin "investering".

  • 13
  • 8

  1. Derfor er mit råd at købe en ren elbil, for ikke at komme til at fortryde sin "investering".


Mit råd:
Lad være med at købe ny bil.

Årsag til mit råd:
Cirkus-leasing og øvrig fusk med registreringsafgifter, herunder refusion ved eksport.
Alt sammen noget hvor alle endre end dig får den støreste bid af kagen, og de griner hele vejen til banken på bekostning af samfundet.

Vent derfor med at købe ny bil indtil politikerne fjerner disse huller i lovgivningen.

Er din nuværende bil så udtjent at den vitterligt ikke kan mere?
Så en anden brugt bil.
Sidst men ikke mindt så er Hilberts forlag om el-bil ret fornuftigt, især hvis man har egen indkørsel.

  • 17
  • 3

Helt enig. Tak for supplementet, Michael.
En mulig løsning til de som ikke "har egen indkørsel":
Lad din elbil lade, mens du er på arbejde. (Mødte nyligt en elbilkører, som pendlede mellem Frederikshavn og Kolding - som aldrig ladede hjemme) - han sparede rigtig mange penge i forhold til tidligere dieselbil.

  • 4
  • 4

(Mødte nyligt en elbilkører, som pendlede mellem Frederikshavn og Kolding - som aldrig ladede hjemme) - han sparede rigtig mange penge i forhold til tidligere dieselbil.


Kan vi ikke få det uddybet?

Rent umiddelbart:
Diesel 20 km/l = 45 øre / km ved en pris på 9 kr / l
Strøm 200 Wh/km = 45 øre / km ved en pris på 2.25 kr / kWh

Betaler hans arbejdsplads for strømmen?

Hvis han pendler fra Frederikshavn til Kolding uden at lade hjemme, må det næsten være en Tesla S. Hvad er afskrivning / km på den - næppe under 3,- kr / km?

Min kone pendler 65 km (hver vej) i en Peugeot 207 diesel, det koster under 2 kr/km alt inklusive.

Selvfølgelig er en elbil det eneste rigtige til den opgave (og det bliver det nok også, når ICE'en kaster håndklædet), men jeg tror ikke rigtigt på, hun vil spare penge, som det ser ud nu.

mvh Flemming

  • 7
  • 3

Hvis du kører mere end ca 20 kkm årligt i din elbil har du et abonnement på ubegrænset strøm fra EON eller Clever til 679 / 699 kr. pr. mdr. Det er kun hvis du kører meget lidt at du betaler 2.25 kr. pr. Kwh.
Må jeg iøvrigt erklære mig enig i de andre debatøreres analyse af bilmarkedet. Det er tosset at købe en ny ICE bil idag. Få den gamle repareret eller køb en brugt. Så hjælper du den grønne omstilling på vej UDEN at investere. Jo før salget af ICE biler sætter sig, jo hurtigere omlægger "big auto" deres produktion hvis de ellers overlever omstillingen.

  • 7
  • 2

@Flemming
Det er måske ikke helt fair at sammenligne en Tesla S med en Peugeot 207. Mon din kone ville Frederikshavn-Kolding retur i den (120.000 km om året)? Teslaejeren kom fra en Mercedes, som jeg går ud fra var mere sammenlignelig.
Afskrivning Tesla S ca. 50.000 kr/år (den var netop købt brugt for ca. 350.000 kr.)
Afskrivning altså 40 øre/km (for en ny ca. 80 øre/km).
Så er det ikke uheldigt at nævne 3 kr/km i afskrivning i dette eksempel?

Jeg ved ikke, hvor meget han betalte arbejdsgiver for strøm, men forhåbentlig ikke mere end han skulle give for EO/Clever abonnement.

Udgift el til Teslaen 8.500 kr/år (abonnement)
Udgift diesel til Peugeot 207 ca. 54.000 kr/år

For sammenlignelige biler (samme prisklasse) kan afskrivning vel regnes ca. ens og dieselforbruget noget højere. Derfor vil ”min ven” spare op mod 50.000 kr hvert år. Det synes jeg da godt man kan kalde ”rigtig mange penge”.

Med din kones kørselsbehov (30.000+ km/år) er det da oplagt at købe elbil – både økonomisk, komfortmæssigt og klimamæssigt.
Alene på "brændstof" er vel sparet ca. 7.000 kr/år.
Er det rigtigt gættet, at I ikke har prøvet at køre elbil?

Håber at dette er tilstrækkelig uddybning.
Mvh Hilbert

  • 8
  • 1

helt enig i at man tager stor financiel risiko ved at købe en benzin bil idag. Hvem vil købe en blackberry telefon idag? hvem vil købe en benzin bil imorgen?

  • 1
  • 4

en elbil er idag den dominerende løsning: mere sikker, mere sportslig og langt billigere og enklere at eje en en gammeldags (benzin) bil. Min Chevy Bolt / Opel Ampera E skal først på værksted efter 150.000 miles /225.000 km kørsel!

  • 2
  • 1

hej Flemming, min BOLT kører et gennemsnit på 7.7 km per kWh her i Boston (fra dec 2017), og det inkluderer vinterkørsel, ferieture til Canada med tagbagagebærer. Jeg har nul udgifter til olie, filter, bremseskiver (pga motorbremse), osv. For bytraffik er det 10 km per kWh.
Konklusion: jeg tror dine EV er al for pessimistiske

  • 4
  • 2

Kan vi ikke få det uddybet?

Rent umiddelbart:
Diesel 20 km/l = 45 øre / km ved en pris på 9 kr / l
Strøm 200 Wh/km = 45 øre / km ved en pris på 2.25 kr / kWh


Flemming - må jeg ha' lov?

1) Hvis du kan holde et snit på 20 km/l i en dieselbil, så kan du med temmelig stor sikkerhed holde et snit på 160 Wh/km eller lavere, i en tilsvarende størrelse elbil.

200 Wh/km er det snit Tesla S holder iflg. spritmonitor.de. Jeg tvivler meget stærkt på du kan få en dieselbil i den størrelse/klasse til at holde 20 km/l, ved normal blandet kørsel. Jeg kører selv 16,8 km/l i min C5 140 Diesel, som jo ikke er i nærheden af at kunne sammenlignes med en Tesla Model S.

2) Når du vælger en elbil frem for en dieselbil, skal du regne med marginalprisen for de kWh du bruger, udover dit traditionelle forbrug, så der er jo ikke tale om 225 øre/kWh, men snarere 185 øre/kWh - og er du lidt snu, installerer du naturligvis et par varmepumper i huset, og bliver registreret som primær elvarmeforbruger. Dermed sparer du 82 øre/kWh på al forbrug over 4.000 kWh/år.

3) Moderne elbiler (som ikke er under-motoriseret eller under-"batteriseret"), kan ved normal, gennemsnitskørsel, køre hele bilens levetid på det sæt bremseklodser/skiver, den er født med. Adskillige Tesla S og X har kørt over 300.000 miles på samme sæt klodser, og har typisk ~90% tilbage af batteriets oprindelige kapacitet. De skal ikke have skiftet olie, filtre, tandremme, udstødninger, køleslanger, koblinger osv....

4) Endelig kommer besparelsen på 3-4.000 kr grønne afgift, som jævnføre artiklen nu er blevet større.

Så start lige med at korrigere uligheden, ved at skære de 20% af Wh/km-forbruget, og regn så med ca 140 - 185 øre/kWh i stedet. Fratræk derefter ~5.000 kr/år på værkstedstimer og reservedele samt 3.500 kr grøn afgift.

Med et årligt forbrug på 30.000 km, skulle du gerne ende med en besparelse på 6-7.000 kr, alene brændstof/el + 5.000 + 3.500 = ca 15.000 kr/år = 1.250 kr/mdr.

De penge kan du finansiere for ca 100.000 kr bil for, så står du og skal købe ny bil nu, kan du vælge mellem en Premiun version Tesla Model 3 Long Range Dual Power vs en dieselbil bil til 365.000 kr.

Efter 4-500.000 km er dieselbilen slidt op, og repræsenterer skrotpræmien på 1.500 kr. Det er Model 3'en sikkert også, men det repræsenterer stadig værdien af et 80 kWh batteri med 85-90% af oprindelig kapacitet.

Valget er dit .... ;o)

  • 6
  • 0

Først skrotpremien er 2500kr .. og kender vi miljøaf(ud)gifterne for at komme af med batteriet i en elbil? det kan jo ikke tages ud som et alm. bilbatteri.

Dernæst er der det lille problem med elbiler at for en del mennesker er de ganske ubrugelige pga. deres design, og muligheder ( behøver vi igen at nævne anhængertræk?) Dernæst ladetid.. og lade muligheder for den del af befolkningen der bo i lejligheder eller ikke er klumpet sammen omkring motorvej eller større byer.

Så er der lige den lille detalje at skulle bede om et lån på 300.000kr kontra 500.000+kr.. en ikke helt ubetydelig forskel når du stadig ikke kan det samme med den dyre elbil som med den billigere ICE.. (banken er ligeglad med drift omkostninger over 10 år hvis du ikke kan betale første afdrag...)

Det kan fint være at elbilen er fremtiden men det er netop fremtiden for pt. kan den ikke løse de samme opgaver som en ICE bil så det er IKKE en en til en ting men mere noget for noget andet der ikke er helt det samme..

  • 2
  • 11

Hvis du kører mere end ca 20 kkm årligt i din elbil har du et abonnement på ubegrænset strøm fra EON eller Clever til 679 / 699 kr. pr. mdr. Det er kun hvis du kører meget lidt at du betaler 2.25 kr. pr. Kwh.

Er den pris permanente forudsætninger, eller er prisen baseret på en midlertidig lov om rabat/fradragsret for visse afgifter? Det er jo risikabelt at beregne biløkonomi for en periode på 10 år, hvis en af de væsentlige forudsætninger er baseret på en lov/regel om midlertidig rabat/fradrag.

  • 2
  • 1

Hej, jeg har en e-Golf med 24 kWh batteri til salg. Nogen der ønsker at give top-dollar for den..?

Udviklingen inden for elbiler går så hurtigt, at 4 år brugte biler (pånær Tesla, måske), er helt bagud af dansen ifht. nye biler. Det koster stort på gensalgsværdien.

Hvis ikke der sker noget med afgifter el. lign, så kan jeg ikke se, hvorfor ICE biler pludselig skulle blive en elendig forretning. For uden for dette forum skal man ikke regne med at blive udskammet over at køre i ICE bil lige foreløbigt- heller ikke endda diesel.

Når det er sagt, så håber jeg den næste bil jeg køber bliver en elbil, men jeg håber markedet for elbiler har etableret/stabiliseret sig lidt inden da, både mht. afgifter, rækkevidde, ladekapacitet, m.m.

Og så gider jeg ikke en bil, der kun kan betjenes med touchskærm! Det er for opmærksomhedskrævende.

  • 7
  • 3

Hej.

I Jyllandspostens artikel, som Ingeniøren linker til, står der ordret : " Jan Lang, som er analytiker ved Bilbasen, vurderer, at 70-80 pct. af bilerne vil stige i mindre eller større omfang, mens resten vil falde i pris eller være stort set uændrede ".

Det overrasker mig meget, hvis 70-80 % af bilerne vil stige i pris i mindre eller større grad.

Hvis jeg husker rigtigt vedtog regeringen m.m. nemlig en lov, der gjorde, at de fleste biler ikke skulle stige i pris, når man gik fra NEDC til WLTP. Men havde lavet en regnemetode, som gjorde, at de fleste biler ikke skulle stige i pris. Ihvertfald ikke særlig meget. Så jeg er forvirret.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 1