Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Der er nu flere cykler end biler i København

Sensorer, der sørger for trafiktælling, viser nu, at der er 252.600 biler og 265.700 cykler i hovedstaden. Cykeltrafikken i byen er dermed steget med 68 procent inden for de seneste 20 år.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Verge 19. nov 2018 08:00 2
The Boring Company: Første tunnel er boret
via Jyllands-Posten 19. nov 2018 07:54
Kritik af studie om skadelig og udbredt insektgift
via Engineering & Technology 16. nov 2018 11:25 4
Lavemissionskrav i London er for slappe til at bedre beboeres helbred

sig mig engang, er i totalt uvidende eller er det nu bare endnu et forsøg på at retfærdigøre "ensretningslisten"s trafikpolitik? Der har altid været flere cykler i København en noget andet befordringsmiddel siden cyklen blev opfundet! Men da næsten hver familie har en bil og minimum en cykel pr. medlem så bliver det mange biler og endnu flere cykler. Også har vi skandalen for de cykel motorvej "Ensretningslisten" anlægge,r ligger øde hen 99 % af tiden det samme gør busbanerne. Når vi dertil lægger at "ensretningslisten" indfører socialovgivningen i trafiklovene og så dør folk. Cyklister kører råddent hvad enhver kan se til dagligt og det er et stigende problem, så jeg har kun et råd "klip Kablet" ved næste valg

  • 3
  • 16

Det er teknologisk udvikling. Cyklen er bilen teknologisk overlegen til by transport på alle områder.
Ingen bære rundt på kuffert store mobil telefoner, kæmpe computere, eller indretter sig med store energi krævende fjernsyn med katodestråle rør og kæmpe pixels.
Bilen er teknologisk under udviklet til by kørsel. Du bør nok begynde at lede efter en anden by at bo eller arbejde i, københavn er verdens cykel hovedstad nummer 1.
Også snart du ankommer til denne nye bilby vil jeg anbefale dig at med det samme hælde din galde ud og pladere for at få byen fyldt med biler, det er nemlig ved at være for sent. Hele verden kigger på hvad der er lykkedes i København.

  • 8
  • 0

At Dansk Cyklistforbund giver FDM kamp til stregen således at fremtidens trafikpolitik kommer til at handle om noget andet end jyske kompensationsmotorveje...

  • 10
  • 2

Jeg vil blot lige gøre opmærksom på, at det ikke er sensorer, der har vist, at der er flere cykler end biler, men derimod manuelle tællinger.

Derudover er det værd at bemærke, at tællingerne blev foretaget i en de varmeste og solrigeste september-måneder i mands minde. Det vil derfor ikke undre mig, hvis rollerne igen er byttet rundt ved tællingen næste år.

Tællingerne er foresten tilgængelige her: http://kbhkort.kk.dk/spatialmap

  • 9
  • 0

Som flere har været inde på så er overskriften lidt uheldig, da antallet af cykler, selv aktive cykler selvfølgelig overgår antallet af biler i København.

Men helt præcist er der endnu ikke nogen der har været: Det er en sammenligning af antallet af cykler og biler der OVERSKRIDER grænsen til "bymidten".

Så det er måske lidt mindre "selvfed" københavneri, hvor bilen aldrig har givet mening imellem brokvarterne og indre by og måske lidt mere ære til dem der bor i de yderste dele af kommunen/Amager/de indre forstæder og arbejder i indre by.

  • 3
  • 1

Så er det på tide, at cyklisterne så også bidrager til opbygning og vedligehold
af cykelfaciliteterne - det kan ikke være meningen at det kun er bilister, som skal
betale grøn afgift !

Hjælp teknikborgmesteren med financiering - indfør Cyklist trængsels-afgift
øjeblikkelig - som cyklist betaler jeg gladelig min andel af udgiften.

  • 2
  • 4

Der burde have stået nu er cyklerne igen flere end bilerne. I min barn og ungdom skulle man antagelig op omkring 1970-80 før end der var flere biler i København end cykler. Cyklerne havde også en alvorlig konkurrent i knallerter.

  • 0
  • 0

Så er det på tide, at cyklisterne så også bidrager til opbygning og vedligehold
af cykelfaciliteterne -

Det er en stor økonomisk gevinst for kommunen at folk bruger cykel i steder for bil og der er ikke meget der er mere rentabelt for samfundet i investering i cykeltrafik. At lægge afgifter på cykler vil være at skyde sig selv i foden fordi det vil jage nogle af cyklisterne tilbage til bilerne. Tværtimod er noget det smarteste man har gjort at lade cykler komme gratis med S-tog. Genialt.

  • 3
  • 0

Næsten enig Søren
Det segment af cyklister der mener at de ejer cykestierne og skovstier og i flok også vejbanerne samt alt for ofte heller ikke overholder færdselsregler og lysreguleringer.
Hvad med dem?

  • 0
  • 3

@ Søren Fosberg.

Det lyder da godt - kunne du måske dokumentere påstanden om rentabiliteten for samfundet - så vil jeg gladelige anlægge et andet synspunkt f.eks. ved at foreslå, at der lægges flere afgifter over på bilparken.

Hvori består det smarte ved at lade cykler blive befordret gratis - det kunne være, at Tivoli også kunne bruge princippet ved deres billetluger ?

  • 0
  • 2

Det lyder da godt - kunne du måske dokumentere påstanden om rentabiliteten for samfundet - så vil jeg gladelige anlægge et andet synspunkt f.eks. ved at foreslå, at der lægges flere afgifter over på bilparken.

Det er jo et extremt kompliceret regne stykke, men nu fyre jeg lige et par simplificerede tal af.
Ifølge Guiardian artiklen har det kostet 1 milliard kroner over 12 år at lave de forbedringer der har gjort at ca 100.000 flere over 12 år har fået lyst til at bruge cyklen ind over søsnittet.
https://twitter.com/fietsprofessor/status/...

Jeg ved ikke præcist hvad de ændringer går ud på, men jeg kan se dem over hele København, så de er kommet alle cyklister til gode. Men lad os være grove og bede de 100.000 betale for forbedringerne. 1000.000.000/100.000/12= 833kr pr person om året.

I slutningen af artiklen skrives der at det er det halve af udgifterne til nordhavnstunnel projektet som man regner med vil benyttes af 15.000 bilister dagligt.
http://www.roadtraffic-technology.com/proj...

2000.000.000/15.000= 133.000kr pr bil

Silkeborg motorvej 6000.000.000/30.000 = 200.000kr pr bil.
http://silkeborgmotorvejen.silkeborgkommun...

Det rigtige regnestykke er meget mere kompliceret.

  • 1
  • 1

God service, at man kan se tælleresultaterne.

Det ser ud til at de bruger nogle faktorer til at ekstrapolere tællingerne, så de får mål for "hverdagsdøgnstraffik" og "årsdøgnstraffik".

Nogen, der ved om der tages højde for vejret, når de tal udregnes? Kunne tænkes at det spiller en ret stor rolle for cykeltraffiken ...

  • 0
  • 0

Bjarke, skal du snart op til examen som gnaven gammel mand eller sådan noget ?
Du er godt nok bister og mavesur at høre på for tiden...

Det har Bjarke nu god grund til at være! Der er en fyr ved navn Morten kabel der køre rundt i København i flere hundrede tusinde biler på en gang! Samtidig har den selv samme hr kabel parkeret flere hundrede tusinde biler rundt omkring i København.
Nu kan Bjarke ikke komme i Tivoli fordi han ikke kan parkere sin bil nogen steder. :-( :-( :-(

  • 0
  • 0

Nogle supercykelstier der var rigtige stier med ramper - niveaufri passager og følere i vejbanen så der bliver grønt når man kommer og ikke en kontakt som typisk ikke er placeret ved cykelstien, men flere metre derfra ved fodgængerfeltet.

På Landlystvej har man lavet en fin cykelsti igennem parken. Man kan bare ikke trykke for grønt medmindre at man går hen til et fodgængerfelt der ikke ligger op ad cykelstien.

Jeg blev pløjet ned på en supercykelsti i Herlev. Der var godt nok højresving forbudt indtil parkeringspladsen, men alligevel gik der 2 måneder før lægerne sagde OK for cykling igen. Senest har man kodet på T-krydset Arne Jacobsens Alle - Center Boulevard, så der ikke længere automatisk bliver grønt for cyklisterne, men man skal trykke for at få grønt ved at stå af og gå hen til fodgængerfeltet for at trykke for grønt.

Der er lang vej før at København og omegn bliver et godt og sikkert sted at cykle.

  • 0
  • 0