Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Notat fra regeringen: Klimaplan bidrager kun med 1.000 grønne biler

Illustration: koson/Bigstock

1.000 ekstra el- og plugin-hybridbiler i løbet af to år. Det er effekten af regeringens klimaplan, som blev præsenteret tidligere på måneden. Det fremgår af et notat fra Skatteministeriet og Finansministeriet. Desuden viser beregninger fra Skatteministeriet, at den teknologiske udvikling i perioden frem mod 2030 vil bidrage med maksimalt 290.000 elbiler. Der er således langt til den million grønne biler, som regeringen har som målsætning for 2030, og DF kalder det for uambitiøst. Venstre peger på lavemissions-kommissionen som løsning til at nå millionen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Reuters 24. maj 2019 08:54
Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Politikerne fører sig som sædvanligt kun frem på overskrifter.
.

Information og oplysning, i modvægt til alle de fordrejede negative publikationer, som trækker clickbait overskrifter.

Vis at man virkelig mener at det er den vej vi skal.

Vigtigst, brug penge på at infrastrukturen bliver massivt udbygget, med lademuligheder ved alle nuværende og kommende lejlighedskomplekser/boligområder/etagebyggerier

  • 12
  • 0

Det er da udmærket at partierne overgår hinanden med at foreslå løsninger til at ændre klimaet. Nu med el-biler.
Med al respekt for elbiler, så vil der ikke gøre nogen forskel om alle privatbiler erstattes emd el-motorer (håber der er kobber nok?), men at tro på, at det har nogen målelig effekt på klimaet er nok lidt for optimistisk.
Men det skader da ikke.
Mon ikke tog, lastbiler, fly, entreprenørmaskiner, traktorer o.lign. fortsat bruger fossile brændstoffer?
Det samme gør formel-1 bilerne.
Hvordan vore forfædre siden Istiden har overlevet 5 varmeperioder med højere temperaturer end vi ser i dag, må være ganske uforståeligt. At det var i disse varmeperioder at kunst, kultur og viden blomstrede op, er heller ikke let af forstå.
Men selvfølgelig skal vi spare på fossil energi, der skal bruges mange år endnu. Man kunne jo starte med at lade containertransporten foregå ved atomdrevne motorer, som hangarskibene gør. De er sikre, pålidelige, og påfylder brændsel 1 gang hver 10. år.
Dt må være et job for dygtige ingeniører!

  • 7
  • 27

Igen, igen ved ingen hvad en elbil koster efter nytår. Så salget er vel reelt stoppet.
Og hvordan vi når målet skal endnu en kommision undersøge, så det bliver først efter næste valg.
Samme situation som før forrige valg, hvor Engelbrecht (S) også sendte aben videre til efter valget.
Undskyld mig, men vi ledes åbenbart af en flok uansvarlige nikkedukker, og det kan nok kun vælgerne lave om på - men mon de vil?

  • 13
  • 2

Tesla og andre elbiler ,"grønne" biler kaldet, koster ved fabrikation megen CO2 ude i Kina..Hvem skrev her i bladet, at et batteris fremstilling svarer til 150.000 km kørsel i alm. bilkørsel i CO2 at fremstille! FUSK at påstå at 1 eller 2 mio grønne biler på vejene i DK er et dansk bidrag i klimakampen? Jovist tynger fremstillingen af "grønne" biler ikke i DK, ihvertfald for nærværende. Så Lars Løkke kan - og vil givetvis - bryste sig af af han (vi) går foran i klimakampen - uden at komme ind på perspektiverne ved en effektiv offentlig transport sektor , til eksempel...
CCS , Carbon Capture and Storage, er en løsning der hverken forudsætter økonomiske verdensrevolutioner, informeret samtykke fra klodens milliarder eller ufattelige investeringer. Teknikken er i mine øjne "REDNINGSPLANKEN" , som jeg tror vi skal søge etablere, inden ophobede drivhus gasser af langt større potens strømmer ud i atmosfæren fra permafrost lag i arktis, som altså tør op nu i tiltagende grad, som feedback af den igangværende globale opvarmning !

Jeg kan også nemt forestille mig, at teknikken til CO2 nedpumpning og opbevaring kunne blive til et større dansk industri eventyr end vindmøllerne!
Det kunne endog blive dette også dansk skibsfart og Grønlandsk industriudvikling, idet transport af CO2 til centralt beliggende havne på Grønland og nedsænkning under fjelde eller undervands, kunne blive STORT - i sin vorden blot med CO2 gasser fra vor hjemlige største biobrændsel elproducenter. Et dejligt eventyr venter os den dag verden tør pålægge CO2 gasudledning en adækvat afgift, som bliver på bekostning af den altdominerende globale "brug og smid væk" kultur - heldigvis !

  • 2
  • 12

CCS , Carbon Capture and Storage, er en løsning der hverken forudsætter økonomiske verdensrevolutioner, informeret samtykke fra klodens milliarder eller ufattelige investeringer. Teknikken er i mine øjne "REDNINGSPLANKEN" , som jeg tror vi skal søge etablere, inden

- ser du så ikke bort fra negative, norske erfaringer (vist tidligere omtalt i disse spalter(?)) samt udbredt folkelig modstand...bare tag en tur syd for den dansk-tyske grænse og studér skilteskoven! ;)

  • 5
  • 0

Igen, igen ved ingen hvad en elbil koster efter nytår. Så salget er vel reelt stoppet.


Der har været et stigende salg i år, det ligner en tro kopi af hvad der skete sidst der skulle komme afgiftsstigninger på elbiler.

Jeg tror dog hamstringens slutspurten udebliver indtil politikerne tager endelig beslutning.

Men det kunne jo sagtens være politikernes våde drøm at undgå hamstringen, der gjorde at de smed deres "vi vil gerne arbejde på at sænke/fjerne/holde status-quo" ud i dagspressen omkring elbilerne.

Bare lige for at sikre at folk ikke købte for mange elbiler.

  • 8
  • 0

Walther Hansen. Du har haft over 2 år til at reservere. Det er vel ingen overraskelse at der nu er leveringstid på en vare som rigtig mange i hele verden gerne vil købe.

  • 4
  • 0

Til gengæld skulle Hyundai Kona og Kia Niro EV begge være lige om hjørnet, og de påstår endda, at de vil kunne levere det antal, folk ønsker at købe. Det bliver spændende om det holder. 2stk ok pæne crossover modeller med 64kWh batteri og en rækkevidde på over 400km (480km wltp). Jeg regner med at skifte bil om 2 år, og det eneste jeg lige mangler er, at de vil tillade trækkrog.
Nej - det er nok ikke realistisk at trække campingvognen over Alperne uden lidt for mange pauser, men jeg vil nu gerne kunne trække traileren ned på genbrug alligevel. Det burde 64kWh jo nok kunne klare.

  • 3
  • 0

Undskyld mig, men vi ledes åbenbart af en flok uansvarlige nikkedukker, og det kan nok kun vælgerne lave om på - men mon de vil?


Hilbert,
vælgerne kan ikke lave om på noget som helst. Uanset hvad en politiker lover under valgkampen, så skal han stemme som nogle få i toppen bestemmer!
At elbiler ikke har en målelig effekt på CO2-udslippet er en anden sag, den er ret så tvivlsom.
Noget helt andet er, at man ikke kan regulere klodens klima ved at forsøge at ændre på CO2-udslippet.
Man kan måske opnå en lidt bedre samvittighed, som man så konverterer til en flyrejse med samvittigheden i behold.
At vi i øvrigt har haft 4-5 p3erioden siden Istiden, hvor temperaturen vat højere end i dag, synes underligt nok at være gået i glemmebogen.

  • 1
  • 7

Når nu Danmarks energi skal komme fra vindmøller og solceller, så er der behov for store energilagrer, til at absorberer den lettere flukturerende produktion.

Vi kan vælge at hælde denne el-produktion i kabler til andre lande og sælge den billigt og købe den dyrt senere, eller vi kan lagre den i fjernvarmen, som varmt vand.

Vi kan også vælge at lagre vores el-energi i bilbatterier, på høj-energi niveau istedet.

Det kræver selvfølgelig en investering i infrastrukturen, i form af kabler og ladeanlæg, samt noget "intilligent" styring.

Financieringen af dette projekt kan vi jo tage fra det tåbelige projekt med et kabel til England. Et kabel som ingen rigtigt kan se formålet med alligevel.
De 11 milliarder kan vel købe en hel del ladestationer og lokal infrastruktur.

  • 4
  • 0

Vi kan også vælge at lagre vores el-energi i bilbatterier, på høj-energi niveau istedet.

En del af energien vil nok blive gemt i bilbatterier af privatøkonomiske grunde.

Mit kvalificerde gæt er at batteristørrelsen for elbiler i fremtiden vil stabilisere sig på 60 kWh. Folk vil hurtigt indse at mere er voldsomt overkill.
Men 60 kWh er en kapacitet, som kun meget få har brug for andet end et par gange om året. De fleste vil derfor have omkring 20-30 kWh (vi antager at man vælger at holde batteriet mellem 20%-80% aht. til batterilevettden) at gøre godt med i dagligdagen som batterilager til husholdningen.
Og hvis det går fuldstændigt automatisk at lagre strøm i elbilen, når strømmen er billig, for at bruge den senere i dyre perioder, så har jeg svært ved at tro, at ikke de fleste vil vælge at gøre dette.

  • 6
  • 1

Hej Hans Henrik Hansen
Hvad er det som du mener med tyskere og skilte? Forstå mig ret , jeg har blot skitseret en oplagt mulighed for danske ingeniører at forfølge, så vi måske kan vise et godt eksempel på, hvorledes CCS kan se ud. Og så vi måske kan blive førende på et vigtigt felt i fremtiden, hvis den kommer overhovedet for menneskeheden :(

Jeg synes klimadebatten i den grad mangler formuleret en positiv vision, som jeg her (muligvis i forkerte sammenhæng) skitserer..Jeg er ikke sikker på at du forstår mig ret: Det drejer sig om, at udtage CO2 fra atmosfæren NETTO, ved at bruge biobrændsel og bortskaffe den ved forbrændingen opståede CO2. Revertere CO2 niveauet på kloden på sigt til et under kritisk niveau - såsom IPCC nævner i sin seneste rapport, vil blive nødvendigt for at holde den globale temperatur stigningen under 2 Celsius.

Bemærk altså, at jeg opererer med fjernelse af den  CO2 , som kaldes bioneutral i gængs talemåde..At deponeringen kan gøres andre steder end Grønland i fremtiden er selvklart.

Hvis vore efterkommere engang skulle stå overfor en ny istid, skulle de måske endda have en "ventil" at åbne til depoterne, m.a.o. få et redskab til klima styring af kloden :) ?

  • 0
  • 0

Tyskerne har mig bekendt ikke besat Grønland :) og de protesterer imod Fracking/ skifferolieudvinding og fortsat kulafbrænding- ikke atmosfærisk- CCS, som biobrændsel CO2 måske kan benævnes.
PS:
Ved 30 bar og tryk herover er CO2 en væske/ fast stof!

  • 0
  • 0