Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Norske politikere vil have bedre kontrol med 'konfliktmineraler' i elbiler

Illustration: GM

Mineralet kobolt bruges i batterierne til elbiler, mobiltelefoner og andre elektronikprodukter. Men den kraftigt stigende efterspørgsel på kobolt har både forårsaget og finansieret krigen i den østlige del af DR Congo, hvor 60 procent af verdens kendte koboltreserver findes. Derfor betegnes kobolt også som et 'konfliktmineral'. Men nu forsøger norske oppositionspolitikere fra Arbejderpartiet at få elbilproducenterne til at sikre, at de kun bruger kobolt, der er produceret under ordentlige forhold. »Når det gælder elbiler, er Norge ikke et lille land. Der bliver lagt mærke til det, når vi vender søgelyset mod dette emne. Det, vi gør og siger, er vigtigt,« siger Anniken Huitfeldt fra AP, der leder Stortingets udenrigs- og forsvarskomite, til det norske medie TU. Derfor holdt hun for nylig møde med repræsentanter for en række større elbilproducenter, bilimportører og organisationer som Amnesty International, The Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) og Initiativ for etisk handel. Desuden deltog Telenor og Telia. Huitfeldt foreslår, at producenterne skal vise og dokumentere hele værdikæden fra minen til fabrikken, og myndighederne kan stille krav om, at udvindingen skal certificeres. Desuden bør genanvendelsen af elbilbatterier også foregå med certificerede processer.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 14. feb 2019 07:39
Nasa bekræfter Mars-roveren Opportunitys død
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vil tro at der bruges mere kobolt til verden andre mobile "devices", specielt da de er LCO og ikke NMC batterier i de fleste tilfælde.

  • 3
  • 2

Vil tro at der bruges mere kobolt til verden andre mobile "devices", specielt da de er LCO og ikke NMC batterier i de fleste tilfælde.

Det er vist fordi der er en hvis modstand mod elbiler, da de erstatter noget kendt, og kobolt problemerne så er det nyeste galde, man kan hælde ud over alle, der synes at elbiler er fremtiden. Mobiler er alle jo glade for, så der er bekymringen primært hos Amnesty og den slags organisationer, der virkelig går op i det, og ikke bare bruger det som en dum forklaring på, hvorfor vi IKKE skal have elbiler.

  • 1
  • 3

Vil tro at der bruges mere kobolt til verden andre mobile "devices", specielt da de er LCO og ikke NMC batterier i de fleste tilfælde.

Nu står bare Tesla for ca. 1/3 af det globale batteriforbrug, så biler er så sandelig storaftagere.

Nu er Tesla så ikke nødvendigvis den største synder, da de helt klart har fokus på problemet, både fsva. forsyningskæden, og det at de arbejder på at reducere kobolt mængden i deres batterier.

Desværre er det ikke alle andre firmaer som har helt samme holdning, på bilområdet er bla. Renault ret så ligeglade i følge Amnnesty - men eksempelvis Microsoft og Lenovo når vi taler konsumelektronik er heller ikke det ringeste med:
https://www.amnesty.org/en/latest/news/201...

Og man kan godt frygte hvad der vil ske når kineserne for alvor går ind i elbilmarkedet.

Så det er altså ikke nok at basere sig på tro, og bare prøve at kalde et absolut alvorligt problem for galde, men acceptere at der er noget der skal adresseres, som nordmændene så også gør.

I øvrigt drejer det sig ikke kun om kobolt, men også coltan, hvoraf bla. tantal udvindes, og andre råstoffer.

Det er nødvendigt at der anlægges et helhedssyn på hvilke problemer nye teknologier kan medføre, og adressere dem på et tidligt tidspunkt, i stedet for at tro, at bare man pudser CO2 glorien, så er alt godt.

  • 2
  • 1