close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Norge og Tyskland køber ubåde: De første med lithiumbatterier - eller de sidste med bly

Illustration: Wikipedia

Det er et årti siden, bilindustrien kasserede blybatterierne til fordel for lithium, men det går lidt langsommere i ubådsindustrien. Spørgsmålet er nu, hvilke batterier der skal i de nye ubåde, da bly efterhånden er forældet, men der er også problemer med at bygge enorme lithiumbatterier. Danmarks nabolande har indgået et samarbejde om at købe seks ubåde - fire til Norge og to til Tyskland.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Register 25. maj 2018 10:49 6
Uber: Nødopbremsning var slået fra før fatal påkørsel
via Energiwatch 25. maj 2018 09:52
Solcelleejere skal selv betale for retvisende elmålere
via Berlingske 25. maj 2018 07:47 1
Forslag om roadpricing i København

Det skal selvfølgelig være LiFePO4?:

LiFePO4-akkumulatorer er superstabile. De er endda stabile, når de får skudt et søm gennem sig. (de oser lidt, men bryder ikke i brand)

rcmodelreviews.com: Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) and A123 batteries:
Citat: "...
In a situation where a LiPo might explode into flames, the LiFePO4 cell will probably just vent some harmless gas.
..."

Youtube: Nail penetration testing A123 Li-ion [ en af de bedste LiFePO4-batterier ! ].

De fleste andre Li-ion (non-LiFePO4) er noget ustabilt skr..... i den henseende:

Youtube: Exploding Laptops on Good Morning America.

Youtube: Nail penetration testing Standard Li-ion.

Youtube: Spark, Smoke & Boom!: World's Most Dangerous Battery!.

18. okt 2010, ing.dk: Forulykket jumbojet var fyldt med litiumbatterier:
Citat: "...
Det er endnu ikke fastslået, at batterierne var brandårsagen, men det er velkendt, at det brandslukningsudstyr, der anvendes i cargoflyet er Halon 1301, ikke er effektivt ved slukning af brande i litiumbatterier.
..."

Youtube: 5. aug 2011, ing.dk: Lithium-lastet fly brændte da det styrtede.

  • 4
  • 0

Hvis man læser lidt videre der, så ser det ud til, at de 4 norske ubåde incl kajanlæg kommer til at koste 41mia nok ~ 31mia dkk. Dvs. ca. 7mia pr. ubåd. Er de virkelig så dyre, eller er der noget jeg ikke helt har forstået?

  • 0
  • 0