Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Nordvestlige København skal ikke regne med nogen metro

Illustration: Letbaner.dk

Brønshøj-Husum skal ikke regne med at få nogen metro, hvilket beboerne ellers har håbet på i årevis. I stedet bliver det nordvestligste område af København stillet en letbaneløsning i udsigt, fremgår det af 'Forslag til Kommuneplan 2019', som er den overordnede ramme for Københavns byudvikling.

Emner : Metro
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Universe Today 17. okt 2019 12:08
Boret på Mars-lander har vristet sig fri igen
via The Guardian 17. okt 2019 11:57 1
Nasa viser ny rumdragt frem til kommende måne-mission
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Brønshøj-metro ville koste 10mia kr https://ing.dk/artikel/metroen-bliver-forb... uden noget at betale med - området har ikke ledig plads til at sælge og bygge intensive bolig- og erhvervs-kvarterer sådan som Amager-metroen blev betalt.
De københavnske politikere fravalgte et Nørrebro-forgreningskammer til 400 mio kr i 2014 https://ing.dk/artikel/i-sidste-sekund-nu-... Dermed blev det upraktisk (og endnu dyrere) at bygge Brønshøj-metro på et senere tidspunkt; City-ringen skulle lukkes i et år for at kunne udvides til Brønshøj.

Frederikssundsvej er Danmarks højest trafikerede busstrækning, og bør elektrificeres snarest. 5c-gasbusserne er også et mærkbart fremskridt.

  • 3
  • 1

bygge Brønshøj-metro på et senere tidspunkt

Alternativt kunne en direkte Metro fra Brønshøj (og under Nørrebro metro-Station) via Riget til Amagerbrogade bygges, men det var nok en fugl på taget, al den stund at ingen af områderne har ledig plads til byudvikling, og dermed ingen måde at betale metroen på.
En forgrening til Lynetteholm https://www.trm.dk/-/media/files/publicati... ville bidrage lidt, men næppe i nærheden af nok.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik...

  • 0
  • 0

De københavnske politikere fravalgte et Nørrebro-forgreningskammer til 400 mio kr i 2014 https://ing.dk/artikel/i-sidste-sekund-nu-... Dermed blev det upraktisk (og endnu dyrere) at bygge Brønshøj-metro på et senere tidspunkt; City-ringen skulle lukkes i et år for at kunne udvides til Brønshøj.

Afgreningskammeret blev fravalgt da trafikken på Metrocityringen bliver så stor den ikke også kan håndtere trafik til en Brønshøj-afgrening.

En helt ny metrolinie i et seperat forløb blev i stedet for foreslået: Refshaleøen-Prags Boulevard-Hovedbanegården-Rigshospitalet-Nørrebro-Brønshøj.

Den foreslåede linieføring skal krydse Metrocityringen, men det kræver ingen lukning af Metrocityringen.

  • 0
  • 0

Hvordan kan det være at trafikken var for intens til afgrening ved Nørrebro st. men ikke til afgrening til Nordhavnen og Sydhavnen? Eller var de to afgreninger allerede besluttet?

Letbane mellem Nørrebro på metroringen og letbanen på ring 3 synes jeg er en god ide, men meget andes kan gøres for at forbedre infrastrukturen i området først. Og ja 5C er en forbedring elbusser på 2A bliver også godt.

Økonomien er vigtig, selv om 5C kører ofte og ofte mange i en klump giver den et lille overskud. Altså billetindtægterne er større end omkostningerne til driften. Og det er rart :-)

Læs her om letbanen: https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc...

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten