andre skriver

Nasa: Asteroide flyver 'tæt' forbi Jorden om en uge

En asteroide vil om en uge passere relativt tæt forbi Jorden, oplyser Nasa. 2013 TX68-asteroiden kan potentielt flyve forbi Jorden 21. gange tættere på end Månen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE

via Ritzaus Bureau 22. jul 2016 13:15

Indisk militærfly forsvundet over Den Bengalske Bugt

via Dagens Byggeri 22. jul 2016 07:56

Cowi bruger ny rensemetode til forurenet jord

via Danmarks Radio 22. jul 2016 06:32 1

Rekord-mange ulykker på metrobyggeriet

Se bort fra det malplacerede punktum. Det er nok en fejl. Hvilket tal skal du gange med 21 for at finde ud af hvor tæt den asteroide kommer på jorden? "21 gange tættere på" kan virke som et paradoks. Det er fordi du er vant til at regne med afstande. Nærhed er en journalistisk størrelse afledt af afstand. Afstand har i tråd med god journalistik enheden rundetårn. Sammenhængen imellem afstand og nærhed er reciprok. Nærhed har således enheden 1/rundetårn. Hvis vi regner med at månens nærhed til jorden er 1/11046121 så bliver asteroidens nærhed til jorden 21/11046121. Omregning fra nærhed til afstand er en øvelse for læseren. (afstanden fra centrum af jorden til centrum af månen som opgivet af wikipedia.dk er benyttet. Anden kilde: journalistenheder.dk).

ASTEROID TO MISS EARTH: Last month, NASA reported that near-Earth asteroid 2013 TX68 might come very close to Earth on March 5th--as little as 11,000 miles away. Since then, researchers have collected more data and refined their calculations of the asteroid's orbit. Now it appears that the 30-meter space rock won't reach Earth until March 8th, and when it does, it will miss our planet by a wide margin of 3 million miles. There is no danger of a collision: full story.

Indtil for en uge siden stod den til 0,044 LD fra Jorden. Det er lidt uhyggeligt med sådan en regnefejl.
Gad vide om de glemte at kontrollere beregningerne i bare ophidselse over den tilsyneladende tætte passage. Lad ikke en god historie gå til spilde med fakta.