andre skriver

Næsten 1000 gange har Odense Letbane været tæt på sammenstød med andre trafikanter

Illustration: Odense Letbane

Odense Letbane har været ved at kollidere med andre trafikanter næsten 1000 gange siden testfasen blev sat i gang i oktober. »Det har faktisk været eksorbitant højt. Det er markant højere, end vi har set både i Aarhus og andre sammenlignelige Keolis-netværk rundt om i verden,« siger Thomas Brændstrup, direktør for Keolis, som driver letbanen i Odense Fem gange er der sket en deciderede kollision. Sidste tilfælde fandt sted 23 marts, hvor en bil og et letbanetog stødte sammen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Railway-news 30. jun 2022 10:12
Lyon får førerløs metro efter 10 års ombygning
via Københavnerliv 30. jun 2022 10:11
Stjålne mineralsten fra ingeniørs dødsbo muligvis fundet
via Information 30. jun 2022 09:51
Analyse: En af de største klimapakker i EU's historie
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

dele af letbanen, køre på gågade lignende område. det tager tid for alle,at vende sig til, de nye tide,

mon ikke, når føren af letbane køretøjet er blevet mere fortrolig med omgivelserne ,

i alm. drift er de der forhåbentlig ofter og derfor bliver alle mere opmærksomme.

  • 3
  • 8

Man skal bygge et anlæg efter omstændighederne. Hvis der skal køre tog i en gågade (letbanegade?) så skal der afskæres med hegn og bomme. Et blinkende lys er ikke nok, da der i en gågade er alt for mange destriktioner for folk. En gågade er et rodet mismas af butikker, caféer og mennesker der tiltrækker sig folks opmærksomhed, det er jo det butikkerne lever af. Støj af meget forskellig karakter er et andet problem. Fuld koncentration om trafikale forhold kan man ikke forvente af folk, her.

Der er nok desværre tale om man har sparet så meget på de tekniske detaljer man har fået en trafikfarlig løsning.

  • 10
  • 7

Jeg troede at det kun var meningen at sporvognene dels skulle være i vejen for, dels bortskræmme individuel trafik på hjul, altså såvel biler og motorcykler som cykler, knallerter og løbehjul, men i Odense er det altså udvidet til også at omfatte fodgængere i gågader.

Lockdown version 2? Gå ikke i gågaden, hvis du ikke er inde i sporvognen kører den dig ned.

Der er nok en grund til at jernbaner har deres egen tracee

  • 9
  • 5

Man kan forøge sikkerheden ved at sætte bomme op de steder hvor letbanen berører anden trafik. nærmest ligsom man gør ved alle andre jernbaner.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten