Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Mørklægning skal gøre havvindmøller mere spiselige

Illustration: Scanpix

Energiselskabet Vattenfall vil imødekomme kritikere af de 40 kommende havvindmøller i Vesterhavet ved at slukke det røde lys på vindmøllerne. Trafikstyrelsen ser positivt på forsøgsprojektet, som går ud på at installere en radarløsning, så natlyset på de kystnære vindmøller kun skal tændes, når der er fly i nærheden. Ifølge Vattenfall vil det betyde, at vindmøllernes røde lys slukkes i op til 95 procent af tiden.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Energiwatch 19. aug 2019 07:59 68
Professorer: Danmarks afbrænding af træ er løbet løbsk
via DR Nyheder 19. aug 2019 07:55
Forsker vil bruge Jorden som linse i enormt teleskop
via New Scientist 16. aug 2019 14:13
Neandertalere havde surfer-ører
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kan lide ideen med at lysforurening begrænses på denne måde, men hvad koster en konstant radarovervågning af dette område, og hvordan sikres at overvågningen ikke fejler?
Og hvad med overvågning og beskyttelse for skibsfarten?

  • 2
  • 1

Helt korrekt at det viker som en dyr løsning på et mindre problem.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan et mindre konstant lysende rødt lys kan genere så meget at der skal bruges mange penge på en undgåelse.

Alternativet, så kan man måske se på en løsning hvor lyset ikke lyser under horisonten, på samme måde som navigationslys p skibe kun lyser i bestemte sektorer.

  • 1
  • 0

Helt korrekt at det viker som en dyr løsning på et mindre problem.

Ja, hvor svært kan det være?

Når man satser på fast lys, er det fordi, det virker mindre irriterende set fra land end blink; men blinkende lys ses langt bedre end fast lys og kan have højere intensitet for samme energiforbrug, så det eneste, man behøver, er at lave en lygtebom, der går på tværs af vindmøllen, og så anbringe en lampe i hver ende. Lyset fra hver lampe skal så afskærmet nedefter og ellers lyser hele vejen rundt bortset fra en relativ smal vinkel fra lampen ind mod en lodretstående vinge. Man tænder så lyset i den periode, hvor kun én af vingerne er over vandret (når en vinge står nogenlunde lodret). Derved bliver ingen vinger belyst, så lyset ikke kan ses fra land bortset måske fra tåget vejr, som til gengæld dæmper lyset; men oppefra kan lyset stadig ses hele vejen rundt. Blot vil der være to vinkler, hvor kun den ene lampe kan ses pga. afskærmningen; men det kan man let kompensere for med en ekstra lampe, ekstra LED's eller specialoptik i nøjagtig den samme vinkel fra den modsatte side af bommen, hvis man ønsker et konstant lys hele vejen rundt.

Alternativt kan man anbringe en lampe for enden af én eller alle vinger og så fyre lyset af, når vingen/vingerne står lodret, så lyset kan afskærmes nedefter. Den løsning har den fordel, at lyset angiver højeste punkt; men til gengæld skal lyspulsen være meget kort, og der skal overføres el til vingerne, hvilket kræver slæberingssystemer eller induktion.

  • 1
  • 1

For et par år siden padlede jeg i kajak fra Nysted til Rødsand og overnattede med kæresten ude på øen.

Hele vindmølleparken var et gigantisk tivoli om natten.

Fremragende simpel ide at styre udlysningsretningerne og timingen.

Dem som bruger din ide burde sende en kasse rigtig god vin som tak.

  • 1
  • 0