andre skriver

Minister: Jernbaneoperatører skal kunne straffes

Storebæltsulykken i 2019 kostede otte mennesker livet. Illustration: Havarikommissionen

Et møde med pårørende til de otte dræbte i Storebæltsulykken har fået transportminister Benny Engelbrecht (S) til at bede sine jurister om at arbejde på en lovændring, så det fremover bliver nemmere at straffe jernbaneoperatører, der ikke sikrer deres gods ordentligt, skriver DR. Ingen kunne nemlig straffes for ulykken i 2019, trods at Havarikommissionens undersøgelser viste, at manglende vedligehold af en lås på en lommevogn medførte, at en sættevognstrailer kunne blæse af.

Emner : Ulykker
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 17. jan 2022 09:54
Domstol bremser tysk Femern-arbejde
via Folketidende 14. jan 2022 13:20
110 meter høj vindmølle væltet på Lolland
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

der er vel forskel på en bilist som selv fastgør last efter bedste evne - og så tog, hvor der standarder/krav/test for fastgørelse?

I de mange artikler om kongetap mm kom det jo netop frem at der ER standarder - og at disse ikke tager højde for usædvanlige vindforhold, og lodret fastholdelse. Der blev vist også bedt om en specialist undersøgelse....

Så - koldt vand i blodet minister! Hvis man har overholdt alle regler, og forhold ikke kunne forudses - så ER det hændeligt uheld - og dermed ansvarsfrit.... Det ville sikkert gælde i den aktuelle sag uanset en lovændring!

  • 2
  • 7

Enkelt.. "Gods skal sikres forsvarligt" Længere skal den lov ikke være, falder det af UANSET forhold så var det ikke forsvarligt sikret og dermed ulovligt og kan straffes... Slet ikke så svært, der skal netop ikke skrives noget om standarder eller noget

  • 9
  • 0

Så - koldt vand i blodet minister! Hvis man har overholdt alle regler, og forhold ikke kunne forudses - så ER det hændeligt uheld - og dermed ansvarsfrit.... Det ville sikkert gælde i den aktuelle sag uanset en lovændring!

Eftersom uheldet var sket flere gange før, så kunne det forudses, og dermed er det ikke ansvarsfrit.

Det er helt ufatteligt at de ikke kan straffes ud fra de almindelige regler i straffeloven om bevidst at udsætte andre for fare. Det kræver ikke speciallovgivning.

  • 8
  • 0

Frank, nu er opråbet fra de pårørte at den her ulykke ikke skal have været forgæves. der kan ikke gøres noget i den konkrete sag ift. skyld og ansvar, men det arbejdes der på fremadrettet. Hvis jeg var pårørende så vil jeg vil også gøre alt for at sådan en ulykke ikke sker igen så de ikke døde forgæves. Jeg ville selv slet ikke kunne bære at det endte med en konklusion: det er hvad der kan ske.

  • 6
  • 0

Det er et pudsigt forhold, at jo flere standarder og regler du sætter for "sikker kørsel", desto mindre bliver det personlige ansvar for at det er sikkert. Du skal blot overholde reglerne.

Som med meget lovgivning. Jo mere detaljeret den bliver desto flere huller vil der komme.

  • 10
  • 0

Min gamle kørelærer sagde til os " Uanset hvad der sker, så kan du altid blive knaldet iht. færdselslovens paragraf 3.

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed,** så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre**, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

En enkelt paragraf er nok

  • 2
  • 0

Det er helt ufatteligt at de ikke kan straffes ud fra de almindelige regler i straffeloven om bevidst at udsætte andre for fare. Det kræver ikke speciallovgivning.

De burde kunne straffes efter Straffeloven § 252 stk. 1

§ 252 stk. 1 Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.

  • 3
  • 0

Må tilslutte mig at denne snak om utilstrækkelig jernbanelovgivning forekommer absurd i denne situation, hvor anvendelse af almindelig straffelov burde finde anvendelse med udgangspunkt i manglende agtpågivenhed i forhold til en erkendt mangel ved fastgørelsen af godset. Med udgangspunkt i det antal episoder der har været, både før og efter ulykken, må fejlen betegnes som systemisk og at kalde det et hændeligt uheld virker langt ude.

  • 5
  • 0

Hvis bare kranføreren havde løftet i hver enkelt container, for at kontrollere at kongetappen var låst, så var det aldrig sket.

Men det ville have taget 30 sekunder ekstra pr. container, plus adskillige minutter for de mange, hvor den ikke låste. Hvad de ikke vidste, havde de ikke ondt af, og tid er jo penge.

Safety first, but money firster

  • 7
  • 0

Som med meget lovgivning. Jo mere detaljeret den bliver desto flere huller vil der komme

Indenfor psykologien arbejder vi sommetider med en skelnen mellem positiv og negativ viden. Den positive viden handler om, hvad og hvordan man skal gøre tingene rigtigt. Den negative viden handler om hvordan man skal lade være med at gøre tingene forkert.

De to vidensformer læres og repræsenteres kognitivt på forskellige måder, og aktiveres under forskellige betingelser. Den positive viden er generaliseret og abstrakt, den negative viden er knyttet til genkendelse af specifikke situationer.

De er ikke hinandens modsætninger: vi lærer ikke at undgå fejl alene ved at lære at gøre tingene rigtigt.

Mange regler og lovgivning beskæftiger sig med den positive viden: de kodificerer hvad man skal gøre (og det er der meget godt ved!)

Bagsiden er, at hvis man (tvinges til at) kun fokuserer på dette, underudvikler man den viden, der skal til for at genkende, at der er noget galt, når man står overfor en kritisk situation.

Jeg har arbejdet noget med dette ifm. flyhavarier indenfor svæveflyvning. Med flere og flere procedurer og regler, og bedre og bedre træning af korrekt håndtering af flyet, har vi elimineret rigtigt mange havarier. Det, der står tilbage, er ofte kendetegnet ved, at piloten slet ikke har opdaget, at der var ved at opstå en farlig situation, og derfor ikke gør noget for at stoppe den.

En rigtig god introduktion til emnet er: Gartmeier, M., Bauer, J., Gruber, H. et al. Negative Knowledge: Understanding Professional Learning and Expertise. Vocations and Learning 1, 87–103 (2008)

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten