Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Minister indfører permanent fartkontrol på Storebælt og i Øresundstunnelen

(arkivbillede) Illustration: Sund & Bælt A/S / Miklos Szabo

Transportministeriet indfører nu permanent fartkontrol på dele af Storebæltsforbindelsen og i Øresundstunnelen. Det sker efter flere nylige episoder med vanvidskørsel på strækningerne. Permanent fartkontrol har været et ønske fra Øresundsbroen, og en måling fra Vejdirektoratet har vist, at 85 procent af trafikanterne i tunnelen på Øresundsbroen har kørt for hurtigt.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 22. okt 2019 07:50
Drone finder forsvundet barn i kornmark
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Personligt synes jeg hastighedsgrænsen på 110 km/t på Storebæltsbroen er meget passende og at det, det meste af tiden ikke er svært at overholde den. Man skal dog lige være opmærksom, når man har nået toppen og det går nedad. :-)

Hvis man skal køre væsentligt hurtigere på broen generelt, skal man i hvert fald aktivt trykke speederen i bund. Og så er det fair nok, hvis de bliver snuppet og får en bøde.

  • 5
  • 1

Positivt med en minister der handler på et problem.

Om det stopper vanvidsbilister må tiden vise. Måske virker det, hvis bilen så også konfiskeres ved f.eks. gentagne store overtrædelser. Dermed kan argumenteres at fartkameraet er en forudsætning for at fange de slemme syndere.

Hvad med permanente fartkamera på "racerbanerne" i KBH centrum og NV?

  • 0
  • 0

Kunne man ydmygt bede om "Din fart" tavler, da mange tilsyneladende ikke er klar over deres speedometers voldsomme, men teknisk set helt ubegrundede, misvisning?

Og hvor langsomt synes denne sides Harry Lahrmann-kloner det er passende at køre, når man hindrer andre i at køre den lovlige hastighed?

  • 2
  • 6

Hvis man skal køre væsentligt hurtigere på broen generelt, skal man i hvert fald aktivt trykke speederen i bund. Og så er det fair nok, hvis de bliver snuppet og får en bøde.


Nu ved jeg ikke hvad det er for en bil du har, men hvis jeg trykker min speeder i bund i mere end 10 sekunder, så taler vi om vanvidskørsel uanset hvor bilen befinder sig.

(Bare rolig, jeg er skiftet til el, så hvis jeg skal nå til København, så må jeg hellere holde igen)

Om det stopper vanvidsbilister må tiden vise. Måske virker det, hvis bilen så også konfiskeres ved f.eks. gentagne store overtrædelser. Dermed kan argumenteres at fartkameraet er en forudsætning for at fange de slemme syndere.

Men apropos vanvidskørsel. Er det vanvidskørsel med 120 Km/t på storebæltsbroen. Eller skal der bare nogle penge i kassen? Den skelnen har jeg ofte svært ved at se på den slags udmeldinger.

  • 1
  • 3

Er det vanvidskørsel med 120 Km/t på storebæltsbroen.


...det bør vel være sammenhængen mere end hastigheden der er afgørende... men det er jo svært at måle på.

Personligt har jeg mange gange krydset storebælt med 140km/t hvilket er helt forsvarligt når der ikke er trafik eller kraftig vind - mens det tilsvarende i kraftig myldretid er vanvittigt at køre over 110km/t. Og helt tilsvarende på øvrige motorvejsstrækninger...
Jeg kan observere at mange ANDRE bilister kører rutinemæssigt til klippe-grænsen når der er begrænset trafik

  • 3
  • 5

Men apropos vanvidskørsel. Er det vanvidskørsel med 120 Km/t på storebæltsbroen. Eller skal der bare nogle penge i kassen? Den skelnen har jeg ofte svært ved at se på den slags udmeldinger.


Nu vil du jo ikke en gang få en bøde for 120 km/t - med den indbyggede korrektion vil det blive takseret under bagatelgrænsen.

Men det slår mig - som altid - at folk harcellerer om håndhævelsen af loven fremfor selve loven 😉. Det er selvfølge en legal debat at diskutere love, men overtræder man vedtagne love, er man imho tudefjæs, hvis man ikke tager konsekvenserne og kommer videre.

Med fartgrænser er man jo i sagens natur nødt til at gå efter “mindste fællesnævner”. Det vil sige, at den “dårlige bilist” på en “dårlig dag” ikke må udgøre en fare. Det sætter selvfølge nogle grænser, som alle vi “superbilister” finder urimeligt lave 😉

  • 10
  • 1

Jeg er ikke tryg ved at det er op til den enkelte bilist at rutinemæssigt bryde færdselsloven når man selv mener at det er forsvarligt. Vanvidsbilisterne mener med garanti også at de har helt styr på deres kørsel..

478 billister kørte for stærkt ved skole, hurtigste kørte 120% for stærkt

Den fiktive skole ligger ved en 4-sporet ringvej, og provenu-vognen stod der på et tidspunkt hvor der ingen fodgængere var i en radius på 2 km.
90% af de uheldige, der havde glemt at tænde for deres Fartkontrol.nu-app, kørte ganske få km/h hurtigere end fartgrænsen, men med målingen i baghånden kan grænsen sættes 10-20 km/h ned, så ALLE synes den er latterlig lav, så provenu-vognen kan få flere pletskud næste gang.

Bare man dog ville bruge 85% fraktilen til at fastsætte hastighedsgrænser, som omtalt i linket nedenfor.

The theory behind the 85th percentile rules is that, as a policy, most citizens should be deemed reasonable and prudent, and limits must be practical to enforce.

https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limit#...

  • 2
  • 9

Om det stopper vanvidsbilister må tiden vise.

Næ, det gør det ikke. De flytter bare væk fra Øresundstunnelen hvor der ikke er regnvejr, sne, skolebørn eller kryds, og over på mere trafikfarlige strækninger hvor de fortsætter deres vanvidskørsel.

Taberne bliver ikke vanvidsbilisterne, men Frøken Jørgensen og Herr Olsson som kører 92 km/t i en tunnel hvor man kun må køre 90 km/t en lørdag nat hvor der ingen andre bilister er i tunnelen.

Nøjagtigt som de kriminelle lynhurtigt finder ud af hvor der er videoovervågning, hvor politiet patruljerer og hvilke banker der er pengeløse.

  • 2
  • 7
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten