Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Miljøorganisation: Femern har også overset fredet sandbanke

Illustration: Christian B. Hvidt for Femern A/S.

Som Ingeniøren skrev for nylig, har den statslige bygherre-organisation Femern A/S, der står for at anlægge tunnelforbindelsen til Tyskland, tilsyneladende overset flere stenrev i tunnelens linjeføring i sin ansøgning om byggetilladelses, som Femern A/S har sendt til myndighederne i Slesvig-Holsten. Men ifølge den tyske miljøorganisation Nabu har Femern A/S heller ikke medtaget en sandbanke, hvor dyrelivet kan blive påvirket af byggeriet. Sandbanker er som levested for mange særligt beskyttede arter ifølge både de tyske og europæiske miljølove. Som følge af fundene af rev og sandbanker vil det slesvig-holstenske transportministerium have Femerns byggeplaner ændret. Det vil - ifølge Jyske Vestkysten - kunne forsinke byggeriet i flere år.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er lige præcis sådan noge kævl der får folk til at tænke. "Nu er det altså for meget med de miljøtosser". Det bevirker at gode sager preller af på folk, der bare tænker - "De skriger jo op om enhver musling, der må lade livet".

Brug energien, der hvor der er noget at have det i. Vandmiljø, udleding af spildevand. Diesel-os i byerne. Så bakker vi alle sammen op, og støtter.

  • 10
  • 15

Tja jeg tænker nu mere at vi igen har med højt uddannede tosser der kun tænker på profit og deres eget ego projekt samt politikere der vil bygge monumenter frem for løse deres opgaver ordenligt. Fakta er jo at femmeren forbindelsen enten er total fagligt elendige og/eller politisk sovset ind at de tror de kan få deres vilje uanset hvor elendig deres arbejde er. Skulle forbindelsen blive bygget så håber jeg at håndværkerne har en hel del mere faglig stolthed end alle dem der indtil mundharpe haft noget med projektet at gøre for ellers styrter det sammen første gang en bil forsøger at køre igennem.

  • 13
  • 8

Nu er vi mange der gerne vil have at vi ikke ødelægger al natur totalt. Vi kunne måske godt klare os uden en specifik musling, men hvis alt der ikke direkte bidrager på bundlinien bare skal dø forsvinder meget natur hurtigt.

For klodens samlede befolkning er det en god investering at bevare det, men problemet er at vi laver investeringen og afkastet fordeles på hele Jordens befolkning.

Men derfor kan vi stadig gøre hvad der er rigtigt og bevare den natur som vores demokratisk valgte regering har valgt at bevare. At der så er nogle monomentliderlige folk der ønsker bare at trumle hen over det hele betyder bare at det var nødvenidgt at lave de regler. Det forhindrer ikke at forbindlesen bliver bygget, man skal bare gøre den ordentligt. Ligesom at broen ikke skal falde sammen lige så snart det blæser for meget.

  • 10
  • 5

Situationen er ikke ny for Danmark. Det udløste en mindre poltisk krise mellem Sverige og Danmark, da den svenske miljødomstol i 1994 underkendte Øresundsbrons svenske anlægsdel. Nyrup blev sur, Bildt fornærmet. Danmark må lære, at respektere nabolandenes tilgang til miljø- og anlægsprocedurer.

  • 16
  • 4

Nu er vi mange der gerne vil have at vi ikke ødelægger al natur totalt

Seriøst? Der skal graves et hul i sandet under vandet, lægges nogle betonklodser ned og dækkes til igen. Så sparer lastbiler og godstog en omvej på 160 kilometer og vi kan nedlægge de to færgehavne som skæmmer kystlinien og færgerne som pløjer vandet igennem.

Vi taler om sandbanker og rev (som genetablerer sig selv) ingen anede eksisterede før nu, og ingen derfor har haft glæde af eller ville savne.

Jeg er da fuldstændig enig med dig i vi ikke skal ødelægge alt natur, men forhold dig lige til det aktuelle projekt i stedet for at slå automatpiloten på.

  • 9
  • 9

Men derfor kan vi stadig gøre hvad der er rigtigt og bevare den natur som vores demokratisk valgte regering har valgt at bevare.

Når du nu nævner demokratiet skal vi også lige minde om 80% af folketinget, inklusiv SF, står bag Femernforliget.

Demokratisk har vi her en udfordring. 80% af vores transport foregår på vejene og flertallet af befolkningen har bil/adgang til bil.

JA! Vi skal bevare store naturværdier. Men ikke færgehavne og natur som retablerer sig selv og som ingen har glæde af.

I Danmark overtrumfer en anlægslov i øvrigt en fredningslov. Sådan er det ikke i EU-sammenhæng, men der er vel ingen som tror det er fuldstændigt umuligt at bygge tunnel mellem DK og Tyskland indenfor gældende lovgivning.

  • 5
  • 5

Det er lige præcis sådan noge kævl der får folk til at tænke. "Nu er det altså for meget med de miljøtosser". Det bevirker at gode sager preller af på folk, der bare tænker - "De skriger jo op om enhver musling, der må lade livet".Brug energien, der hvor der er noget at have det i. Vandmiljø, udleding af spildevand. Diesel-os i byerne. Så bakker vi alle sammen op, og støtter.

Fuldstændig enig med dig, John!

Situationen er dog desværre endnu værre, da Femerntunnelen er et jernbaneprojekt. * Med Femerntunnelen sparer godstog en omvej på 160 km. * Med Femerntunnelen kan passagertog reducere køretiden mellem København og Hamborg fra ca. 5 timer til ca. 2,5 time, det giver muligheder for højhastighedstog kan afløse fly på europæiske mellemdistancer * Jernbanen Ringsted-Nykøbing får en kraftig opgradering betalt af Femerntunnelen, det samme gør banen i Tyskland mens der i Danmark ikke anlægges nævneværdige nye veje

Femerntunnelen er 80% et jernbaneprojekt - et miljøprojekt.

  • 6
  • 5
  1. projekt Storebæltsbro fra Danmark til Danmark: Danskerne bliver hysteriske.
  2. projekt Øresundsbro fra Danmark til Sverige: Danskerne tager det roligt, Svenskerne bliver hysteriske,
  3. projekt Femerbælttunnel fra Danmark til Tyskland: Danskerne tager det roligt. Tyskerne...

Fortsæt selv.

  • 4
  • 6

Hvor er Ing's artikel om emnet

Citat fra linket " FEMERN: Ved planlægningen af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland har Femern A/S ikke kun overset fredede rev ud for Puttgarden. Heller ikke en ligeså strengt fredet sandbanke fremgår af den danske ansøgning om en byggetilladelse.

Sandbanken er fundet i forbindelse med den undersøgelse af havbunden ud for Puttgarden, som Slesvig-Holstens miljøminister, Jan Philipp Albrecht, har iværksat. Endnu er undersøgelsen ikke afsluttet, men der kan ikke herske megen tvivl om, at der øst for Puttgarden ligger en vidtstrakt banke, der imidlertid mangler på de danske kort."

Hvorfor har ING. ikke skrevet en artikel med kort, citater og politiske kommentarer.

Hvad laver i på redaktionen..... Skal Femern have held med at liste dårlige nyheder forbi fag pressen - her i sommerferien?

  • 2
  • 4

Bent Johansen: At du afskriver sandbanken med begrundelsen at ingen mennesker har haft kendskab og derfor ingen glæde af den, viser jo efter min mening at din holdning til natur hører under "vej og park".

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten