andre skriver

Mercedes klar med selvkørende bil på niveau 3

Illustration: Mercedes

Det tyske myndigheder har givet tilladelse til, at biler må køre selv på niveau 3 på tyske motorveje. Både BMW, Audi og Mercedes har været ude med systemer, som nu har DR prøvet systemet på en Mercedes. På nuværende tidspunkt må det kun bruges i kø på motorvej, men alle der har kørt i Tyskland ved også godt, at det er en ret almindelig begivenhed på landets 13.000 km motorveje. Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet, kalder det for "lidt af en milepæl for den selvkørende teknologi. Gennembruddet er, at man tillader at lægge ansvaret over på bilen."

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Catalan News Agency 8. aug 2022 13:38
Kabeltyveri stopper spanske højhastighedstog
via TV2 4. aug 2022 09:30
Vulkanudbrud på Island
via Det amerikanske energiagentur (EIA) 3. aug 2022 15:24 46
Batterier til det amerikanske elnet er dette år tredoblet
via Energy Supply 3. aug 2022 12:30 2
Siemens Gamesa varsler stor fyringsrunde
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra artiklen : "På nuværende tidspunkt må det kun bruges i kø på motorvej" "Vejdirektoratet, kalder det for "lidt af en milepæl" Ja selv en e-golf kan køre i kø :o) Det er jo slet ikke på det nivo at FSD er intresant bare fordi at ansvaret går over på bilproducenten ! At vejdiritoratet er ved at falde ned af stolen er jo nærmest komisk .

Vi må håbe at Tesla får knæket koden til FSD ( i første omgang i USA) og at myndigheder i EU inden da står klar til at åbne op for FSD på samme vilkår som i USA ( ikke selv skal igennem endnu en lang byokratisk proces) Køreasistenter , FSD mv er ikke og bliver nok aldrig helt fejlfrie men hvis bare de kan gøre det væsentligt bedre end mennesker så redes der jo liv ! 70 % af alle ulykker i dag skyldes uopmærksomme bilister ( host var der nogen der bla sagde mobil tlf'er)

  • 7
  • 16

Køkørsel er i min verden ikke et gennembrud der er hypen værd. Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg ser ikke den store forskel på niveau 2 og 3, hvis man lader en doven hånd dingle på rattet.

Jeg forstår i øvrigt stadig ikke formålet med selvkørende biler. Selvkørende bil har vi alle oplevet fra passagersædet af en "manuel" bil.

I min verden giver passagersædet nada ekstra livskvalitet - snarere tvært i mod. Det jeg mest forbinder med passagersædet er kedsomhed og tendens til køresyge. Hvorfor i alverden betale ekstra for den oplevelse?

  • 21
  • 9

Den store nyhed er at UNECE netop har vedtaget at hastigheden kan sættes op til 130 km/t og at automatisk vognbaneskift bliver tilladt. Det forventes at blive implementeret i lovgivning fra 1. januar 2023.

Det bliver nok Tyskland og Mercedes der er først igen. Så fra starten af næste år kan man flyde igennem Tyskland på Autobahn imens man ser film eller debatterer på ing.dk. Hvis altså man er heldig nok til at have en af de få bilmodeller der kan det.

Personligt er det 90% af det jeg ønsker mig af mit FSD system. Det skal naturligvis også virke (og være tilladt) på danske motorveje. Men den svære del med at kunne køre FSD i byerne er ikke det jeg venter på. Jeg kan og vil måske foretrække at styre selv i bykørsel. Det er de lange dødkedelige motorvejstræk mellem landsdele som jeg ønsker at kunne drømme væk.

  • 13
  • 3

Køkørsel er i min verden ikke et gennembrud der er hypen værd. Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg ser ikke den store forskel på niveau 2 og 3, hvis man lader en doven hånd dingle på rattet.

Niveau 3 er sikkerhed for at bilen ikke laver fejl. Fabrikanten overtager ansvaret for kørslen og du kan stole på at den ikke pludselig afviger, som det kan ske med niveau 2. Derfor må du bruge din håndholdte telefon, læse og skrive emails, see film etc. Selvom du måske kan slippe afsted med de ting på niveau 2 så er det både dumt og ulovligt.

  • 10
  • 1

I min verden giver passagersædet nada ekstra livskvalitet - snarere tvært i mod. Det jeg mest forbinder med passagersædet er kedsomhed og tendens til køresyge. Hvorfor i alverden betale ekstra for den oplevelse?

Dem der bevæger sig herinde på sitet, formoder jeg elsker manglende livskvalitet og kedsomhed og det siger jeg udfra alle de nedvendte tomler det kostede, da jeg påstod at tog ikke er innovativt, men har udviklet sig til en tåbelig opfindelse, som ikke engang kan finde ud af at bevæge sig ud over lagte skinner efter samfulde 220 år. https://www.videoman.gr/da/175683

  • 3
  • 16

Det bliver på alle måder fagre nye verden. Tænk at kunne tage en morfar over Fyn og vågne frik udhvilet - klar til Kbh og lange nætter.

  • 8
  • 1

Fint du ikke forstår formålet.. Jeg kan ikke vente på at få FSD til Europa, jeg pendler dagligt 50 min hver vej som jeg langt hellere ville bruge på min bærbar pc til produktivt arbejde! De fleste bilproducenter er gået ned af en vej mht FSD som bevirker, at de aldrig får det til at virke i by-kørsel - men det er en anden debat.. (eller meningsudveksling som det langt overvejende er tilfældet her på sitet..)

  • 7
  • 1

Jeg forstår i øvrigt stadig ikke formålet med selvkørende biler. Selvkørende bil har vi alle oplevet fra passagersædet af en "manuel" bil.

Jeg tror heller ikke det bliver så voldsomt udbredt blandt personbiler, men det er en glimrende testplatform for selvkørende varetransport og selvkørende busser. Under udviklingen er man nødt til at have en stor flåde at biler til at teste systemet, og det tror jeg ikke transportsektoren vil betale for.

Varetransport vil i fremtiden være et område i fald med for lave lønninger og måske for utaknemmelige arbejdsforhold, hvor man arbejder på kanten af loven. Løsningen er selvkørende transport, hvor mennesker kun befinder sig i den centrale styring, den mobile service til fastkørte køretøjer, samt til aflæsning og pålæsning.

Løser man selvkørsel ét sted, er det løst alle steder med lidt efterfølgende justeringer, det inklusive små transportvogne til fabrikker.

  • 0
  • 1

Jeg forstår i øvrigt stadig ikke formålet med selvkørende biler. Selvkørende bil har vi alle oplevet fra passagersædet af en "manuel" bil.

Min datter på 21 år oplevede de fleste af sine gymnasie kammerater tage kørekort. Hendes store søskende har alle også taget kørekort med tilskud hjemmefra, som det ofte hører sig til.

Men hun får desværre aldrig selv kørekort da hun er synshandikappet. Hendes drøm er at fuldt selvkørende biler bliver tilgængelige i Danmark, så hun også en dag kan få en bil, der kan køre hende hen hvor hun vil. Indtil da, så må hun trækkes med mig eller i nogen grad det offentlige, der hvor hun selv kan finde vej.

  • 13
  • 0

I min verden giver passagersædet nada ekstra livskvalitet - snarere tvært i mod. Det jeg mest forbinder med passagersædet er kedsomhed og tendens til køresyge. Hvorfor i alverden betale ekstra for den oplevelse?

Nu er det desværre ikke alle der er så gode chauffører som dig - selvkørende biler vil køre mere ens og jeg tror at det vil give kapacitet til mange flere biler på motorvejen. Det er svært at undgå at se hvordan en blanding af agressive og defensive chauffører giver anledning til en reduktion i hastigheden. Læg dertil dårlige vaner såsom at en del ikke når 110/130 km/t på rampen men kører ind på motorvejen med 90 km/t ja så ser vi en reduktion i kapaciteten. Nogen man måske kunne undgå hvis en algoritme styrede bilen? Det vil selvfølge kræve at det på et tidspunkt bliver ulovligt at styre selv på motorvejen...

  • 2
  • 8

Level 3 er stadig et stadie hvor bilen kan bede om hjælp, nogen herinde der ved hvor god tid man for til at tage over. Det kan begrænse lidt hvad man kan lave mens bilen kører hvis man kun får 10-15 sekunder.

Hvis vi antager at bilen kan ALT på motorvejen så er det nemt for bilen at give et minuts varsel på hvornår afkørslen nærmer sig, men hvis der opstår noget uforudsigeligt på motorvejen (ulykker, vejspæringer m.m.) skal bilen kunne klare situationen godt nok til at chaufføren kan tage over indenfor en overskuelig tidsperiode.

Nogen der ved hvordan reglerne er omkring dette?

  • 0
  • 0

Jeg kan sagtens se det brugbare ved et level 3 system hvor man har lidt mere frihed til ikke at kikke på vejen og bilen klarer ens motorvejskilometer. Så kan landeveje (minus kryds, rundkørselser osv.) komme senere ~2025.

Håber Tesla følger trop og vil give os muligheden for et level 3 system på motorvejen. Deres Navigate on Autopilot har fungeret i USA siden 2018, så funktionen er der. Har bare ikke den store forventning om at Tesla gider tage de små skridt og gøre det tilgængelig i europa, ved at tage ansvar for kørslen. Virker til de er meget mere fokusseret på at få FSDb til at virke inden de vil påtage sig nogen forpligtigelser for bilens kørsel.

  • 0
  • 3

Tyskland er propfyld med lange Autobahn afsnit med byggearbejde. Der kan sagtens gå 15-30 minutter i træk hvor man udelukkende bevæger sig igennem byggepladser, selv uden kø. Stort land - mange veje - altid nogen gammel infrastruktur.

Mange af de afsnit har en særdeles smal venstre spor og lastvogne er nogen gang nød til at svinge lidt ud til venstre pga. ujævn vejkant på højre side. Det kræver derfor hele tiden høj koncentration og der sker nemt og ofte ulykker, ikke mindst fordi folk bliver utålmodig.

Og selv synes jeg ikke at det er behageligt for knæ og fødderne at stå i en time i "stop and go", eller holde foden i længere tid i en konstant position for at trille med 50 eller 80 af sted. Fartpiloten er derfor en af mine yndlings features på lange toure.

Samtidig er det den slags afsnit, hvor de fleste vil køre næsten hele tiden bagved hinanden. Og det gør det jo nemt for autonome systemer.

Så jeg kan godt forstå hvorfor man starter der : bruge et autonomt system hvor den trafikale kompleksitet er mindre (set fra et selvkørende system), samtidig med at det er nogle af de afsnit hvor vi som mennesker hurtig bliver utålmodig eller træt.

Jeg tror at hvis alle biler ville aktivere denne tilstand i afsnit med vejarbejde, så ville det løse trængsel og reducere antal ulykkerne i de områder. Særdeles når det kunne allerede overtage omkring det punkt, hvor hastigheden reduceres og hvor bilerne skal flettes sammen.

Men at se film? Med mindre man kører strækken hver enkel dag, så ville jeg da hellere bruge lejligheden til at nyde udsigten. Men man kan bruge tiden til at skifte musik / lydbogen, orientere sig om trafikken omkring destination osv.

Jeg tror hellere ikke man kan eller skal sove, hvis man skal kunne overtage styret igen. Det er bekendt fra luftfarten, at piloterne er særdeles uduelig i de første øjeblikke / minutter efter man vågner. Det skal man vente til indtil systemerne bringer en hele vejen fra A til B.

  • 4
  • 0

Til #15:

Nej, funktionen er der ikke i Tesla.

En Tesla, der møder en situation, den ikke kan håndtere, vil gladeligt fortsætte lige ind i situationen uden at sige fra. Det går kun godt, fordi føreren er der og på eget initiativ kan gribe ind, før det går galt.

Det har absolut intet med niveau 3-kørsel at gøre. På niveau 3 er der jo ikke nogen fører til at gribe ind. Han sidder og læser en bog og aner ikke, at bilen i gang med at slå sig selv og føreren ihjel.

På niveau 3 skal bilen selv kunne vurdere, at den snart kommer i en situation, hvor førerens hjælp bliver nødvendig, hvorefter den skal bede føreren om at vende tilbage til virkeligheden. Det skal vel at mærke ske så tidligt, at føreren får en reel chance for at vende opmærksomheden tilbage på kørslen, sætte sig ind i situationen og handle hensigtsmæssigt.

Hvis man er uenig med mig i min beskrivelse af Teslas opførsel, kan man blot kigge på den igangværende undersøgelse i USA af Teslaer på Autopilot, der er kørt ind i redningskøretøjer. Her er bilen fortsat lige ind i en situation, den ikke kunne håndtere.

Havde føreren kørt bilen som en niveau 2-bil, som den jo både reelt og formelt er, var disse ulykker ikke sket, for så havde føreren opdaget situationen og kunne selv have overtaget, inden bilen kørte ind i redningskøretøjet.

Det viser, hvor farligt det er at bilde sig selv ind, at den niveau 2-bil, man fører, er niveau 3 eller mere.

  • 3
  • 2

Til #14:

Der ser ud til at være noget uenighed om, hvor langt varsel reglerne foreskriver. Jeg har set både 10 og 15 sekunder.

Et rent gæt: Uenigheden kan muligvis skyldes, at der faktisk eksisterer to regelsæt. Amerikanske SAE har lavet et regelsæt, som har givet os de berømte 5 niveauer. Og FN-organet UNECE har lavet et andet regelsæt, som er det, vi følger i Europa (og tilblivelsen af dette regelsæt er reelt også drevet af Europa.) Det er ikke utænkeligt, at man kan læse 10 sekunder i det ene regelsæt og 15 i det andet.

Det må under alle omstændigheder være noget i den størrelsesorden, der er behov for, hvis førerens reaktion ikke skal være en panikhandling.

  • 1
  • 0

Nu skal vi huske at der er forskel på Tesla Autopilot også funktionen "Navigate on Autopilot" der kan bruges til fulde i USA. Denne funktion kan kører fra motorvejstilkørsel til motorvejsafkørsel med eneste indput fra chaufføren at rører ved rettet. Funktionen laver selv overhalinger og sammenfletningen.

Så alt hvad der har med kørsel på motorvejen er dækket af "Navigate on Autopilot" i USA.

Hvad systemet mangler er helt korrekt at den skal kunne forudsige hvis der kommer en situation hvor systemet har brug for hjælp, dette er ikke i den nuværende software. Det er denne mangel jeg ikke forventer Tesla gider gøre noget ved før de har løst deres FSD. Så skal Tesla bruge ~2.000 timer på at indfører denne funktion så vi kan læse avisen i vores Teslaer i EU, eller skal de bruge +100.000 timer på at færdiggøre FSD så bilerne kan kører overalt.

Det virker til at Navigate on Autopilot er en meget solid stykke kode. Der findes utallige videoer hvor folk har kørt i timevis på NoA uden problemer. Det andet spørgsmål er så og det statistik Tesla har liggende på NoA er nok til at de vil tage ansvaret hvis noget gik galt.

  • 0
  • 3

Der ser ud til at være noget uenighed om, hvor langt varsel reglerne foreskriver. Jeg har set både 10 og 15 sekunder.

Reglerne findes her:

https://unece.org/sites/default/files/2022...

5.4.4.1. In case the driver is not responding to a transition demand by deactivating the system (either as described in paragraph 6.2.4. or 6.2.5.), a minimum risk manoeuvre shall be started, earliest 10 s after the start of the transition demand.

5.4.4.1.1. Notwithstanding paragraph 5.4.4.1. a minimum risk manoeuvre may be initiated immediately in case of a severe ALKS or severe vehicle failure.

In case of a severe ALKS or vehicle failure the ALKS may no longer be capable of fulfilling the requirements of this Regulation, but it shall aim at enabling a safe transition of control back to the driver.

Svaret er 10 sekunder men faktisk skal systemet også håndtere en situation hvor føreren ikke overtager kørslen. I det tilfælde skal den starte nævnte "minimum risk manoeuvre" hvilket betyder at den skal bringe bilen til standsning og aktivere nødblinket. I intet tilfælde kan systemet bare opgive og lade bilen køre galt.

"severe ALKS or vehicle failure" refererer til den situation hvor der er sket skade på bilen eller systemet fejler. Der er krav til redundans etc men det vil altid være muligt at systemet fejler alligevel.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten