andre skriver

Mærsks togtransport fra Asien til Europa steget med 300 procent

Den nye silkevej har været meget flittig benyttet af godstog under coronakrisen, der har vendt op og ned på de globale forsyningskæder. Således har Mærsk oplevet en vækst på 300 procent i transporten af gods fra Asien til Europa under coronakrisen. Det skriver Børsen. "Normalt ser vi årlige vækstrater på 60 pct., men coronakrisen har virkelig accelereret jernbanetransport, og det er suverænt den hurtigst voksende transportform lige nu,” siger Karsten Kildahl, chef for Mærsk i Europa, til Børsen.

Emner : Tog
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kineserne kører med el tog til Alashankou i Kina, hvor containerne lastes over på diesel tog fra Kazakhstan, som kører med en anden sporvide. Men den kineske kørestrøm er vel alligevel lavet på kul.

  • 1
  • 0

I forhold til, hvor mange containere, de transporterer via Suez?

(Jeg har ikke adgang til Børsen - og kan ike læse artiklen)

Så vidt jeg kan se, er der stadig langt igen, før vi har en ny "silkevej" - med en fuld tosporet jernbane - med ens sporvidde - fra det østlige Kina til Europa, hvilket det vel kræver for reelt at kunne flytte godsmængder væk fra skibene.

Det kunne også være særdeles interessant at se på CO2 aftryk (og transporttid) for begge løsninger.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten