Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Mærsk vil have første CO2-neutrale skib i søen i 2030

Siden juni er Mærsk begyndt at hælde brugt madolie i tanken på sine containerskibe. Illustration: Gregers Heering

I 2050 skal det være helt slut med at udlede CO2 for rederiet, som i 2018 sendte 36 millioner ton CO2 ud i atmosfæren. Det svarer cirka til Danmarks samlede CO2-udledning samme år.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 15. nov 2019 14:09 1
Labour lover gratis bredbånd til alle briter
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Brugt madolie", hvad er det for noget? Jo, jeg åbner ind imellem en dåse portugisiske sardiner og diverse andre konserves, hvor det direkte spiselige er i olie. Olien fra friturekogeren skal jo også ind imellem udskiftes, men da den ikke er harsk i smagen, så kommer den til at indgå i brød, saucer, pandekager etc., så jeg har i hvert fald ikke olierester som jeg kan sende til Mærsk for blot at brændes af i deres store dieselmotorer. Så vidt jeg husker, så skal skibe som Emma Mærsk og lignende 'søskende' bruge én liter olie for at sejle ca 5 m, så der skal i alle tilfælde noget af en indsamling til i Penang og de andre havne, som Mærsk-skibene måtte besøge på kloden!

John Larsson

  • 2
  • 1

36 mio. ton co2. Et ton fuel oil udleder 280 kg og 1 ton co2 kommer fra 3,6 ton Fuel Oil som afgiver 40 MWh energi. Energien som udleder 36 mio ton co2 er 1450 TWh energi.

Nu kan skibe ikke sejle på træ men for sammenligningens skyld: Der er 128 mio. m3 træ i de danske skove som indeholder noget med 256 Twh energi. Dvs. Mærsks skibe skal tilføres den energi der er oplagret i de Danske skove 5,5 gang årligt.

Det lyder som et håbløst projekt.

  • 1
  • 8

Danmark har verdens femte største handelsflåde, hvor af Mærsk ejer hovedparten.
Skibe bruger brændstof til at sejle og Informations sammen ligning her:

"""Selskabet, der har hovedsæde i den imposante bygning med de karakteristiske blåtonede vinduer på Esplanaden i København, udledte i 2018 36 millioner ton CO2 i atmosfæren. Det svarer sådan cirka til Danmarks samlede CO2-udledning samme år. Eller Kroatiens og Estlands udledninger tilsammen.""

Det er sikkert rigtigt , det er også rigtigt at Saudiarabien halshugger flere personer end i Danmark. Det er også rigtigt at Apples, Amazon budgetter er langt større end Danmarks OSV.

  • 2
  • 6

Overskriftens budskab fremgår ikke af brødteksten - ej heller af (den tilgængelige del af) teksten fra Information, der angives som kilde.

Det fremgår ej heller, hvorledes rederiet påregner at gøre sejladsen 'CO2-fri'?

  • 2
  • 1

Olien fra friturekogeren skal jo også ind imellem udskiftes, men da den ikke er harsk i smagen, så kommer den til at indgå i brød, saucer, pandekager etc

Jeg har ingen anelse om hvor mange grillbarer, restauranter og street-køkkener m.m. der findes, rundt omkring i Verden men, de fleste udskifter sikkert olien i ny og næ.¥
Steder der sandsynligvis ikke benytter olien i bagværk, som du, John.
(Så du oplever fornøjelsen af pandekager med skaldyrsmag?🤢)

¥ Når vi, før i tiden, sejlede til Skarø, jokede vi velbegrundet med, at man kun skulle købe grillmad først på sæsonen.
Dér var olien endnu frisk.

  • 1
  • 1

36 millioner ton CO2 svarer i grove træk til at Maersk skal producere 11 millioner tons miljøneutralt brændstof.

Først skal der korrigeres for CO2 emissioner ved oliebrønd, logistik og raffinering, der ca. er 25% oveni.

Så skal der ganges igennem med de direkte emissioner fra skibene.

Brændstoffet indeholder 121.000.000MWh, så ved 60% konversions effektivitet, så skal der bygges havvind kapacitet til at producere 183.000.000MWh årligt.

Den nye GE Haliade 12MW har en kapacitetsfaktor på 63% og producerer derfor årligt 12 x 0.63 x 24 x 365 = 66.226MWh.

121.000.000 / 66.226 = 1827 vindmøller.

1827 x 12 = 22GWh er en snas mere end Vestas kommer til at sælge i år.

Bunkerolie koster i dag for et tons i Rotterdam 2440kroner (billigst worldwide lige pt.) og dermed 21øre/kWh. Prisen på havvind skal falde ca. 2/3 før det er billigere at producere selv bunkerolie billigere end verdensmarkedspriserne aktuelt.

Det svarer til at man opstiller 12MW vindmøller til 22% mindre per stk end de 8.4MW Siemens Gamesa møller der opstilles på Kriegersflak og får dem til at holde 35 år istedet for 25 år.

Mindre kan selvfølgelig gøre det, hvis konverteringseffektiviteten stiger over de konservativt anslåede 60%. Og selvfølgelig endnu mindre, hvis Maersk lykkes med at indføre mere energieffektive teknologier i deres flåde.

Yderligere mindre, hvis politikerne omsider beslutter sig til at stille bindende krav om til SOx og NOx emissioner og får indført carbon tax.

  • 0
  • 0


HHH

Det er da den sætning som indkapsler, hvorfor jeg stiller spørgsmålstegn.

Vi er snublende nær ved at det er billigere at fremstille selv bunkerolie med udgangspunkt i CO2 og brint fra havet og elektricitet fra havvind.

Der har været endeløse forhandlinger om NOx og SOx emissionskrav og carbon tax, så hvert af de tre krav kan vælte læsset for Bunkeroil.

De rederier, der fravælger CO2 neutralitet er med andre ord de rederier, der går under.

  • 3
  • 0

Maersk har været igennem et længere forløb med dårlige resultater.

Det har gjort at værdien af Maersk nu er 1/4 af Novos og Ørsted er tæt på at være dobbelt så meget værd som Maersk.

Nu har Maersk igen en ambitiøs ledelse og rigtigt gode muligheder for rettidig omhu som de også har tænkt sig at gribe.

Set fra Maersk side er det selvfølgelig en katastrofe af dimensioner at de forpassede muligheden for at købe Ørsted, men det er ikke for sent at blive en vigtig del af omstillingen til vedvarende energi.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten