andre skriver

Mærsk bestiller otte kæmpe-containerskibe, som kan sejle CO2-neutralt

Illustration: A.P. Møller - Mærsk

Forleden blev det offentliggjort, at Maersk har givet hånd på at aftage 10.000 ton e-metanol, som REintegrate and European Energy vil producere årligt på et dansk anlæg. Det er nok til at drive et mindre containerskib. I dag offentliggjorde virksomheden, at den har bestilt otte store containerskibe på 350 meter og en kapacitet på 16.000 containere, som også skal kunne sejle på det CO2-neutrale brændstof. Skibene, som er bestilt hos Hyundai Heavy Industries i Sydkorea, og forventes leveret fra 2024, bliver udstyret med såkaldt dualfuel-opsætning. Det vil sige, at de både kan sejle på metanol og konventionelt brændstof. Ifølge Maersk ligger det da heller ikke fast endnu, hvor de store mængder e-metanol til driften af de store skibe skal komme fra. De nye skibe vil erstatte ældre dieseldrevne skibe, som bliver taget ud af flåden.

Emner : Power-to-x
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten