andre skriver

Løs radar fik 'Peter Willemoes' til at vende om

Illustration: Forsvaret

Det danske bidrag til Natos indsats i konflikten med Rusland, fregatten ‘Peter Willemoes’, var sidste uge på vej mod Østersøen i farvandet ud for de baltiske lande. Men hårdt vejr fik en radar til at rive sig løs, og fregatten måtte derfor vende retur til Flådestation Korsør for at få radaren udskiftet. Efter reparationen sejlede ‘Peter Willemoes’ allerede søndag igen ud med kurs mod Østersøen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ikke mere hemmeligt end at du kan finde den på marinetraffic.com - og det gælder (normalt) alle skibene fra det grå rederi

Mon ikke de slukker transponderen, hvis det spidser til ?

  • 26
  • 0

Ville alting ikke være lettere hvis Lavrov indsatte en ukrainsk hellig venligsindet general i Ukraine. Vi ville alle slippe for en masse ødelæggelse og Lavrov kunne gøre sig forhåbning om Nobels fredspris.

  • 0
  • 19

Nej Søren, det er deres seneste afsejling (ATD) fra Korsør - positionsdata er helt aktuelle

Ja, det ser jeg nu. Så ruten siden afsejling inkluderer altså seneste stopover i Korsør i weekenden.

Mon ikke bare Korsør skal opfattes som basen for Peder Willemoes' indsættelse i Baltikum. Afstanden er trods alt så kort, at det ikke giver mening at bringe forsyninger til Baltikum, eller indsætte forsyningsskibe mellem dens position ved Baltikum og Korsør.

Desuden er dens opgave jo ikke alene at patruljere kystlinjen ved Baltikum, men også resten af Østersøen mhp russiske fartøjer, der kommer til via de danske bælter, sådan som det skete i sidste uge, da 3 Ropucha skibe gled ned gennem Storebælt.

  • 8
  • 0

Mon ikke bare Korsør skal opfattes som basen for Peder Willemoes' indsættelse i Baltikum. Afstanden er trods alt så kort, at det ikke giver mening at bringe forsyninger til Baltikum, eller indsætte forsyningsskibe mellem dens position ved Baltikum og Korsør.

Njahh:

F362 er udrustet til lange operationer, så det er ikke mangel på kartofler, der tvinger dem i land efter blot få dage - og endelig er de Baltiske stater jo allierede, med fin mulighed for alle forsyninger der - undtagen selvfølgelig helt specifikke reservedele og ammunition til skibet.

Så jeg tror (med tyk streg under) stadig, at den hurtige hjemkomst har tekniske problemer som årsag - med mindre der ligger noget politisk, vi ikke kender til, bag?

  • 9
  • 1

Ukrainsk general https://www.democracynow.org/2010/9/15/ano...

Jeg kan ikke lige se hvorfor skal jeg læse en lang dialog vedr. Chile i 1973, som har meget lidt at sammenligne med Ukraine i 2022, hvis noget overhovedet.

Lad mig blot spørge (for at forstå):

Tror du selv "alting ville være lettere" her i Danmark, hvis vi lod Putin indsætte "venligsindede" generaler i det danske forsvar?

Venligsindet - overfor hvem?

Synes du Putin optræder venligsindet overfor Ukraine?

  • 21
  • 1

De er lige passeret forbi Korsør og under Storebæltsbroen. Hvis det er fordi, de - som Søren er inde på - “eskorterer” russiske flådefartøjer, sejler disse uden AIS-transponderen tændt.

Hvad F362's plan er med ruten, kan vi kune gætte på, men missionen, også kaldet "Standing NATO Maritime Group 1", indebærer uden tvivl en del mere end at driple rundt i Baltisk farvand, selvom det primære formål er at stå vagt for de baltiske lande.

Bemærk i øvrigt at farten kun er 14 kn, eller kun det halve af hvad den kan præstere, hvis den havde travlt. På en god solid halvvind med den store letvindsgenua, er det jo lige før min egen fregat kan være med. 😋

Den hollandske fregat L800, som også er med i SNMG1, har pt kurs mod Bornholm, så måske foregår der lige nu noget mere interessant i Dansk farvand end ovre ved Baltikum.

L800 har for resten heller ikke base i Baltikum, men derimod i Gdynia, Polen. Den har jo også en del længere hjem F362.

  • 4
  • 1

De er lige passeret forbi Korsør og under Storebæltsbroen. Hvis det er fordi, de - som Søren er inde på - “eskorterer” russiske flådefartøjer, sejler disse uden AIS-transponderen tændt.

Meget interessant, efter både F362 og L800 (HNLMS Rotterdam) har haft deres transponderer slukket i nogle timer, er de begge endt i Kattegat, ud for Djursland.

F362 var helt oppe nord for Frederikshavn og vende, mens L800 længe lå ved Bornholm, inden den sejlede op igennem Storebælt, for (tilsyneladende) at mødes med F362 i Kattegat.

Mit skud i tågen om at de patruljerer russiske flådefartøjer ned gennem dansk farvand, var måske ikke så skævt endda? 🤔

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten