Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Lave temperaturer kan reducere elbilers rækkevidde med 40 procent

Illustration: teksomolika / Bigstock

Frostgrader kan ikke overraskende have betydning for elbilers rækkevidde, og en ny undersøgelse foretaget af den amerikanske bilorganisation AAA sætter tal på påvirkningen fra de lave temperaturer. Hvis udetemperaturen falder fra 23,9 grader til 6,7 frostgrader, reduceres rækkevidden på de testede elbiler i gennemsnit med 41 procent, hvis bilens kabine samtidig skal opvarmes. Uden kabineopvarmning blev rækkevidden i gennemsnit reduceret med 12 procent blandt de fem testede biler.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Universe Today 17. okt 2019 12:08
Boret på Mars-lander har vristet sig fri igen
via The Guardian 17. okt 2019 11:57 1
Nasa viser ny rumdragt frem til kommende måne-mission
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Netop her ser man jo vigtigheden af den mulighed man skal have for at kunne opvarme bilens kabine 10-15 minutter før man skal køre, medens bilen er forbundet til stikkontakten.
Dette er faktisk også det samme som når man har installeret et oliefyr i (benzin eller diesel) bilen for at kunne forvarme kabinen. Og dette er jo både dyrt at få installeret og koster også benzin eller diesel hver vinter.
Det samme gælder iøvrigt også når temperaturen er 10 grader over 25, hvor så aircondition skal kunne startes, medens bilen er forbundet til stikkontakten.
Flere bilmærker kan idag starte både varme og køling via en app på telefonen.
Iøvrigt kan effektiv sædevarme og ratvarme reducere behov for kabine opvarmning ganske meget og det sker ved en hel del mindre forbrug af energi.

  • 12
  • 1

12% fordi kold,fugtig luft er tungere end varm, tør sommerluft samt våde, smattede veje lyder helt genkendeligt og gælder i øvrigt alle biler uanset drivmiddel.

Ca 27% oveni til varme er helt sikkert også genkendeligt for mange elbiler, men tag tallet med et stort gran salt:
Varmeeffekten til kabineopvarmning afhænger af udetemperaturen og varierer kun lidt fra bil til bil, sålænge vi ikke har termoruder og andre isoleringstiltag, men for at gøre det op i pct, skal vi vide, hvor stort batteriet er, og om der er tale om elvarme eller varmepumpe. M.a.o. kabinevarme koster mange pct på en gammel 22kWh Leaf med elvarme, men måske kun det kvarte på en moderne 64kWh Kona eller Nero med varmepumpe...

  • 11
  • 1

Jeg bor i Boston hvor det regelmaessigt er ganske koldt og kan berolige alle Danskere med at 40% er helt overdrevet. Man kan varme bilen op inden man koerer og saa bruge saedevarmer (45W) og rat varmer til at holde sig varm. Ikke eet problem.

  • 8
  • 2

Tilbage i 2014 – 2015 blev der kun i Nuuk på Grønland indregistreret hele 2.000 biler der køre kun på el.
Sommer / efterår 2016 fik jeg fortalt af en værkførers datter, som var min kollega, at ingen af de 2.000 biler har fået skiftet batteri eller andet teknisk udstyr. Ingen af dem har haft nogen som helst form for problemer med at kan holde på strømmet ”energien”. Den kommunale hjemmeservice er meget positiv glad, da deres VW – UP på batteri køre som en mis også ved snestorm med vind kulde index på -15°c om dagen og -32°c om aften. Særligt om aften, meget krævende, da de ikke har tid til at køre på tankstation bilerne køre positivt.

I dag, er der betydeligt flere el-biler på Grønland, jeg kender ikke det eksakte tal. Men de første el-biler kom der oppe omkring 2013 vi skriver nu 2019
Med andre ord, samtlige el-bil mærker der er på Grønland er blevet testet fysisk under meget krævende og ekstreme forhold.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten