andre skriver

Konservative åbner for statsstøtte til Femernforbindelsen

Den pressede økonomi i Femernforbindelsen får den politiske opbakning til projektet til at vakle. DF, R, LA og SF tvivler nu på, om projektet kan lade sig gøre, mens de Konservative åbner op for at give statsstøtte til tunnelbyggeriet.

Kræver muligvis abonnement

OGSÅ VÆRD AT LÆSE

via Fyens Stiftstidende 5. dec 2016 10:02

Anholtere vil crowdfunde kystsikring

via Information 5. dec 2016 07:10

Motorvejstrafikken stiger og stiger

via Berlingske Business 5. dec 2016 06:50

1.300 danske oliejob gik tabt over to hårde år

via Berlingske Business 5. dec 2016 06:31

Havarichef var fem år om rapport på to sider

Kommentarer (1)

Økonomien er presset fordi brugerne af kyst-kyst-forbindelsen også skal betale 9 milliarder kroner for opgraderingen af jernbanen Ringsted-Rødby, som primært kommer Sydsjællandske pendlere og pendlere fra Lolland og Falster til gode.

Pil den opgradering ud af Femern A/S´s økonomi. Så bliver forbindelsen 9 milliarder kroner billigere, det samme beløb som entreprenørerner bud i første omgang var dyrere.

Så passer pengene, men staten skal så selv finde de 9 milliarder kroner til en indenlandsk opgradering af en jernbanestrækning - rimeligt nok.

Selve Femernforbindelsen bør kun skulle betale for jernbane og motorvej frem til det eksisterende jernbane- og motorvejsnet.

På den måde statsstøtter man ikke Femernforbindelsen, og undgår at få en ny retssag på halsen af Scandlines.

Tyskerne betaler selv for en opgradering af jernbanen til Puttgarden, det bør danskerne også gøre for strækningen Ringsted-Holeby, og ikke skuppe den regning ind under Kyst-kyst-forbindelsen.

Bliver forbindelsen ikke til noget, skal staten alligevel bruge milliarder på opgradering af jernbanen Ringsted-Sønderjylland, hvor godstogene fra Sverige til Tyskland så fortsat skal køre.

  • 2
  • 3