andre skriver

Koncept-elbil kører over 1000 kilometer på en opladning

Mercedes-Benz hævder at have opnået 8,7 kWh/100 km i en elbil. Illustration: Mercedes-Benz

Konceptbilen Vision Eqxx fra tyske Mercedes-Benz har ifølge bilproducenten gennemført en test, hvor bilen klarede 1000 kilometer på en enkelt opladning. Turen startede i tyske Sindelfingen og sluttede i Cassis ved Marseilles i Frankrig. Bilen skulle ifølge den tyske producent klare våde og kolde vejrforhold undervejs, på “almindelige” veje, heriblandt motorvejskørsel med 140 km/t på Autobahn. State of charge (SOC) var 15 procent, svarende til 140 kilometer, da Vision Eqxx nåede frem til slutdestinationen. Mercedes-Benz hævder at have klaret 8,7 kWh pr. 100 kilometer, hvilket menes at være ny rekord. I januar skrev selskabet One, at man havde kørt 752 miles (1200 kilometer) i en Tesla Model S med et 204 kWh-batteri. Batteriet i Vision Eqxx er på ca. 100 kWh.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Railway-news 30. jun 2022 10:12
Lyon får førerløs metro efter 10 års ombygning
via Københavnerliv 30. jun 2022 10:11
Stjålne mineralsten fra ingeniørs dødsbo muligvis fundet
via Information 30. jun 2022 09:51
Analyse: En af de største klimapakker i EU's historie
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I januar skrev selskabet One, at man havde kørt 752 miles (1200 kilometer) i en Tesla Model S med et 204 kWh-batteri. Batteriet i Vision Eqxx er på ca. 100 kWh."

At Tesla kan køre 1.200 km på et batterie der er mere end dobbelt så stort, har jeg svært ved at blive imponeret af.

Jeg kan sagtens få min elbil til at køre meget langt. Jeg smider bare baggagen, børnene og konen ud, og erstatter dem med batterier. Så kan min elbil lige pludselig køre mægtig langt.

Det er længden i forhold til batteriet der er interessant.

Godt gået Eqxx.

  • 30
  • 8

Æbler og pære

Du sammenligner en batteritest fra en producent udført med en produktionsbil, som er kommet på markedet for 10 år siden med en konceptbil, som er optimeret på alle måder og slet ikke har samme preformance.

Forskellen i effektivitet (Wh/km) mellem en standard model 3 RWD, mod EQXX, hvor model 3 stadig har væsentligt bedre preformance og passagerplads end EQXX er altså ikke større end forskellen mellem effektiviteten inden for crossover segmentet (Model Y. Mach e, ID.4, Enyaq, Q5, EV6, MV.)

Det er flot, men flytter så heller ikke barren særligt meget og lugter lidt af reklamestunt, specielt fordi at EQ serien iøvrigt ikke er specielt energieffektive.

  • 12
  • 16

I bund og grund lidt viderelinket reklame for mercedes på ing.dk prototyper/koncepter er meget simpel ift. masseproduktion - er vel lidt ligegyldigt at lave én bil der kan køre 100.000 km. på en opladning for den sags skyld.. (men god reklame.) MB EV salg udgjorde på verdensplan 2021 knap 4% af deres samlede salg og under 100.000 enheder.

  • 6
  • 14

At køre langt i en elbil er ikke svært, hvis man har tid nok til at køre langsomt ....

Fra youtube videon: https://www.youtube.com/watch?v=keG_B_frYp...

Nogle kommentarer: - hastighed ca. 55 miles pr. hour. ca. 88 km/t. - meget lav cv værdi 0.17 - betydeligt mindre front areal, dvs. mindre bil - smalle dæk, sparer energi, men dårligere performance - 180 kv, motor

Så som nogen har skrevet, så er Tesla S en meget mere praktisk bil og performance orienteret ...

Men derfor kan denne bil nok stadig interessant ....

  • 8
  • 4

Selvom, der sikkert er tale om en specialbygget prototype, er 87 Wh/km et meget flot og opløftende resultat. Elbilen er stadig meget ung - rent teknologisk evolutionært, og dette resultat giver håb om hvad vi kan forvente af fremtidens EVs.

Mercedes siger at de har arbejdet udfra "thinking holistically about efficiency from the drivetrain to aerodynamics and beyond, down to the tiniest detail". Det giver rigtigt god mening at arbejde for at optimere effektiviteten, i stedet for blot at fokusere på batteristørrelse og rækkevidde.

En bil med så høj effektivitet, hvis den ellers er af praktisk størrelse, må generelt være en nydelse af køre i.

  • 17
  • 0

Jeg er ikke vanvittigt imponeret over at de i en prototype kan køre 8,7 km/kWh.

Min standard Tesla Model 3 LR RWD har over det sidste år/30.000 km holdt et gennemsnit på 7 km/kWh ved almindelig pendling mellem Holbæk og Ballerup samt lejlighedstuire til Jylland. Dette er både vinter og sommer i regn , sne og solskin

Hvis Mercedes er så dygtige til at lave effektive elbiler synes jeg de skal skynde sig at implementere det i deres produktion i stedet for de energislugende elbiler de aktuelt producerer.

  • 10
  • 22

Der står er 8,7 kwh/100km, ikke 8,7 km/kWh. Så hvis du har 7 km/kWh svare det til ca. 14,3 kwh/100km. Så det er da en pæn forbedring.

  • 35
  • 1

Det ligner jo et næsten produktionsklart koncept. Jeg gad godt have den :-) For en gangs skyld en elbil med perspektiv, men med 4 sæder.

Men vi er kun mig og konen. Aptera ser altså også ret fristende ud :-)

87 Wh/km er bestemt godkendt :-)

  • 8
  • 1

De fleste ved efterhånden at ICE bil producenternes mange konceptbiler har til formål at forhale en hurtig overgang til Elbiler. De forsøger at holde fast i deres lukrative ICE bil forretingsmodel .

Det eneste der tæller i den virkelige verden er bilproducenter der formår at masseproducere elbiler ( min 500.000 biler / år) og med en stiningstakt på min 50 % pr år .

Det er jo NU vi skal gå væk fra fossile brændsler både af sikkerhedspolitiske , klima og partikkelforurendnde årsager .

  • 9
  • 2

Det er jo NU vi skal gå væk fra fossile brændsler

Ja, og det skal vi være færdige med i 2050, så bilerne skal kun med fra 2035, medmindre elbilerne bliver så gode, at det er økonomisk at udfase fossilbiler tidligere.

Man tager de lavthængende frugter først, og venter på, at elbilerne bliver bedre. Det konceptbilen viser er, at fremtidens elbiler bliver markant bedre end nutidens, så det er fornuftigt ikke at satse for hårdt på elbiler endnu.

I øvrigt er der også en del problemer omkring minedrift, som med fordel kan blive bedre, inden vi satser for hårdt på elbiler.

  • 2
  • 11

De fleste ved efterhånden at ICE bil producenternes mange konceptbiler har til formål at forhale en hurtig overgang til Elbiler. De forsøger at holde fast i deres lukrative ICE bil forretingsmodel .

Hvis nu folk udviste lidt intelligens.

Så ville de holde liv i deres eksisterende fossilbil mens de venter på den elbil der kan løse deres kørselsbehov.

Den lukrative ICE forretning dør på stedet og fabrikanterne har nu valget mellem at gå konkurs eller begynde lave elbiler der kan klare kundernes behov.

Det er os forbrugere der har magten til at fremme omstillingen !

  • 9
  • 2

Man tager de lavthængende frugter først, og venter på, at elbilerne bliver bedre.

Den lavest hængende frugt hedder "Undlad at købe ny fossilbil"

Der er også den lavt hængende frugt der hedder "at køre langsommere "

Vores dejlige politikkere taler alle fint om grøn omstilling og uafhængighed af russik fossil energi, men når snakken går på at sænke farten.

Så siger de: Danskerne kan godt tænke selv !

Men et kig rundt i trafikken viser tydeligt at der ikke er ret mange, der kan tænke selv.

  • 5
  • 5

Relateret til den grønne omstilling, er de alle yderst relevante.

Hvis den grønne omstilling skal være et beskæftigelses projekt for at holde hånden under vækst_for_vækstens_skyld; Er der så tale om grøn omstilling ?

Ift. klima & miljø så er den mest relevante og mest effektive, også den lavest hængende.

Energibesparelse!

Køb mindre, brug mindre ! Og tænk klima og miljø når der endeligt købes og bruges noget.

Det er noget vi alle kan gøre her og nu !

Køb mindre, brug mindre. Betyder at der skal bruges færre ressourcer på at opføre vindmøller, solceller, affalds håndtering, PtX fabrikker, transport af gods osv osv.

Fra samfundets side:

Forbud mod pesticider

Stop nybyggeri med beton og rockwool.

Ingen nye fossilbiler

Krav til elektronik producenter så deres software mæssige tekniske forældelser stoppes

Fjernelse af moms på økologiske fødevarer

...

  • 3
  • 2

. Der er det helt andre tiltag, der er brug for.

Hvis vi alle køber mindre og forbruger mindre, så sparer vi ret store mængder energi.

Prøv at tænke over de energi- og miljøbesparrelser der opnås ved sølle 10% købs reduktion af elektroniske ting, køkkener, møbler, bestik og brændstof (fordi folk kører langsommere) ALT.

Så prøv at tænke 25% købs reduktion !

Hvis vi kun uskifter ting når de er gået så meget i stykker, at de ikke længere kan fixes så er reduktions tallet ret højt.

  • 1
  • 0

Køb mindre, brug mindre ! Og tænk klima og miljø når der endeligt købes og bruges noget.

Det er noget vi alle kan gøre her og nu !

Ja, det kan vi alle gøre. Men ligesom elbil, veganisme, genbrugstøj osv er det et personligt valg. Det vil jeg da gerne opfordre til at man gør.

Men politisk set kan man ikke satse på individuelle valg. Der er politikerne nødt til at vedtage tiltag, i overensstemmelse med eksperanbefalingerne i relation til målsætningerne.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten