Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Københavnske borgmestre får nej til miljøzoner kun for elbiler

Illustration: badahos/Bigstock

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) har bedt regeringen om mulighed for at indføre såkaldte nulemissionszoner, hvor elbiler får eneadgang til bestemte områder og veje. Det fremgår af et høringssvar fra Københavns Kommune til regeringen i forbindelse med et lovforslag om skærpede miljøkrav til tunge køretøjer og varebiler. Det har regeringen ikke ønsket, så det fremsatte lovforslag indeholder ikke en mulighed for, at de enkelte kommuner kan indføre zoner uden adgang for benzin- og dieselbiler.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Finans.dk 25. apr 2019 07:33 1
Stort underskud hos Tesla
via Landbrugsavisen 24. apr 2019 10:05 1
Danish Crown afpresset med sundhedsskadeligt stof
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne jo bare forlange at krydstogt skibene brugte strøm fra havnen og så havde vi halveret NOx i Kbh. Jeg syntes næsten det er en lavt hængende frugt der.
Men der er jo nok nogle af politikernes venner på golfbanen der bliver sure hvis de presser turisterne.

  • 12
  • 3

Det "NEJ" viser jo regeringens sande "grønne" hensigter.
Hvor stort vil problemet være hvis byer fik lov til at forbyde det svineri ICE'erne udgør i udvalgte gader og områder?

Set i det større perspektiv vil en sådan tilgang bare understøtte regeringens målsætning om at danskerne skal have købt 1 mio elbiler (og ja hybrider) pr 2030.

  • 10
  • 5

Dette er en tekniker debattråd og ikke en plakatsøjle for enhedslisten.
En vej til at forstå "regeringens nej" ville være at man som borger læste grundloven.......og prøvede at forstå hvad man kan og ikke kan.
Især ville det være sundt at interessere sig for begrebet Magtfordrejning......idet ingen borgmester kan lave deres egne love.

  • 5
  • 20

Desuden bør handelserhvervet i byen jo ikke lukke, som jo bliver en konsekvens af miljøzoner. Mangel på P-pladser sætter jo allerede begrænsninger. Da det jo er kunder og serviceerhverv der benytter bilen.

For lastbiler er der allerede Mljøzone

  • 4
  • 9

Døde er de!


Det er vist ironisk ment?

At enkelte områder er gågader, arkader og strøg betyder ikke at de er uafhængige af P-pladser og anden infrastruktur. Nu er det jo ikke disse begrænsede områder, forslaget omhandler. Det er en større del af byen, hvor konsekvensen vil jage kunderne ud til omegnen.
Måske er det mere plads i gågaderne der efterlyses, for det bliver konsekvensen.
Forsvinder en andel af kundegrundlaget, bukker butikker under.

  • 3
  • 10

Hvor har kunderne sat bilen?

Spørger du mig hvor det store flertal der ikke benytter bil når der skal købes ind parkere bilen?!...?

For mit eget vedkomenede står den der hjemme. Jeg bor i udkanten af city, og arbejder i indre City.

Da jeg arbejde i provinsen og brugte bil eller senere el-cykel til daglig transport, der handlede jeg ind...TADA.....Drumroll.
I PROVINSEN. Hurtigere og gratis parkering, færre kunder i butikerne. win win.

Og hvis jeg boede i provinsen og arbejdede i city....gæt hvor jeg så ville handle ind.

  • 10
  • 2

At enkelte områder er gågader, arkader og strøg betyder ikke at de er uafhængige af P-pladser og anden infrastruktur. Nu er det jo ikke disse begrænsede områder, forslaget omhandler. Det er en større del af byen, hvor konsekvensen vil jage kunderne ud til omegnen.

Du lyder meget sikker i din sag. Hvad er det baseret på? Hvem er disse mennsker, der kører deres bil ind i midtbyen for at handle?

Alle jeg kender, der bor i midtbyen, bruger absolut ikke bilen når de skal rundt derinde. Hvis de overhovedet har en er den reserveret, til når de af den ene eller anden årsag skal ud i provinsen.

Folk der bor i omegnskommunerne tager heller ikke bilen ind, bare for at handle. Det er kun hvis de har job derinde, der har god adgang til parkering. Deres job vil næppe flytte, og altså vil de stadigvæk have et behov for at komme til midtbyen. Resultatet af det vil antageligvis være enten at de parkerer ved en station og tager toget, eller at de anskaffer sig en elbil. Altså en success for lovforslagets hensigt. Når de alligevel er i midtbyen tvivler jeg på, at de vil handle mere eller mindre end da de havde bilen med ind. Det giver langt mere mening at handle i nærområdet, hvor der er færre mennesker, og bedre adgang til parkering, som indlægget ovenfor også pointerer.

Så er der dem tilbage, der tager ind og shoppe i fritiden. Er der virkelig tale om indkøb, hvor man som regel smutter tilbage til bilen efter turen i butikken? Jeg ser mest at folk går fra butik til butik, med bæreposer til det de har købt, og så når dagen går på hæld finder hjem. Jeg tror ikke at der er så mange, der føler et reelt behov for at gå frem og tilbage mellem bilen og butiksgaden, hver gang de har købt et par sko, en skjorte eller en bog. De ting de fleste shopper efter er sjældent så tunge, at man ikke kan have dem med rundt.

  • 7
  • 4

@bjarke: håber at det ikke er på niveau med din naturfaglige forståelse: Det er den nødvendige lovhjemmel, der mangler. Kommunerne har allerede vide muligheder for at indarbejde regelsæt inden for allerede definerede lovrammer qua kommunalfuldmagten. Det har hverken noget med Enhedslisten eller magtfordrejning at gøre.

  • 10
  • 1

...af Morten Kabel følger godt efter ham :)
Magtfordrejning er når man kommer med forbud der ikke er lovhjemmel til. Færdig !
Det er et hjertebarn for enhedslisten at få bilen ud af byen. Det er nemlig deres by....ikke vor andres hovedstad

Det har ikke en skid med min naturfaglige forståelse at gøre, men derimod med med min samfundsfaglige, som jeg til forskel fra dig har en undervisningskompetance i Jens. Sorry :)

  • 1
  • 15

Resultatet af det vil antageligvis være enten at de parkerer ved en station og tager toget, eller at de anskaffer sig en elbil.


Det er hvad jeg kalder, at køre til byen. Jeg ved ikke hvor andre har observeret de sidste 40 år i København og Omegn, men det er ikke blevet lettere at parkere nær en station. At tage med kombineret bus/tog er taget som gidsel af diverse fraværende byplanlæggere. Mange steder forsvinder Parkeringen ved stationen, fordi der lige skal bygges nogle højhuse hvor der er et ledigt areal.

Samlet er der ikke nogen omtanke, der letter en Strøgtur for borgerne i omegnen kollektivt som i bil. Måske kun for cykler?

Nej jeg tror heller ikke der er mange der ønsker at køre rundt i indre by de sidste 30 år.
Der planlægges ikke nok P-huse i København og omegn. Der reserveres og planlægges ikke sikre P-huse ved stationerne.

  • 5
  • 1

"Sjovt som dette argument hives af stalden igen. Nu har jeg en vis alder og så vidt jeg husker var første gang jeg hørte det var dengang Strøget blev lukket for biler.
Argumentet er lige så lidt validt i dag som dengang"

Og lad os da lige mindes hvordan det så ud.

Det har helt sikkert givet stor omsætning hvis man så lige kunne finde en parkeringsplads.
Men hvorfor skulle man i det hele taget køre derind, der er jo ingen mennesker der har lydst til at opholde sig på en parkeringsplads.
En interesant kontrast til hvordan der ser ud i dag, hvor 1000 vis af mennesker har lyst til at opholde sig på de 2 torv.

  • 8
  • 0

Det har ikke en skid med min naturfaglige forståelse at gøre, men derimod med med min samfundsfaglige, som jeg til forskel fra dig har en undervisningskompetance i Jens. Sorry :)

Det er muligt at du har et stykke papir på erhvervelsen af undervisningskompetance i samfundsfag, men du har så tydeligt et problem med at læse op på teksten: Der er netop tale om et høringssvar til et lovforslag.
Måske var det på tide, at du droppede al din ævl om de røde, og - med dine egne ord: Forholdt dig, at dette er en "[...] tekniker debattråd...".
Og så er du slet ikke kompetent til at udtale dig om hvad jeg har.

  • 6
  • 0

Det er da sjovt at når vi københavnere har en mening om landbruget og unødvendige motorveje i provinsen, så har vi bar at stikke piben ind og blande os uden om, vi er jo nogle dumme byboer. Men lige så snart vi vil lave om på trafikmøsntret, f.eks. letbane, betalingsring og begrænsninger så er der da ingen grænser for hvor meget provinsen vil have at sige over københavn. I øvrigt er det da en super idé, der er ingen tvivl om at trafikken sviner og larmer i kbh. Tænk hvis vi dog bare måtte bygge en tunnel til amager, men nej, så skal provinsen også have, eller nægter at betale en rød reje.

  • 5
  • 0