Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Københavns Lufthavn ignorerede alvorlige sikkerhedsproblemer, der burde have lukket for flytrafikken

Illustration: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/S

Risikoen for ulykker i Københavns Lufthavn var så alvorlig, at lufthavnen burde have været lukket for flytrafik, men et fly skulle ramme løsrevet glas og metal på en landingsbane, før lufthavnen i september i år igangsatte en undersøgelse. Det skete, selvom man i et år vidste, at der var alvorlige sikkerhedsproblemer på start- og landingsbaner, og at risikoen for ulykker var så alvorlig, at man burde have lukket lufthavnen for flytrafik. Det viser et uddrag af et fortroligt udkast til en rapport fra lufthavnen om hændelserne, som Politiken er kommet i besiddelse af. Af uddraget fremgår det, at det flere gange er sket, at armaturer har ligget løst på flyvepladsen, og ifølge Hans Christian Stigaard, der er ekspert i flysikkerhed, er det en yderst alvorlig sag, for risikoen er, at armaturerne kan blive suget op i motorerne, slynget op i flykroppen eller punktere dæk på fly, som er ved at lette. Det kan alt sammen forårsage en ulykke, forklarer flysikkerhedseksperten til Politiken.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten