andre skriver

Københavns Lufthavn ignorerede alvorlige sikkerhedsproblemer, der burde have lukket for flytrafikken

Illustration: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/S

Risikoen for ulykker i Københavns Lufthavn var så alvorlig, at lufthavnen burde have været lukket for flytrafik, men et fly skulle ramme løsrevet glas og metal på en landingsbane, før lufthavnen i september i år igangsatte en undersøgelse. Det skete, selvom man i et år vidste, at der var alvorlige sikkerhedsproblemer på start- og landingsbaner, og at risikoen for ulykker var så alvorlig, at man burde have lukket lufthavnen for flytrafik. Det viser et uddrag af et fortroligt udkast til en rapport fra lufthavnen om hændelserne, som Politiken er kommet i besiddelse af. Af uddraget fremgår det, at det flere gange er sket, at armaturer har ligget løst på flyvepladsen, og ifølge Hans Christian Stigaard, der er ekspert i flysikkerhed, er det en yderst alvorlig sag, for risikoen er, at armaturerne kan blive suget op i motorerne, slynget op i flykroppen eller punktere dæk på fly, som er ved at lette. Det kan alt sammen forårsage en ulykke, forklarer flysikkerhedseksperten til Politiken.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Bundestag beschließt Kohleausstieg 3. jul 2020 13:48 3
Beslutning: Kulkraft i Tyskland skal slukkes seneste i 2038
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten