Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

København vil sætte loft over mængden af el-løbehjul i bylivet

Illustration: Keitma-st / Bigstockphoto.com

Københavns Borgerrepræsentation skal senere på måneden stemme for en række nye tiltag vedrørende el-løbehjul, der fortsat bliver en større del af bylivet. Her arbejder man blandt andet for at få indført en zone i Københavns indre by, hvor der maksimalt må holde 200 styk el-løbehjul parkeret. I brokvartererne vil der tilsvarende være zoner, hvor der i hver zone skal være et loft på 3.000 parkerede el-løbehjul.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tåbeligt, tåbeligt, tåbeligt!

Skulle vi ikke fremme el i trafikken?
Handler det ikke om at få folk ud af diesel- og benzinbilerne og over i el-drevne køretøjer som elbiler, eltog, elløbehjul med videre? I vindmøllernes land.

Nå, men næste gang jeg skal i byen, så vil jeg tage en dieseltaxa i stedet for, for med 200 elløbehjul i city er der ingen jordisk chance for jeg kan få fat i et når jeg skal hjem igen.


Der er masser af trængsel i København. Men ikke på cykelstierne, det skyldes at hver enkelt cyklist fylder meget lidt i gadebilledet, modsat biler som fylder alt for meget i forhold til den ene person de typisk transporterer. El-løbehjul fylder mindre end en cykel, de er en del af løsningen, ikke en del af problemet.

Vh. Københavneren som pendler med cykel og metro.

  • 8
  • 4

Jeg er ikke helt sikker på, om dit indlæg er sarkastisk ment eller ej, men enhver kan se, at el-løbehjul i stort antal måske ikke er det rette at have på cykelstier.
De kommer meget hurtigt og lydløst, og det kan være svært at orientere sig efter dem.

Det er absolut ikke sarkastisk ment.

Jeg ved ikke om du dagligt cykler i København, det gør jeg.

De er ikke lydløse, man kan sagtens høre dem når de kører med høj fart (20 km/t).

Mange cyklister kører med mere end 20 km/t.

Hvis du ikke kan orientere dig efter et menneske som står op på et løbehjul, så kan du slet ikke orientere dig over en cyklist som sidder ned.

Desuden handler forslaget jo ikke om at forbyde elløbehjul, kun om at begrænse dem som private virksomheder stiller til rådighed, så det ikke bliver lønsomt for dem længere, og folk tvinges over i kommunens bycykler som slet ikke er ligeså praktiske da de skal hentes og stilles i specielle stativer, eller dieseltaxaer.

Sikkerhed i trafikken må aldrig være baseret på hvad man hører, man skal se sig for. Bilisterne kan slet ikke høre cyklisterne, alligevel gå det jo godt når bare alle orienterer sig ordentligt og ingen (måske bortset fra kommunen) har vel tænkt sig at forbyde cyklister fordi man ikke kan høre dem.

  • 6
  • 0

Hvis du ikke kan orientere dig efter et menneske som står op på et løbehjul, så kan du slet ikke orientere dig over en cyklist som sidder ned.

Der er en verden til forskel fra en "pedal tramper" og så til en person, der står stille på løbehjulet, men alligevel bevæger sig hurtigere end de fleste cykler.

kommunens bycykler som slet ikke er ligeså praktiske da de skal hentes og stilles i specielle stativer,

Det er da kun en fordel, i stedet for at fortovet bliver fyldt op. Det er et også probem med manglende cykelparkering. Prøv at tage forbi Østerbro en dag og kæmp dig igennem alle cyklerne opstillet på fortorvet grundet byggeriet af den nye "færgeterminal".

Sikkerhed i trafikken må aldrig være baseret på hvad man hører, man skal se sig for. Bilisterne kan slet ikke høre cyklisterne, alligevel gå det jo godt når bare alle orienterer sig ordentligt og ingen (måske bortset fra kommunen) har vel tænkt sig at forbyde cyklister fordi man ikke kan høre dem.

Muligvis er min hjerne, som har rundet de tredive, blevet for gammel, men jeg kan mærke en klar forskel på, hvordan jeg registerer personer i mekanisk bevægelse på f.eks. en cykel eller et traditionelt løbehjul og personer, der ved første øjekast står stille men alligevel suser afsted.
Det tager et splitsekund at orientere sig ift. en almindelig cykel, men ved de eletriske dimser kan jeg tydligt mærke jeg, jeg er nødt til bruge væsentlig længere tid på at få en fornemmelse af deres fart, da de kører så meget hurtigere, end deres mangel på fysisk bevægelse giver udtryk for.
Det gælder, hvad enten jeg bevæger mig rundt som billist eller fodgænger. Faktisk kan det decideret føles utrygt som fodgænger, når de kommer susende forbi. Det er meget sjældent, en almindelig cykel overrasker mig på samme måde, når de kommer trampende og knirkende.

Desuden handler forslaget jo ikke om at forbyde elløbehjul, kun om at begrænse dem som private virksomheder stiller til rådighed

Jeg tvivler på, at folk lader deres egne dyre el-dimser flyde på fortorvet.

  • 4
  • 7

Det er da kun en fordel, i stedet for at fortovet bliver fyldt op. Det er et også probem med manglende cykelparkering. Prøv at tage forbi Østerbro en dag og kæmp dig igennem alle cyklerne opstillet på fortorvet grundet byggeriet af den nye "færgeterminal".

Da jeg bor på Østerbro, bliver det ingen større omvej. Og ja, Østerport 2 er hæslig og malplaceret :-)

Jeg ved det, nogle gange kører jeg rundt på cyklen i timevis for at finde en parkeringsplads. Come on mand! Du kan da ikke mene der seriøst er problemer med at finde parkeringsplads til din cykel. Det er der jo ikke.

JA, cykler og løbehjul flyder overalt, fordi folk parkerer dem de mest vanvittige stedet, for eksempel så de spærer halvdelen af indgangen til Nordhavn station, og så bliver de selvfølgelig væltet. Men det er jo hverken cyklernes eller løbehjulenes skyld.

  • 4
  • 1

Københavns Borgerrepræsentation skal senere på måneden stemme for en række nye tiltag vedrørende el-løbehjul

  • får den højstærede 'repræsentation' ingen mulighed for at stemme imod?? :)
  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten