Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

København vil have dieselforbud på byggepladser

Dieseldampe fra gummigeder og gravkøer skal være fortid på byggepladser, mener Københavns overborgmester Frank Jensen (S), som kræver en lovændring, der skal give kommuner ret til at stille krav om grønne arbejdsmaskiner i byggerier. Til at starte med skal maskinerne fyldes med biobrændstof, men på sigt skal de være elektrificerede, mener Frank Jensen. Det skal hjælpe Københavns Kommune med at blive CO2-neutral i 2025. I dag udleder byen cirka 1 million ton CO2 om året, og kommunen har beregnet, at de store maskiner på byggepladserne alene udgør 80.000 ton CO2 om året.

Emner : CO2
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 22. okt 2019 07:50
Drone finder forsvundet barn i kornmark
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"....men på sigt skal de være elektrificerede, mener Frank Jensen."

Det er nemt at være politiker:
* Fly skal bare være elektriske
* Entreprenørmaskiner skal bare være elektriske

Sådan kan man i den politiske verden beslutte noget som slet ikke eksisterer i virkelighedens verden.

Det kommer så fra det offentliges verden, hvor man har stort besvær med selv at få dieseltog gjort elektriske.
https://ing.dk/artikel/dsb-klar-med-loesni...

  • 14
  • 5

Man må jo kalde ham et teknisk geni, når han kan skaffe sådant entrepenørmateriel. At få producenter til at udvikle det til et samfund med 6 milioner mennesker, svarende tiller en pæn provinsby, eller blot til København, en lille ubetydelig provinsby, er nok urealistisk.

  • 15
  • 5

Fint udspil, Frank.
Selvfølgelig skal entreprenørmaskinefabrikanterne også vide, at de må væk fra fortidens larmende, forurenende og CO2-belastende hælvedesmaskiner. Hvorfor skal de være fredet?
Palmeolie er selvfølgelig ikke løsningen.

  • 15
  • 6

Vindmølle-el er et eventyr og når det er læst er methan måden at få gravet natur væk.
Komprimeret naturgas fra USSR eller USA og så tændrør fra Bosch

  • 1
  • 11

Jeg fatter nemlig intet, af det indlæg.

Jeg tror at Niels vil til at lave entreprenørarbejde ved hjælp af methan og et tændrør.

Givetvis i form af at fylde hulrum i undergrunden op med methan, og så lade gnisten fra tændrøret gøre resten.

Det skal nok blive en (kanon) succes når man har jævnet halvdelen af Vesterbro med den metode, og jord og andre fragmenter regner ned over resten af Storkøbenhavn.

  • 4
  • 3

Volvo har udviklet en gummiged, som er diesel-elektrisk hybrid. Den forhenværende 13 liter motor er erstattet af en 3-liters motor plus batteri og elmotor.

Resultatet var store brændstofbesparelser, bedre holdbarhed og produktivitet som en diesel-gummiged ét nummer større!

https://www.greencarcongress.com/2017/07/2...

En dieselmotor, som tøffer derudaf med næsten konstant omdrejningstal vil alt andet lige udlede langt færre partikler og mindre NOx end en der kører op og ned med belastningen hele tiden. Og belastningen på entrepenørmaskiner er meget dynamisk!

Men også helt elektriske maskiner er på vej på markedet:

https://www.volvoce.com/global/en/this-is-...

Det giver begrebet "byggestrøm" en helt ny dimension :-o Det er vel ikke realitisk at får adskillige hundrede kW ud til en byggeplads i 3 uger, fordi der skal køre en gravemaskine...

Kunne være en interessant applikation for Blue World med deres metanol brændselsceller: En container power unit med ladestik til et antal entrepenørmaskiner.

  • 2
  • 1

Det er nemt at være politiker:
* Fly skal bare være elektriske
* Entreprenørmaskiner skal bare være elektriskeSådan kan man i den politiske verden beslutte noget som slet ikke eksisterer i virkelighedens verden.

Tror nok elektrifiseringen vil gå stadig hurtigere. Frem til første halvår i år var andelen elektriske varebiler 5,4% i Norge. Fra august i år kom en bonus på kr 50.000 (NOK)for biler med motor større enn 120 hk, noe mindre for mindre motorer (merkelig kriterium!). Varebiler har mye lavere avgifter enn personbiler i Norge og i tillegg er moms (mva) fradragsberettiget for firmaer, slik at insentivene har vært mye svakere for elvarebiler enn elbiler. Har selv kjørt 11 m3, 950 kg last varebil fra Kina, god opplevelse. Blir nok eksplosjon i nye elvarebiler nå. Slipper misbruk av motorer, gir og kløtsj og elbiler gir i tillegg et roligere kjøresett. Altså langt billigere å drifte enn fossilbiler!

Også anleggsmaskiner enten som ren el eller som hybrid kommer hurtig (se andre innlegg her). Overgangen vil også gå langt hurtigere i kommersiell sektor da maskinene slites atskillig hurtigere ned enn i privat sektor (se personbiler for eksempel som har en levetid på ca 18 år). Videre kan båter og skip av alle slag bygges om til el, hybrid og hydrogendrift ganske enkelt.

Overgorgermesteren i København har nok mer vett enn de fleste!

  • 2
  • 0

På BAUMA 2019 i år var der stor focus bl.a. på dette ide - oplæg der er kommet fra "Overborgermester" Frank Jensen.

Selv på NordBAU 19 i Holstene halle, var der også stor focus på det.

Problemet er det er dyrt at skifte hele maskin parken ud på en gang, det vil tvinge voldsomme pris stigninger i samtlige tilbud, alt maskineriet skal skiftes ud. Såfremt der ikke vil være nogen form roligt overgang i tråd med miljø zoner der blev oprette og sidenhen er vokset sige større.

Kort sagt med henvisning til BAUMA 2019 og NordBAU 19, da er det ej utopi fremtids dagsorden, der kan komme på tale her i Danmark.

  • 1
  • 0

Fra august i år kom en bonus på kr 50.000 (NOK)for biler med motor større enn 120 hk, noe mindre for mindre motorer

Jeg har uendeligt svært ved at se hvordan Norge kan bruge som reference for noget som helst. Med mindre man altså kan:

  1. Financiere et helt samfund og alverdens underlige tiltag med indtægter fra fortsat udvinding af fossile brændsler.
  2. Kan basere stort set hele energiforsyningen på Hydro med billig Dansk vindmøllestrøm til at opretholde vand magasinerne. (Indrømmet den kloge narrer den mindre kloge)
  3. Kan dirigere toldsatser til beskyttelse af indenlandsk produktion uden at spørge EU.

Sorry,- men en gang imellem bliver man bare lidt træt af oppe i Norge sangen...

  • 7
  • 2

Jeg har uendeligt svært ved at se hvordan Norge kan bruge som reference for noget som helst. Med mindre man altså kan:Financiere et helt samfund og alverdens underlige tiltag med indtægter fra fortsat udvinding af fossile brændsler.Kan basere stort set hele energiforsyningen på Hydro med billig Dansk vindmøllestrøm til at opretholde vand magasinerne. (Indrømmet den kloge narrer den mindre kloge)Kan dirigere toldsatser til beskyttelse af indenlandsk produktion uden at spørge EU.Sorry,- men en gang imellem bliver man bare lidt træt af oppe i Norge sangen... +6 -2

For det første så bruker Norge ca 6 milliarder per år (2018) til elbilsatsingen (moms og avgiftsfritt, gratis parkering og bommer, lav årsavgift, ingen veibruksavgift, lav årsavgift (endres nå til 50% og øvrige fordeler fases gradvis ut fra 2021)). Norges midlertidige elbilsatsing ville altså koste en dansk borger ca kr 1200 kr per år for året 2018 med ca 50.000 nye elbiler). Om fordelen med elbil i NOrge ble halvert (og elbiler vil fortsatt være svært fordelaktige), så ville et avgiftspåslag på kr 20.000 på hver komvensjonell nybil i Danmark (bensin eller diesel) finansiere ca 60.000 avgiftsfrie elbiler (i Danmark) per år. Men Danmark gjør lurt i å vente noen få år til elbilene på egen hånd utkonkurerer konvensjonelle biler!

Ut fra det du skriver kan en få inntrykk av Danmark subsidierer norsk strøm. Interessant tanke, men tror ikke den har noe med virkeligheten å gjøre! I virkeligheten har vi en vinn-vinnsituasjon for begge land og priser settes på kommersielle vilkår (se Nord Pool). Nettoeksport fra Norge er ca 10 til 15 TWh per år.

  • 4
  • 0

Men Danmark gjør lurt i å vente noen få år til elbilene på egen hånd utkonkurerer konvensjonelle biler!

- som før sagt: Lur mig, om ikke hovedparten af de norske elbil-ejere ( ihvert tilfælde de, der bor et stykke vej fra Oslo) , har (mindst) en fossilbrænder 'oven i hatten'!?
I Danmark er der nok et voksende antal husstande med flere biler - men langt de fleste råder kun over én, og for dem tror jeg stadig, skridtet fra fossil til el opleves ganske skelsættende.
For danskere er usikkerhed vedr. værditab givetvis ligeledes årsag til tilbageholdenhed, specielt i lyset af det forholdsvis høje prisniveau for nye (el)biler, her til sammenligning lidt fra USA:

On the plus side, used lower-range EVs can excel as dirt-cheap second or third vehicles in a family’s fleet. They’re great for modest commutes, emissions- and gasoline-free around town use, or to get to and from a commuter rail station. We found low-mileage 2011-2012 versions of the Nissan Leaf and Mitsubishi i-MiEV, albeit with limited range, listed for sale in the low-$5,000 range.
What's uncertain is what might happen to EV resale values moving forward when the aforementioned federal tax credits expire or are canceled across the board, as has been proposed by the White House...

https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/...

  • 2
  • 4

I Danmark er der nok et voksende antal husstande med flere biler - men langt de fleste råder kun over én, og for dem tror jeg stadig, skridtet fra fossil til el opleves ganske skelsættende.

Jeg mangler 4 års afdrag på min dieselbrænder. Derefter håber jeg at kunne udvide bilparken med en elbil, og beholde dieselbilen for relativt få penge, vel vidende at kørselsbehovet stiger automatisk, når bil nr. 2 kommer i indkørslen. Specielt når man bor i en landsby, som jeg gør.

Jeg er meget glad for min nuværende bil, som har en størrelse og komfortniveau, som jeg ikke finder i f.eks. en VW ID.3. Og med 2 biler bliver det ikke en stor, dyr elbil. Omvendt ville en ID.3 med mindste batteripakke være et fantastisk supplement, og ville kunne dække næsten al vort nuværende (enkeltbils-) kørselsbehov. Ingen grund til at købe den store batteripakke, når man har en reservebil.

  • 1
  • 0

Mange byggepladser har jo ikke dieselmotorer kørende konstant, så jeg overvejer hvordan kommunen har regnet sig frem til de 80000t. De svarer til 30 millioner liter eller ca. 1% af den diesel, der brændes af i person- og lastbiler i hele DK.

Nu er det vel ikke bare politisk bestemt, sådan at tallet kan sættes passende højt nu og bekvemt lavt i 2025 for at 'dokumentere' indsatsen?

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten