andre skriver

Klimabevægelsen sagsøger staten i et forsøg på at forhindre Lynetteholm

Visualisering af den kunstige ø, Lynetteholm. Illustration: By og Havn

Byggeriet på den kunstige halvø Lynetteholm, der er et af de største byggeprojekter i Danmark, kan blive udskudt. Klimabevægelsen har sagsøgt staten, og flere eksperter mener, at de har en god chance for at vinde. Bevægelsen vil have, at anlægsloven, der blev vedtaget af Folketinget i juni, bliver kendt ulovlig. Samtidig kræver bevægelsen, at retssagen får opsættende virkning, så arbejdet ikke kan blive skudt i gang næste måned, som det ellers var planen. Det kan nu godt være, at byggeriet får lov til at gå i gang alligevel, men Klimabevægelsen mener altså, at klimavurderingerne ikke er fyldestgørende.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Odense Letbane 1. dec 2021 16:24
Åbning af Odense Letbane forsinket
via FDM 1. dec 2021 14:09
Hyundai Ioniq5 er Årets Bil 2022
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bevægelsen vil have, at anlægsloven, der blev vedtaget af Folketinget i juni, bliver kendt ulovlig

hvad (/hvem) er 'Klimabevægelsen'?

  • 3
  • 4

Det jeg kan se er problemet, er at det vil skabe gigantisk trafikproblemer. Det kan ikke engang klares med en metro, fordi man i København har besluttet at man vil have en legetøjsmetro, med langsomme tog bestående af tre små vogne.

Tag til andre byer og se hvordan man har metroer der kører 80 km/t med fem lange vogne i hvert tog.

  • 1
  • 5

....fordi man i København har besluttet at man vil have en legetøjsmetro, med langsomme tog bestående af tre små vogne.

Forbi man i København har valgt konceptet "små tog der kører ofte" (Minimetro) i stedet for "lange tog der kører knap så ofte".

Det var faktisk ikke så meget et bevidst valg, mere et teknologisk. København kom meget sent i gang med at bygge metro, og derfor var selvkørende metrotog for længst opfundet. Med manuelt betjente tog, ville konceptet Minimetro næppe være rentabelt.

For passagerne giver det mere flexible rejsetider, hurtigere transport og mindre spildtid hvor man vader frem-og-tilbage ad alen lange perroner.

Men det er ikke det samme som at sige der ikke er problemer. Metroen i København har været en overvældende succes, og det er et problem i Danmark. Modsat letbanen i Aarhus der er en fiasko, selvfølgelig. Metroen i København er prop fuld i myldretiden under havnesnittet. Den er forberedt til udvidelse fra 3 til 4 vogne. Det var oprindeligt ment som en komfortoption og en fremtidssikring. Men der køres nu så mange mennesker med den blot 19 år gamle metro, at der simpelthen er for få og for små nødudgange til de mange passagerer hvis man udvider den. Det vil derfor kræve lange og dyre udbygninger af en række hårdt belastede metrostationer, for eksempel Kongens Nytorv (M1/M2).

Løsningen bliver derfor at bygge den nye M5 fra Lynetteholmen, under havnesnittet, til Østerport, Rigshospitalet, Forum, Hovedbanegården, under havnesnittet en gang til, Amagerbro og til Prags boulevard. Dermed udvides kapaciteten fra 1 til 3 linjer under havnesnittet.

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten