Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Kina vil stoppe salg af benzin- og dieselbiler

Illustration: Michael Robinson/Flickr

De kinesiske myndigheder har ligesom Frankrig og Storbritannien sat sig for at stoppe produktion og salg af benzin- og dieselbiler og vil i stedet fremme salget af elbiler. Det meddeler kinesiske statsmedier ifølge CNBC. Kina er dog stadig ikke klar til at sætte årstal på sin målsætning, hvorimod Frankrig og Storbritannien begge har sat 2040 som bagkant for overgangen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via dr.dk 12. nov 2019 07:02
Aalborg får 100 elløbehjul
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu er der jo ikke tale om et totalt stop for ICE motorer.
Der er, ligesom med Volvo Cars, tale om at alle biler skal indeholde elmotorer som en del af fremdrift systemet.
Så hybrid og plugin hybrid er altså stadig tilladte.
Og, så vidt jeg ved, er netop forskellige former for hybrid biler meget populære i Kina.
Og jeg vil gætte på at det bliver dem der kommer til at udgøre langt størstedelen af de solgte biler.

  • 3
  • 6

China looks at ending sales of gasoline cars

De ser på "at det en dag er slut" med benzinen.

Selvfølgelig begynder de, indtil batteriteknologien bliver væsentlig bedre, med en ICE ombord, til opladning og de lange stræk.

  • 0
  • 4

Nu er der jo ikke tale om et totalt stop for ICE motorer.

Jo, det er det, så hurtigt som overhovedet muligt, og af mange årsager

Det er det jo i Norge og Holland 2025, i sverige og Indien 2030.. osv

Volvo kommer med 5 rene elbilsmodeller i 2019, udvikler ikke nye ICE-biler mere, og sælger kun ICE sålænge folk efterspørger dem, de har helt klart udmeldt, og der bliver mistolket løs på dette.
Volvo regner selv med at deres sidste ICE biler udgår 2024, på grund af manglende efterspørgsel

Jaguar dropper ICE-biler 2020 osv.

Hybrid biler er kun en for dyr, midlertidig overgangs dille, indtil folk overvinder deres rækkeviddeangst, infrastrukturen vil være på plads længe før.

Mærkeligt at der stadig er en del der prøver at overbevise sig selv om at ICE ikke er på vej helt ud, langt om længe

  • 11
  • 7

Og, så vidt jeg ved, er netop forskellige former for hybrid biler meget populære i Kina.
Og jeg vil gætte på at det bliver dem der kommer til at udgøre langt størstedelen af de solgte biler.

Nu er det sådan at hybridbiler uden opladningsmulighed slet ikke tæller med i de elektrificerings procentsatser som bilproducenterne er forpligtet il at opnå i Kina. Men betragter dem simplethen som det de er. Nemlig fossilbiler, hvor man med ekstra komponenter forsøger at opnå lavere forbrug.
Så fossilbiler uden opladningsmulighed kommer i hvert tilfælde ikke til at stå for noget stort salg.

Mht. til fordelingen mellem opladningshybrider og rene elbiler, så viser de statistikker, jeg har set over bilsalget i Kina, at salget at rene elbiler er fire gange så stort som salget af opladningshybrider.

Det er rene elbiler Kina satser på. Nok fordi de regner med at det er der det store verdensmarked kommer til at ligge, så det er der de skal være stærke.

  • 10
  • 2

Kineserne tæller ikke hybridbiler med til NEV bil kategorien, til stor frustration for Toyota, der havde regnet med at sælge deres som sådanne i Kina

Ja, og det forstår jeg stadigvæk ikke at havde regnet med.

Toyota: Her er så vores nye elbil.
Kina: Fint, fint. Hvor sætter man ladestikket til.
Toyota: Jamen den kan skam ikke lades op. Man fylder benzin på.
Kina: Så al energien kommer fra at der afbrændes benzin i bilen.
Toyota: Ja da.
Kina: Ok. Men hvorfor er det så en elbil?

  • 13
  • 2

Danske politikere vil blive styret af kinesiske indenfor de næste 20 år - hvis de ikke træder i visionær karakter - med et massivt sats på elbiler - nu..

  • 4
  • 3

Toyota: Her er så vores nye elbil.
Kina: Fint, fint. Hvor sætter man ladestikket til.
Toyota: Jamen den kan skam ikke lades op. Man fylder benzin på.
Kina: Så al energien kommer fra at der afbrændes benzin i bilen.
Toyota: Ja da.
Kina: Ok. Men hvorfor er det så en elbil?

Hvorvidt hybridbiler har eller ikke har et ladestik og dermed kategoriseres så forskelligt forekommer mig underligt. Det burde da være et "fluebens"-tilvalg i salgslokalet, som hvis man ønsker f.eks. sædevarme.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten