Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Kartelanklager kan tvinge tyske bilproducenter til at omstille til el

Illustration: PR-foto

Efter Der Spiegels afsløring af et årtier langt samarbejde blandt de største tyske bilproducenter giver en advarsel fra en tysk bilanalytiker nu producenterne yderligere en hovedpine: Hvis ikke virksomhederne snart omstiller sig fra diesel- til elbiler, risikerer Tyskland at blive kørt helt bagud på markedet. VW-skandalen i 2015 var roden til dieseldebatten, pointerer han, men de nye kartelanklager risikerer at blive den sidste pind i brændstoffets ligkiste.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"– På universitetet har vi räknat ut att den tyska staten har betalat ut 200 miljarder euro i subventioner till dieselbilar under åren 1985–2017. Med de pengarna skulle vi kunna ha världens bästa infrastruktur för elbilar, säger han."😳

  • 1
  • 2

Hvis ikke virksomhederne snart omstiller sig fra diesel- til elbiler, risikerer Tyskland at blive kørt helt bagud på markedet

  • det forekommer lidt uklart, hvad der menes med 'ikke snart omstiller sig'(?). Hvis virksomhederne 'omstiller sig' for hurtigt (= uden at der er købere til deres produkter), vil de jo gå konkurs - eller 'tyska staten' må hoste op med langt større subvention end de G€ 200, der omtales i kommentaren ovenfor.
  • 1
  • 5

Hvis ikke virksomhederne snart omstiller sig fra diesel- til elbiler, risikerer Tyskland at blive kørt helt bagud på markedet

det forekommer lidt uklart, hvad der menes med 'ikke snart omstiller sig'(?).Hvis virksomhederne 'omstiller sig' for hurtigt

De har jo ikke været interreseret i at sælge elbiler, der er mange flere penge i fossilbiler (Tyskland alene, risikerer at miste 600.000 job, når (hvis) brændstofmotorer bliver forbudt i 2030)

Martins link siger det også helt klart, de har ikke villet sælge elbiler:

https://electrek.co/2017/07/31/mercedes-ki...

  • 1
  • 2

Hvorlænge skal vi vente på at nogen virkelig udfordrer Tesla?

Hvor mange gange har vi hørt:

Nu kommer Tesla udfordreren..... om 5 år

Tesladræber.... om 7 år

Tesla presses på rækkevidde....2021

OSV.

De penge der kunne have rykket i udvikling, er blevet brugt til at kæmpe imod, og på plastre til ICE sygdommene

Der er meget at takke Elon for, når det stadig, altid er Tesla der er fixpunktet

  • 1
  • 2

@Il Bahnsen

Hvorlænge skal vi vente på at nogen virkelig udfordrer Tesla?


Er nogen Tesla model verdens mest solgte elbil? Nej det er Nissan Leaf. Der kommer en Leaf2 version 2017-09-06.

Er nogen Tesla model mest solgte elbil i Europa? Nej, Reanult Zoe er mest solgte i 2015, 2016 og nu også i første halvdel af 2017.

Vi hører meget lidt om det her fordi Ingeniørens journalister sidder i en Google boble hvor de søger på engelsk og så "hjælper" Google dem videre til medier og Internet sider i USA og engelsk talende lande.

Der er meget at takke Elon for, når det stadig, altid er Tesla der er fixpunktet


Hvorfor skriver Ingeniøren aldrig om Carlos Ghosn? Manden har solgt flere elbiler end Elon Musk.

  • 6
  • 1

Er nogen Tesla model verdens mest solgte elbil? Nej det er Nissan Leaf. Der kommer en Leaf2 version 2017-09-06.

Mener du at Leaf har været den bil der har ændret folks syn på, og flyttet grænser for, hvad elbiler kan være?
(+320km pr opladning? lynladning? konkurrerer med mellemklasse eller luksusklasse ICE?)

Eller er det Leaf2 du venter på?

Tror ikke lige du forstår hvor meget Tesla har betydet.
Og igen nu, er det Tesla3 der sætter barren for de andres mål

Hvilken boble befinder du dig i nu, lige i det her tilfælde Richard?

  • 2
  • 5

@Il Bahnsen
Du spurgte hvornår nogen udfodrer Tesla, og jeg viste er det er Carlos Ghosn der har fået flest folk til at køre med elbiler. Det er fordi han har bygget elbiler der er til at betale for almindelige folk. Teslas biler har indtil nu været meget dyre luksusbiler.

+320km pr opladning?


Renault lancerede elbil med 300 km (400 km NEDC) per opladning allerede i 2016.

Tror ikke lige du forstår hvor meget Tesla har betydet.


Det er tydeligt du ikke forstår hvor meget Carlos Ghosn har betydet for at få almindelige folk ud og køre med elbiler.

Hvilken boble befinder du dig i nu


Den virkelige verden den der ikke er begrænset af hvad der foregår i USA.

  • 5
  • 0

Renault lancerede elbil med 300 km (400 km NEDC) per opladning allerede i 2016.


Tesla S havde længere rækkevidde da den blev lanceret i 2012.
2013 85kwh-390/500km
.

At du ikke forstår at det er dem der rykker grænserne der baner vejen, kan jeg så kun beklage
.

"Du spurgte hvornår nogen udfodrer Tesla, og jeg viste er det er Carlos Ghosn der har fået flest folk til at køre med elbiler. Det er fordi han har bygget elbiler der er til at betale for almindelige folk. Teslas biler har indtil nu været meget dyre luksusbiler."

Vil du venligst komme ned på jorden.
Carlos Ghosn har vendt skuden hos meget store Nissan, Leaf har været et lille projekt hos dem.

Musk har bygget et bilfirma fra grunden, og indtjeningen fra dyrere modeller har betalt udviklingen af billigere.
Helt efter bogen, en hård kamp, uden fodfejl, men masser af modstand.

Tesla har solgt alt hvad de har kunnet nå at lave, og har 500.000 depositum-betalte bestillinger, hvor mange har Nissan?

To dygtige mænd, men der er overhovedet ingen sammenligning mulig i dine synspunkter

Jeg er udemærket klar over at Leaf er den mest solgte gode elbil, den er "folkevognen" men har ikke batteri til langture

Leaf2 kommer med 60kwh og godt over 320km, hvis mine oplysninger holder.
Jeg frygter bare der er for meget Japansk"Manga inspireret design" over den.
(Spionfotos florerer)

GM/Opel Ampera-e, Leaf2 og Tesla3 er de første rigtige mellemklasse elbiler, bygget som elbiler fra bunden, med den rækkevidde på over 320km/200miles der har været efterstræbt længe, og jeg håber de alle må sælge svimlende antal, og have så få fejl og skavanker som muligt

  • 1
  • 2

Tesla har solgt alt hvad de har kunnet nå at lave, og har 500.000 depositum-betalte bestillinger, hvor mange har Nissan?

Det er meget nemt. Ingen, da de ikke tager imod forudbestillinger. Jeg ville nu ikke blive overrasket hvis Leaf version 2 i længden ender med at sælge i højere antal end Tesla 3.

Leaf2 kommer med 60kwh og godt over 320km, hvis mine oplysninger holder.
Jeg frygter bare der er for meget Japansk"Manga inspireret design" over den.
(Spionfotos florerer)

Ikke på de fotos jeg har set. Der synes jeg nærmeste at den på næsten for kedelig vis ligner alle andre hatchbacks,

  • 6
  • 1

Det er meget nemt. Ingen, da de ikke tager imod forudbestillinger. Jeg ville nu ikke blive overrasket hvis Leaf version 2 i længden ender med at sælge i højere antal end Tesla 3.


Jens for faen,
Nissan kan jo lave langt flere biler end Tesla nogensinde har planer om, så ja,
og det håber jeg de gør

"Ikke på de fotos jeg har set. Der synes jeg nærmeste at den på næsten for kedelig vis ligner alle andre hatchbacks"

"Kedelig" siger alt, få Japanske bildesign er særlig inspirerende

  • 1
  • 4

@Il Bahnsen

Tesla S havde længere rækkevidde da den blev lanceret i 2012.
2013 85kwh-390/500km


En bil der koster 3* prisen for Zoe 40! Som din avatar med tegneserie raket illustrerer har du fuldstændig tabt jordforbindelsen.

Carlos Ghosn har vendt skuden hos meget store Nissan, Leaf har været et lille projekt hos dem.


Og ikke desto mindre er det blevet verdens mest solgte elbil fordi størrelse og pris var rigtig.

Musk har bygget et bilfirma fra grunden


Ja det er flot.

Du spurgte "Hvorlænge skal vi vente på at nogen virkelig udfordrer Tesla?", og det har Nissan, Renault og Carlos Ghosn gjort allerede. Næste etape bliver Leaf2 i september.

Leaf2 kommer med 60kwh og godt over 320km, hvis mine oplysninger holder.

Jeg tror det bliver mindre batteri fordi de satser på at lave en billigere bil.

  • 2
  • 0

Og ikke desto mindre er det blevet verdens mest solgte elbil fordi størrelse og pris var rigtig.


Man kan så spekulere over, hvor mange de havde kunnet sælge, hvis ikke Tesla havde gjort det trendy at køre elbil.

Tesla var efter min observation den første masseproducerede elbil, der ikke blev mødt med overbærenhed eller direkte ynk af pressen eller af de bilinteresserede, der skrev offentligt. Og jeg vil mene, at Tesla genererede så meget positiv presse for elbiler generelt, at det må have smittet positivt af på de andre elbilmærker - dels fordi der er blevet set mere positivt på elbiler, dels fordi nogle købere inderst inde har ønsket en Tesla men slået sig til tåls med en billigere elbil, som de ellers ikke ville have interesseret sig for.

Men det er jo et af de her spørgsmål, der aldrig kommer til at kunne afklares. "Hvad var der sket, hvis ..."

  • 5
  • 0

En bil der koster 3* prisen for Zoe 40! Som din avatar med tegneserie raket illustrerer har du fuldstændig tabt jordforbindelsen.


Du skrev at Renault kom først, tesla kom 4 år før med et endnu større batteri.
Nu er det så prisen der ikke gælder, check lige din jordforbindelse.

"Og ikke desto mindre er det blevet verdens mest solgte elbil fordi størrelse og pris var rigtig."

Ja det er flot.
Men ikke lige den bil der teknisk viser vejen

"Du spurgte "Hvorlænge skal vi vente på at nogen virkelig udfordrer Tesla?",
og det har Nissan, Renault og Carlos Ghosn gjort allerede."

Overhovedet ikke på de parametre der viser vejen frem udviklingsmæssigt, og som de andre bilfabrikker prøver at indhente.

Du skriver kun om pris og salgstal, det er ikke der vi har set de store innovationer komme fra.

Al udvikling og fremskridt kommer først med, og i de dyre biler, derfor er Tesla den de andre halser efter, uanset hvad du mener

"At du ikke forstår at det er dem der rykker grænserne der baner vejen, kan jeg så kun beklage"

  • 1
  • 5

"At du ikke forstår at det er dem der rykker grænserne der baner vejen, kan jeg så kun beklage"

@Il.
Hvorfor så hidsig?
Det er da klart at Nissan Leaf også har haft stor betydning elbilen.
Jeg kan huske at jeg var inde og kikke på Nissan hjemmeside da Leaf'en kom frem.
Tesla var på det tidspunkt uinteressant, da de var alt for dyre.
Var Tesla gået på røven, var det jo Nissan, Reneault og de andre vi skulle sætte vores lid til.
Den store forskel på Tesla og de andre, er at Tesla Kun laver elbiler, og kun har fokus der, hvor de etablerede bilproducenter kun har set elbilen som en niche.
Derfor er Tesla så vigtig. Tesla's succes afhænger af elbilens succes, og derfor er der ingen tøven hos Tesla.
Det har man desværre set hos nogle af de andre bilproducenter.

Prøv at kikke på BMW i3, og den måde den er opbygget på.
Den er jo klassisk opbygget med en chassiramme, hvor hele undervognen, batteri og motor er bygget på.
Når nu i3 havde det lidt svært i Califonien, hvorfor lavede man så ikke en 2 personers Roaster udgave, istedet for det lidt aparte karrosseri som den normale i3 er udstyret med. Det kunne gøres til den samme pris som den normale i3. Jeg er overbevises om at de var bange for at den skulle kannibaliser kunder fra deres Benzin BMW Z4 Roaster.
Disse overvejelser har Tesla ikke.

Efter at jeg har kunnet konstatere hvordan luften er gået ud af BMW's rene elbilssatsning, så er jeg ovenud lykkelig for at vi har Tesla til fortsat at drive elbilen fremad.
Og derfor har Il ret, når han siger at Tesla har betydet meget mere for elbilen end nogen anden producent.

  • 4
  • 1

Hvorfor så hidsig?

Prøv at kikke på BMW i3, og den måde den er opbygget på.

Hvorfor i alverden tror du jeg er hidsig?😳

BMW i3 er en super bil, den er med vilje ikke lavet som en konkurent til eksisterende modeller, intet er tilfældigt i den, også det specielle design er meget kalkuleret

Suveræn by og landevejsbil, kvik med gode køreegenskaber, fast affjedring, men lidt mærkeligt: alt for svage krængningsstabilisatorer efter min smag, lidt for slasket på snoet landevej og ved undvigemanøvrer. (Men de kan jo skiftes)

Den har været meget dyr at udvikle, også derfor man ihvertfald ikke lige laver en roadster før den har solgt godt

"Tesla's succes afhænger af elbilens succes, og derfor er der ingen tøven hos Tesla.
Det har man desværre set hos nogle af de andre bilproducenter."

De fleste andre (især de tyske) har ikke haft nogen intentioner om at lave mange elbiler, de er nærmest blevet presset til at have 0-udledningsbiler i deres modelprogram, for overhovedet at kunne sælge fossilbiler på nogle markeder
Det er i fossilbilerne pengene er for dem

Det er ved at gå op for de fleste, og vi må håbe diesel-svine-kartel-svindelen ikke bare render ud i sandet. Håber Vestager bider sig godt fast i sagen
Og Tyskerne tager sig sammen, skifter retning og får lavet nogle kvalitets elbiler der rykker

  • 4
  • 2

"What the agreement doesn’t do is restore consumer confidence in diesel engines,” said Arndt Ellinghorst, a London-based analyst with Evercore ISI. “Two years into the VW diesel scandal, having learned about the shortcomings of bench emission testing and ways to trick the system, consumers rightly demand new technologies.

"While American consumers received generous compensation payments from the automaker, affected owners in Europe are only offered fixes."

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

"With diesel’s credibility now in question, carmakers are putting more resources into electric vehicles. That kind of innovation is expensive, and the fines they’re facing are potentially huge. In November, VW agreed on a deal with employees that will slash as many as 30,000 jobs worldwide to save 3.7 billion euros ($3.9 billion) and aid its recovery efforts. VW’s financial ability to make investments in model updates and self-driving vehicles is being hampered by the costs of resolving the scandal."

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

  • 2
  • 2

for at opretholde status Quo. De er i første omgang blevet reddet af en grinagtig software update til euro 5 og 6 biler.
Jeg læste et andet sted at de er parate til at smide mange penge ud af vinduet for at redde deres diesel investering. Eller trække tiden ud må det blive til, de er vel ikke helt dumme.
Tyskerne frygter køreforbud i byerne, og den tyske forbruger er begyndt at forlade den synkende skude.
Prisfald mere end det forventede, og stigende liggetid for salg af brugte Diesel biler.
https://www.welt.de/wirtschaft/article1650...

http://www.focus.de/auto/news/abgas-skanda...

Jeg glæder mig til at se hvad Diesel kartellet finder på når de nyeste Dieselbiler skal lanceres. Måske et grønt blad og "clean diesel"
Eller måske en 10 års køre garanti i storbyer!

  • 3
  • 0

Det gør de jo allerede idag, alle bilproducenterne. Green Line, Blue Line, Eco Drive, Eco Boost og hvad der ellers står bag på alle bilerne.


Når bummer!... hvad skal de så finde på. Det skal være et teknologisk fremskridt der er til at forstå og ikke koste penge. Tilliden må genskabes hurtigt, der er kun få år tilbage til at få afhændet taber teknologien.

Jeg glæder mig også til næste del af skandalen når RDE begynder at blive implementeret.
http://www.caremissionstestingfacts.eu/rde...

Syntes egentligt storbyer skulle indkøbe sådant udstyr og begynde at teste tilfældige biler, og der med finde ud af hvem der snyder og forurener mest.

  • 5
  • 0

Mon Tyskland er på vej ned, i den store sammenhæng, og globale udvikling:

Tyskland har indgået en aftale med landets bilproducenter om at opdatere over fem millioner dieselbilers software, så deres udstødning bliver mindre skadelig.
😝

Den tyske regering siger samtidig, at den vil kæmpe imod forbud mod dieselbiler i byer.
😳

Bilfabrikanterne skal også stå for og betale for initiativer, der får ejere af ældre dieselbiler til at skifte til nyere modeller med lavere udledning af skadelig stoffer i deres udstødning.
😳

Der er over 15 millioner dieselbiler på Tysklands veje og bilindustrien beskæftiger mere end 800.000 mennesker i landet.
🤔

  • Bilindustrien er strategisk vigtig. Den må være stærkt og innovativ, men også ærlig.
    😳

  • Det handler om at kritisere, hvad der skal kritiseres. Men at gøre det mens man husker, at det er en strategisk vigtigt industri for Tyskland, sagde den tyske kansler Angela Merkels talskvinde, Ulrike Demmer, mandag.
    😳🤔😝
    .

FUCK!🖕🏻

.

"While American consumers received generous compensation payments from the automaker, affected owners in Europe are only offered fixes."
🤔

http://finans.dk/erhverv/ECE9761702/tyske-...

  • 1
  • 1

En tidligere Volkswagen-chef har erklæret sig skyldig i snydesoftware, der udløste global bilskandale.

Han står nu til en straf på op til syv års fængsel og en millionbøde. Han vil modtage sin straf 6. december.

Volkswagens snyd omfatter omkring 11 millioner biler på verdensplan.

Skandalen har allerede kostet VW et stort milliardbeløb i bøder, erstatning og forlig.

Den tyske bilgigant har dog ikke tabt på salget af biler, der steg i 2016.

http://finans.dk/erhverv/ECE9766353/volksw...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten