Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Det kan være dårligt for klimaet, hvis du skifter din gamle bil ud med en ny

Illustration: MI Grafik

Det koster 10-15 ton CO2 at fremstille en ny bil, og derfor kan det være dårligt for klimaet at skifte den gamle bil ud med en ny – også selvom den er grønnere. Sådan lyder det fra den grønne tænketank Concito, som understreger, at især produktionen af elbilernes batterier er klimabelastende. Den grønne tænketank peger desuden på, at 80 procent af drivhusgasudledningerne er knyttet til produktion og tjenesteydelser, og derfor er væksten i den danske bilpark et problem. På omkring ti år er bilparken vokset med 400.000 biler.

Emner : Biler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyske Vestkysten 22. mar 2019 12:14
Nordmænd går i gang med datacenterbyggeri i Esbjerg
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

som det første!

Se på prisdannelsen på boliger som det næste. Der er noget galt med den måde, som "pengene skabes som lån i fast ejendom og anden kapitalværdi på"!
https://www.google.dk/search?source=hp&ei=...

Skab en effektiv offentlig transportsektor, både mellem de store byer, men også i selve byerne. Gratis effektiv offentlig transport i hele landet ville flytte noget i den rigtige retning.

(dem, der bestemmer lige nu, sigter præcist på det modsatte; belønning af de lange rejsetider til og fra arbejde, fortsat understøttelse af de kunstige markedsværdier med markedsendogent skabte penge og tvungne pensionsopsparinger, og mere asfalt frem for effektiv offentlig trafik(fordi pengeøkonomien er målet, hvor økonomi i højere forstand burde være det))

  • 5
  • 15

som det første!

Som det andet - fjern alle former for fast afgift, dvs. registrerings- vægt-, og ejerafgift, MEN sæt i stedet afgiften på fossilbrændsler op til det tredobbelte.

Så det er selve brugen/miljøbelastningen der "straffes", ikke ejerskabet.

Men bortset fra det, så er det altså naivt at tro (men misforstå mig ikke, jeg er stor fortaler, men primært af andre grunde) at offentlig transport nødvendigvis er bedre rent miljømæssigt.

En bybus som kører ude på landet, tom halvdelen af tiden, og halvtom den anden halvdel, plus den skal til og fra garage mv. er en miljømæssig katastrofe.

  • 9
  • 6

Min påstand er, at flertallet umuligt kan se sig selv som problemet.

Problemet er, at transportsektoren er overtaget af 3 millioner fossildrevne klimadræbere!

De ser bybusser på landet! Hvor langt skal skal vi ud i relation til realiseringen af den udvikling, der handler om at smadre livets betingelser i jagten på de falske markedsværdier.

Den tilgang, der præger problemet overforbrug, ødelæggelse af livets betingelser, er præget af en økonomisk social selvforståelse, som ikke er i stand til at se sig selv i relation til det, der ikke tæller her, pengeøkonomisk.
https://www.google.dk/search?source=hp&ei=...

  • 3
  • 14

Det har altid undret mig dette argument. Bilerne skal jo på et eller andet tidspunkt udskiftes da de ikke er økonomisk rentabel mere i værkstedsomkostninger.

Den brugte bil bliver jo solgt til en ny ejer, som enten kører i den til bilen ikke kan mere eller som igen sælger bilen.

Systemet er yderst selv-regulerende, hvis mange begynder at købe nye biler i en periode så kommer der kort efter en periode hvor der er overskud af brugte biler på 3-5 år og prisen på disse falder. Her vil en større andel købe de brugte biler og ny-salget vil derfor falde. Prisen på brugte biler begynder derfor at stige i værdi, og folk køber nu nye biler istedet.

Argumentet holder altså ikke. Nogen er nødt til at købe nye biler da brugte biler hele tiden går af markedet.
Det eneste problem er den samlede bilpark, så den kunne man se på.

P.S. politikken antager et forbrug på elbilen på 0,2 kWh/km, dette er et yderst højt forbrug og svare mest af alt til en Tesla Model X, en Nissan Leaf skal have en gennemsnitfart på omkring 130 km/t for dette forbrug.

  • 4
  • 0

P.S. politikken antager et forbrug på elbilen på 0,2 kWh/km, dette er et yderst højt forbrug og svare mest af alt til en Tesla Model X, en Nissan Leaf skal have en gennemsnitfart på omkring 130 km/t for dette forbrug.

Min Model S har et gennemsnitsforbrug på 186Wh/km målt fra batteriet over bilens 265.000km. Efter ladetab erdet meget tæt på 0,2kWh/km. Både jeg og den tidligere ejer kører økonomisk og ville ikke kunne opnå samme effektivitet i en Model X. Nissan Leaf er ikke specielt energieffektiv og vil formentlig bruge lige så meget eller mere el ved 130 km/t end den mere aerodynamiske Model S og helt sikkert mere end 200Wh/km - også uden varmen tændt ;)
I Elbilforeningen fdel.dk benytter vi 200Wh/km for elbiler generelt, fordi det tager højde for både ladetab, kørestil og komfort i bilerne som grundlæggende er mere energieffektive end det.

  • 4
  • 0

Som forbruger er man helt frit stillet inden for sine egne økonomiske rammer og ønsker til at skifte bil - og vise sin holdning. Hvis man for eksempel ikke har råd eller lyst til en elbil, kan man skifte den meget brugte bil ud med en mindre brugt, for der er næsten altid en køber med mere tid og færre tommelfingre end en selv. Man kan herunder vælge IKKE at købe en ny diesel eller benzinbil og derved signalere til bilfabrikkerne, at vejen frem er opladelige biler. Den danske bilpark er både blevet væsentligt større og yngre i de seneste 12 år, og den kan sagtens bære, at vi holder os til de rigeligt mange eksisterende køretøjer, herunder holder fast i vores eksisterende biler, istedet for at støtte produktionen af biler, som reelt allerede er under udfasning.

  • 3
  • 0

NEJ !

Det er blandt det sidste der skal fjernes.

Lav indkomster der ikke har råd til at bo i stor byerne, skal ikke straffes for at deres arbejdsgiver ikke gider betale dem penge nok til de kan bo i byerne.

  • 6
  • 1

Kan man forestille sig, at man kan købe CO2 kvote til sin "almindelige" bil? Hvis min udleder ca. 130 g C02 per km, så bliver det med et årligt kørselsforbrug på 10.000 km til ca. 1,3 t. Så vidt jeg kan se koster et tons kvote omkring 200 - 300 kr. Så mangler jeg blot en "sticker" til forvinduet :-) - og så er jeg endda mere grøn end ren El-bil.

  • 3
  • 0

Kan man forestille sig, at man kan købe CO2 kvote til sin "almindelige" bil? Hvis min udleder ca. 130 g C02 per km, så bliver det med et årligt kørselsforbrug på 10.000 km til ca. 1,3 t. Så vidt jeg kan se koster et tons kvote omkring 200 - 300 kr. Så mangler jeg blot en "sticker" til forvinduet :-) - og så er jeg endda mere grøn end ren El-bil.

Dem kan du købe af mig , men de er noget dyre da der er tale om vaskeægte C02 besparelse, ikke papirs CO2 aflad. Min bil har udledt 222g/km de sidste 90.000 km men nu er 99% af alle småture under 30 km erstattet af den teknologisk overlegene el-cykel. sådan har det være de sidste 6 år så jeg har rigtigt mange tons overskydende (ikke udledt) CO2 på kontoen.

jeg vil også gerne sælge alle de tons CO2 jeg ikke kommer til at forbruge al den tid jeg ikke for brug for at købe en el-bil.

1000 kr pr ton skal de koste!...... men vent der er mere.
Hvis du bestiller inden for 1 time får du også trængsels opløsnede teknologi med i købet (en bil mindre på vejen).

  • 1
  • 2