andre skriver

Kæmpe elbilplan: Clever vil sætte mindst 10.000 nye ladepunkter op på fem år

Illustration: Clever

En af landets førende ladeoperatører, Clever, er med penge i ryggen fra ejerne klar til at satse stort og mere end tredoble det danske antal af offentlige ladepunkter til elbiler inden 2025. Regeringens støttepartier jubler.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Europa-Kommissionen 30. nov 2020 15:05
EU's drivhusgasudledning i 2019 er den mindste i tre årtier
via Energiwatch 30. nov 2020 14:15
Ørsted kan beholde sit navn efter sag i Højesteret
via Berlingske 27. nov 2020 09:45
Danskere i tvivl om helbredsrisiko ved 5G
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

mon EU kan løse det problem at man ikke bare kan komme med sin ledning og forbinde til sin bil?

det er ok at der er forskellige priser men ikke at der er forskellige forbindelser.

  • 0
  • 22

Det lyder af mange ladestandere fra Clever til det offentlige rum. Men hvad er behovet? Hvad er det offentlige rum? Får Clever skabt sig en monopolplads? Er det en dråbe i havet?

Jeg kan forstå hvis hoteller, restauranter, lufthavne, togstationer og andre med betalende gæster/kunder gerne vil købe en ladestander for at kunne tilbyde el eller ladeplads til sine egne kunder. Det samme gælder vel private virksomheder og kommuner som har egne elbiler til hjemmepleje mv.

  • 3
  • 3

Hvad med boligforeninger? Hvordan tænker du at helt almindelige mennesker i etagebyggeri skal lade deres bil?

Det betyder at Clever formodentlig kan være relevant for almindelige mennesker. Jeg bor i en relativt almindelig, men velhavende forstad til københavn, og der er 1½ km gang til nærmeste offentlige lader. Det nytter jo ikke noget, hvis man rent faktisk vil lokke folk som mig over i elbiler.

Jeg har aktuelt leaset en Zoe, men det fungerer kun med nød og næppe fordi jeg synes det er spændende og der er ladestandere på mit arbejde.

Den nuværende udfordring er løsninger til boligforeninger; hverken clever eller eon har noget klogt på deres hjemmesider, desværre.

  • 22
  • 2

Den nuværende udfordring er løsninger til boligforeninger; hverken clever eller eon har noget klogt på deres hjemmesider, desværre.

Det er hvor regeringen må træde i karakter. Det vil være så nemt at lovgive om at boligforeninger skal opsætte ladere. Det kan sagtens gøres så at der ikke kommer huslejestigninger. Brugerne af laderne skal betale via strømmen, men det kan godt være at boligforeningen må lægge ud - eller at man kan lave en ordning så at Byggeskadefonden lægger ud (de har en kæmpe pengetank).

  • 16
  • 4

mon EU kan løse det problem at man ikke bare kan komme med sin ledning og forbinde til sin bil?

det er ok at der er forskellige priser men ikke at der er forskellige forbindelser.

Skal vi forbi den hver gang? Alle elbiler (x) i Danmark kan lade fra Clevers ladere. Der er ikke "forskellige forbindelser", hvad du så end præcist mener med det.

(x) måske ikke en Ellert eller de gamle ombyggede Citroen C1 fra 2009 - de er for gamle til at have standardstik.

  • 24
  • 0

Det kan sagtens gøres så at der ikke kommer huslejestigninger. Brugerne af laderne skal betale via strømmen, men det kan godt være at boligforeningen må lægge ud

Det kommer i den grad an på hvad etablerings omkostningerne er og hvor mange som påtænker at bruge den lader! Hvor jeg bor koster det ca 150-200K at få etableret og p.t. er der kun 1 beboer som er interesseret. Det bliver en noget dyr elregning hvis det skal betales tilbage indenfor en overskuelig årrække, også selvom flere beboere skulle melde sig.

  • 3
  • 6

og p.t. er der kun 1 beboer som er interesseret

Der er ganske rigtigt kun een beboer, der er den første. Men flere følger. Allerede nu er mere end hver tiende solgte bil i Danmark opladelig. Og selvfølgelig skal folk i byerne kunne lade deres elbiler nær eller ved deres hjem. I Norge har man indført Laderett - det flytter boligforeningerne fokus fra "om" en beboer skal have lov til opladning til "hvordan" elbilopladning etableres med fælles eller individuelle løsninger. https://elbil.no/bor-du-i-borettslag-snart...

  • 22
  • 1

Der er ganske rigtigt kun een beboer, der er den første. Men flere følger.

Og med flere beboere kræves der mere strøm i tilslutningen = flere penge. 150K løsningen kan næppe trække mere en 3-4 samtidige opladninger, hvis man skal kunne oplade på en nat. Bare gebyret for at blive tilsluttet står i hovedstadsområdet til 1K / ampere. Derudover kommer gravearbejde og kabeltrækning.

En "laderet" som i norge er sikkert fint, men nogen skal jo betale regningen, og lur mig om det ikke ender med at være slutbrugeren.

  • 3
  • 22

Og med flere beboere kræves der mere strøm i tilslutningen = flere penge. 150K løsningen kan næppe trække mere en 3-4 samtidige opladninger, hvis man skal kunne oplade på en nat. Bare gebyret for at blive tilsluttet står i hovedstadsområdet til 1K / ampere. Derudover kommer gravearbejde og kabeltrækning.

En "laderet" som i norge er sikkert fint, men nogen skal jo betale regningen, og lur mig om det ikke ender med at være slutbrugeren.

På mit arbejde har vi fire Tesla'er der lader fra en fælles 32A gruppe. Der er fire ladere som automatisk balancerer belastningen. Bilerne er som regel færdige med at lade inden klokken har slået 10.

Jo flere biler du har til at lade, jo mere kan du regne med gennemsnittet. I Danmark kører vi mindre end 50 km per dag i gennemsnit. Det er 10 kWh for en elbil. Du har mindst 12 timer til at lade i - nogle biler ankommer tidligt og kører tidligt, for andre er det omvendt, men så lader de på skift. Det giver mindre end 4 ampere per elbil på én fase (1,5 ampere for tre faser).

Hvis vi siger at det koster 1000 kr per ampere (dit tal) så er det 4000 kr per lader. Fordelt ud på 20 år giver det cirka 5 øre per kWh. Med andre ord, helt ligegyldigt.

150.000 kr er i øvrigt nok til at grave 500 meter med gravemaskine inklusiv reetablering. Der kan du have de første 100 parkeringspladser med overskud tilbage.

Laderen koster også lidt og med fortjeneste med mere, så kan det formodentlig klares med et tillæg på 25 til 50 øre per kWh afhængig af hvor grådige forskellige aktører er.

  • 22
  • 2

Det kommer i den grad an på hvad etablerings omkostningerne

Hvad kræver det at sætte ladestandere op? Et kable med 3 faser gerne 32 A, men 16 A kan også gå. De dermed tilgængelige 22 kW eller 11 kW forbindes til 4-6 ladestandere, der jo selv fordeler den tilgængelige effekt mellem de tilslutede biler. En ladestander kan være en som denne: https://www.conradelektronik.dk/p/keba-kec... I kan selv se hvad den koster med jeres rabat aftaler.

Spørgsmålet er naturligvis, om der er 16 eller 32 A tilrådighed i nærheden og hvor langt et kabel der skal graves ned, samt hvem der gør det.

Nogle boligforeninger kan godt finde ud af at sætte ladestandere op: https://fagbladetboligen.dk/alle-nyheder/2... De er tilsyneladende allerede igang. https://www.vinkelhuse.dk

  • 9
  • 2

Spørgsmålet er naturligvis, om der er 16 eller 32 A tilrådighed i nærheden og hvor langt et kabel der skal graves ned, samt hvem der gør det.

I de fleste ældre ejendomme i KBH (vores inkl.) er der 0 ampere til rådighed. Der skal derfor betales de famøse 1K pr ampere man ønsker + gravearbejde + generel kabeltræk + lader + elektriker.

Jo flere biler du har til at lade, jo mere kan du regne med gennemsnittet

Det kan jeg måske hvis der er 20 biler eller flere, men ikke med 3-4 biler... Vi kan ikke sælge en løsning til beboere hvor der "måske" er en opladet elbil om morgnen når de skal afsted baseret på et eller andet gennemsnit for pendlerkørsel.

  • 3
  • 8

Det kan jeg måske hvis der er 20 biler eller flere, men ikke med 3-4 biler... Vi kan ikke sælge en løsning til beboere hvor der "måske" er en opladet elbil om morgnen når de skal afsted baseret på et eller andet gennemsnit for pendlerkørsel.

Der er simpelthen ikke noget problem med 3-4 biler. Hvis du er nærig kan de deles om 16A. Det er nok til at i kollektivt kan lade 600 km på 12 timer. Dvs. hvis alle er kommet hjem med 0 kWh på tanken, så er i garanteret at have minimum 150 km om morgenen hver. Men chancen for at alle fire biler kommer hjem med helt tomt batteri er nul.

Der er med andre ord minimal change for at ikke alle biler er helt ladet op. Og skulle det ske alligevel, så er der god change for at du ikke skal bruge bilens fulde rækkevidde to dage i træk. Og er det alligevel tilfældet, så er det at vi har lynladere ved motorvejen.

  • 18
  • 3

Du er meget velkommen til at komme med et tilbud til vores forening. De 4 forskellige elekriker firmaer vi har snakket med er alle endt på mellem 150-200K, men jeg er ikke i tvivl om at du selvfølgelig ved bedre ;-)

Når det kommer til gravearbejde ved jeg helt sikkert bedre end samtlige elektrikere i landet. Min virksomhed etablere fibernet...

Men du har ikke beskrevet opgaven. Selvfølgelig findes der nogen der er uheldige, eksempelvis vil det blive dyrt hvis Rådhuspladsen skal graves op. Det kan vi ikke tillade holder 99% af resten tilbage. Så må der laves en ordning så der kan søges dispensation eller en støtteordning til de svære sager.

  • 11
  • 1

Nogle her skulle prøve at skaffe absolut flertal i en beboerforening for noget der koster hundredetusindvis af kroner og som kun få får gavn af. I den forening jeg har del i kan der måske skaffes opbakning til man selv må få en installeret for egen regning.

Hvor jeg bor, koster det 1850kr/A at opgradere fra standard 25A. Dertil nyt kabel, indkørsel.. ca 70-80.000kr for at opgradere til 50A (32A til laderen). Så vi nøjes bare med 16A og een elbil lidt endnu.

  • 4
  • 4

Jeg har aktuelt leaset en Zoe, men det fungerer kun med nød og næppe fordi jeg synes det er spændende og der er ladestandere på mit arbejde.

Hvorfor kun med nød og næppe? Hvis det er den nye 60 kWh, så må det da være rigeligt med oplaning på jobbet?

Det er en 40kWh, som ikke kan lynlade. Jeg kan lade på jobbet, hvis jeg er på job, og hvis standerene er ledige. Det er de i 2/3 af tilfældene. De sidste par dage har jeg dog haft kursus i holbæk. Her skulle jeg parkere 10 minutter væk fra kursusstede ved en ladestander, for bilen har nok strøm til en tur-retur, men når jeg ikke kan lade hjemme blev jeg nødt til at lade i holbæk. I sommers havde jeg kursus i kolding. Det krævede opladning undervejs, som blev kombineret med kaffekøb. Men havde turen været bare 30-50 km længere ville ekstratiden være ubærlig.

Overordnet er der 3 lademuligheder med elbil. Enten kan man sætte privat ladestander op. Det er fint når man kun pendler i nærområdet eller har meget sjældne ture langt væk Alternativt indgå aftale med clever/eon (min bil er med eon), som giver mulighed for at lade i hele DK Sidste mulighed er at købe Tesla. Så kan man nøjes med ladestander/kabel derhjemme og klare sig med superchargernetværket hvis man skal rundt - både i danmark og udlandet.

  • 7
  • 0

Nogle her skulle prøve at skaffe absolut flertal i en beboerforening for noget der koster

Det er klart at det er svært. Jeg har givet eksemplet med PAB højere oppe og det er også lykkedes i Ishøj. https://ishoj.dk/vildtbanegaard-fik-minist... Efter min mening bør det støttes, de første måske 100 steder, så man kan få erfaring.

Hvis du selv skal sætte ladere op til 2 biler, så er det meget sjældent, man har brug for mere end 25 A 3-faser ind i husstanden. Der er nogle få med et stort forbrug til varmepumper og andet, som har brug for mere. Ladestandere, der kan tage højde for hele forbruget ved måleren findes.

En del af potentialet er også at udvikle løsningerne.

  • 9
  • 1

Nogle her skulle prøve at skaffe absolut flertal i en beboerforening for noget der koster hundredetusindvis af kroner og som kun få får gavn af. I den forening jeg har del i kan der måske skaffes opbakning til man selv må få en installeret for egen regning.

Det er derfor at regeringen må træde i karakter og få vedtaget lov om at beboerforeningerne SKAL sørge for ladestandere. Til gengæld kan de passende sørge for at foreningerne kan få lån, eksempelvis fra de fonde som foreningerne indbetaler til eller fra realkrediten. Og på den måde kan man sørge for at huslejen ikke stiger.

Der er nogle boligforeninger hvor man er så fremme i skoene, at de selv har taget initativ. Men for de fleste foreninger kommer det ikke til at ske uden et lille skub.

  • 13
  • 2

Det virker særdeles arrogant, men er sikkert helt bevidst, når Clevers talsmand udtaler: ”Nu skal politikerne bare koncentrere sig om elbilerne, så skal vi nok sørge for ladere.”

Flere lynladere er helt klart nødvendige, men hvis politikerne og andre, tror at elbiler vil blive alment accepteret, og en succes med samme brugsmønster som brændstofbiler, blot med 20-30min tankning oftere istedet, så bliver det virkelig op ad bakke fra nu af.

Det vigtigste og helt afgørende er, at der bliver masser af langsomme lademuligheder for elbiler i de lange perioder, hvor ejerne enten har fri eller er på arbejde, så kan rigeligt med lynladere ved alle indkøbsmuligheder, fungere som supplement til for få af disse.

Politikerne er meget begejstrede for Clevers planer, og efter Eldrup kommisionens første delrapport, må jeg erkende at jeg ikke har forhåbninger til deres anden del, omhandlende ladeinfrastruktur.

Så vil politikerne bare klaske hinanden på lårene, og sige: ”Det var det, hvad er næste emne i medierne?” Eller vil de stå ved deres ansvar, og lovgive om, samt afsætte tilskud til, den væsentlige infrastruktur, som vi mangler til den kommende bilpark?

  • 5
  • 1

Der er med andre ord minimal change for at ikke alle biler er helt ladet op. Og skulle det ske alligevel, så er der god change for at du ikke skal bruge bilens fulde rækkevidde to dage i træk.

Jeg bliver altid imponeret over folk som kender vores forenings absolutte behov nu og i al fremtid... Du får ikke solgt en 100k dyr løsning til en kommende elbil ejer hvis man ikke er garanteret en fuld opladning pr nat. Så simpelt er det. Så er fossil biler en meget nemmere og billiger løsning..

  • 4
  • 16

Hvis du selv skal sætte ladere op til 2 biler, så er det meget sjældent, man har brug for mere end 25 A 3-faser ind i husstanden. Der er nogle få med et stort forbrug til varmepumper og andet, som har brug for mere. Ladestandere, der kan tage højde for hele forbruget ved måleren findes.

Har du et link til sådan en ladestander? Kunne måske løse noget.

Jeg har varmepumpe(r) og en forsikring der er helt til grænsen allerede. Mener dog uanset det er 'frisk' tilgang tilføje en forbruger der lægger permanent beslag på 2/3 af forbindelsen i længere tid uden opgradering. Det går typisk i praksis, men tåler næppe eftersyn.

Noget kan reddes med styring af samtidigheden i forbrug - varmepumpen kører ikke om natten (pga. dårlig virkningsgrad) så der kan biler lades, men det giver færre timer til ladning. Vores nuværende elbil er 1x32A, den der kunne komme på tale 3x16A. Vi har pt. 1x16A på laderen og kan lade ca 20kWh dag-dag. Med bil nr. 2 skal jeg bruge 70kWh dag-dag. Den er svær. 11kWh lader vil kunne hjælpe på den store, men ikke øge hastigheden på den lille = begge skal lade hele natter = 1x16A + 3x16A er minimum. 3x32A ville bare være nemmere, men så er vi tilbage ved de 80.000kr for ladeboksen og opgraderinger af forbindelsen

  • 1
  • 0

Groteske priser. Fint de vil etablere så mange standere - de skal nok bare have kikket på deres priser. For os som ikke er "medlem af klubben" koster det ca. 6,50/kWk at lade på deres standere - det er vel hvad der svare til 16kr/l benzin. Det er en ting mere der er med til at bremse udbredelse af elbiler. Så længe folk ikke bare kan køre ind og "tanke" deres bil, uden at skulle tænke på hvilken klub de skal have kort til at for kunne "tanke" er det godt nok op ad bakke. Og helt grotesk at selskaberne får lov til det eftersom mange af de eksisterende standere er etableret med EU tilskud.

PS vi var på Rømø i sommers. Ingen laders i miles omkreds. Tætteste var i Ribe. Sammenligner man så med Sylt, så har de over 40 lader på øen.

  • 9
  • 2

For os som ikke er "medlem af klubben" koster det ca. 6,50/kWk at lade på deres standere - det er vel hvad der svare til 16kr/l benzin

Nærmere 30-60kr/l afhængigt af om man regner pris/km eller pris ift normalpris.

Helt enig i at prisen for ladning ude er elbilers største problem i DK. Om der var 1mill Clever standere i DK vil ikke flytte mit beslutningsgrundlag en millimeter. Jeg kommer ikke til at bruge 5kr ved dem.

  • 3
  • 2

Ad Hoc opladning koster 3,50kr pr kWh hos Clever nu, men tidligere var det væsentligt dyrere: https://fdel.dk/det-lysner-over-lademarkedet/

3,5kr/kWh er da en forbedring men stadig mindst det dobbelte af hvad det burde koste. Og 5kr/kWh for hurtigladning. Kan svært forestille mig langsom ladning ude bliver aktuelt andet end man kan holde der natten over (lejlighed).

At tænke sig en liter benzin er pumpet op af jorden, transporteret, raffineret, transporteret, kommet gennem et tankanlæg og et betalingsssystem. Der er betalt afgift, moms, avance i alle led, afskrivning af anlæg og alligevel koster den 10kr/l (= ca. 8kWh). I 2020 påstår vi at have fremtidens alternativ, som automatisk kommer ud til forbrugeren gennem ledningerne. Koster kun 20-50øre/kWh til producenten og alligevel ender slutbrugeren med at skulle betale 10-25x markedsprisen ved ladestander. Javel en højere afgift pr kwh, men kan slet ikke forklare forskellen.

Sørg for elbiler kan lade for maks 1,5kr/kWh alle steder, så skal folk nok købe dem af sig selv.

  • 9
  • 0

Kan svært forestille mig langsom ladning ude bliver aktuelt andet end man kan holde der natten over (lejlighed).

En type2, eller destinationslader kan godt være meget praktisk om dagen også. Laderen kan jo give 11 kW. Det betyder man kan kører til:

  • Legoland/LegoHouse, lade op mens man er der og og så køre hjem til København uden forsinkelse.
  • Møde i Aarhus
  • Besøge Odense zoo

Det glæder mig der sker en udvikling i pris for opladning, hvor det er blevet billigere og er noget konkurence. - Der skal tjenes penge på opladning, hvis markedskræfter skal øge antallet af ladere.

  • 5
  • 0

Du får ikke solgt en 100k dyr løsning til en kommende elbil ejer hvis man ikke er garanteret en fuld opladning pr nat. Så simpelt er det

Du kan ikke selv se den cirkulære logik i dine udsagn her i tråden?

Hvorfor skal løsningen koste 100k? Fordi man skal være garanteret en fuld opladning pr. nat!

Hvorfor skal man være garanteret en fuld opladning pr. nat? Fordi løsningen koster 100k, og så vil folk have noget for pengene!

  • 7
  • 0

Hvis en given boligforenig har forsikringer der kan klare " juleaftens" elforbrug, er det vel muligt at opsætte x antal ladestandere med smartgrid teknologi således at man sikre at der aldring er en overbelasting . ( neddrosling af ladekapasitet i spidsbelastnings perioder ?

Hvis ikke , høre jeg gerne argumenterne!

  • 6
  • 0

Hej Flemming De fleste lejligheds komplexer er udlagt efter 10 kW grundlast + 2 kW pr lejlighed. Det er en gammel beregning, som stammer fra fælles regulativet. Det giver altså ikke meget til overs omkring kogespidsen.

  • 1
  • 0

Hvis ikke , høre jeg gerne argumenterne!

Et eksempel på lader, der kan styre efter max-belastning på mastesikringen, har jeg linket til i #26. Skal man tage højde for elnettet mere generelt, så er firmaet TrueEnergy i gang.

Jeg tror det eneste, der er at diskutere, er om en strømtang er “smartgrid”, men smart er det :-)

  • 2
  • 0

De fleste lejligheds komplexer er udlagt efter 10 kW grundlast + 2 kW pr lejlighed.

Det er teoretisk set også nok under forudsætning af at hver lejlighed kun har én elbil og elbilerne får det der er til overs fra lejlighederne.

Men ulempen ved at køre det så snert er at det fleksible elforbrug går fløjten. Det er bedre at der er et overskud, så elbilerne kan programmeres til at vente med at lade, såfremt der er vindstille etc.

  • 2
  • 1

denne model kan også måle på husstandens totale forbrug. kan også sættes op til at kun lade fra strøm man producere selv og andre sjove ting de havde en løsning hvor den først hældte overskudstrøm ind i bilen og derefter når den var fuld, så varmede de brugsvand op(kan have været nogle andre) https://myenergi.com/product/zappi/ jeg ved dog ikke om den sælges i danmark. en ting der har undret mig, er at jeg ser spændende løsninger som disse men de kommer alle fra udlandet. jeg jeg hører ikke rigtig om innovation indenfor denne type i Danmark. var det ikke det der skulle være landets styrke?

  • 3
  • 0

De næste fem år skal der sættes 9 nye ladere op hver dag. Det er noget af en opgave, der vil kræve en del folk til at grave og lægge kabler.

Og så håber jeg at deres IT systemer skalerer, for der skal der nogle kraftigere systemer til,

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten