Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Jysk vindmølle revet itu efter kraftig blæst: Vinger blev spredt ud over mark

(Arkivbillede) Illustration: ajn/Bigstock

En vindmølle mellem Harridslev og Vestrup ved Randers er blevet beskadiget under kraftigt blæsevejr. Vindstød har ført til, at vingerne hænger i det yderste af glasfiberen, og al indmad fra vingerne er blevet revet ud og spredt over et markområde omkring vindmøllen. Vindmøllen var den eneste i en række på fem, som er havareret under stormen. Ifølge en beredskabsdirektør peger hændelsen i retning af, at der har været en teknisk fejl i møllen, men den endelige årsag er stadig uklar.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vindmøller producerer bedst strøm ved moderate vinde. Ved kraftige vinde, skal de selv bremse ned. Vindmæller uden bremser vil i et hvert blæsevejr, blæse sig selv i stykker. Alt tyder her på et bremsesvigt.

  • 8
  • 1

Moderat vind som alt under storm (25m/s) :)

Møller er også typisk designet til 20års levetid og at dømme fra billedet gætter jeg på den pågældende mølle har overlevet sin designlevetid.

  • 2
  • 0

Måske, men enhver produktion ud over design levetiden vil principielt være en gevinst for ejeren og miljøet !
Der er vel reelt 2 forhold der beretiger at man demontere en fungerende mølle:
1. sikkerhed og vedligeholds omkostninger
2. man kan bruge pladsen til en ny og størere

Jeg vil bestemt ikke være fortaler for at møller skal pilles ned når de når deres designlevetid. Det ville være spild af resourcer og penge.
Jeg mener blot ikke det er maleriske overskrifter værd, at en mølle der har nået sin designlevetid bliver ramt af en defekt og at det er overdramatisering at give en smule blæsevejr skylden.

  • 6
  • 1

Ældre møller har bremse, nye møller har sjældent bremser dimensioneret til at kunne afsætte effekten fra rotoren.
Bremsen er dimensioneret til at kunne holde rotoren i position iforb at sætte rotorlås.

  • 3
  • 0

@bremse
Hverken gamle eller nye møller har bremse til at regulere effekten. Gamle er typisk stallregulerede og nye er pitchregulerede. Stall: fast vingepitch og effekten går ned ved stigende vindhastighed over mærke effekten. Pitch: regulerbar vingepitch så mærkeeffekten holdes ved vindhastigheder over mærkeeffekt.
Gætter på vinger har ramt tårnet, måske pga krøjefejl eller meget pludselig ændring af vindretning.

  • 2
  • 0

Hverken gamle eller nye møller har bremse til at regulere effekten

Nu snakkes der også om nedlukning ved fejl. V47, og lign. møller i serien, har alle en bremse til nødstop. Klart, hvis vingerne ikke pitcher ud imens, så kan bremsen kun bruges én gang, men den bliver stadig aktiveret.

Denne mølle ligner en NEG Micon NM 54/950 eller 44/750 (rotor diameter [m]/produktion [kW]) og blev senest produceret i 2004, dvs. de minder om V47. Umiddelbart ved jeg ikke meget om møllerne eller deres typiske failure modes. Effektkurven ser lidt sjov ud, og det ligner at kontrol-ingeniøren har været lidt for ivrig med at tune et positivt gain; altså over-reagere på for højt omløbstal. Den slags tuning har en tendens til at blive ustabil hvis pitch-systemet bliver lidt sløv pga. slid eller lavt olie-tryk, hvilket paradoksalt nok kan få møllen i overspeed og rive vingerne af. Den slags sker for hurtigt til at bremse-systemet kan gøre noget, og kan derfor forklare hvorfor bremsen ikke fik reddet møllen.

... well, er enten det, eller én af 100 andre mulige fejl.

  • 5
  • 0

Klart, hvis vingerne ikke pitcher ud imens, så kan bremsen kun bruges én gang, men den bliver stadig aktiveret.
...
Denne mølle ligner en NEG Micon NM 54/950 eller 44/750


https://npinvestor.dk/nyheder/neg-micon-by...
Ud fra billederne af den beskadede vinge tip, og beskrivelsen af Power-Trim vil jeg gætte på at møllen ikke har full span pitch, men kun en langsom pitchregulering (Der er begrænset til få grader) til at kompensere for variationer i masse fylde.
Dvs. at møllen er en stall-reguleret mølle, og hvor den aerodynamisk bremse er implementeret som tipper der kan drejes.

  • 2
  • 0

Ud fra billederne af den beskadede vinge tip, og beskrivelsen af Power-Trim vil jeg gætte på at møllen ikke har full span pitch, men kun en langsom pitchregulering (Der er begrænset til få grader) til at kompensere for variationer i masse fylde.
Dvs. at møllen er en stall-reguleret mølle, og hvor den aerodynamisk bremse er implementeret som tipper der kan drejes.

Du har fuldstændig ret. Det er en stall mølle, og fungerer slet ikke som V47. Dét forklarer også den "underlige" effektkurve, som er typisk for stall møller. Burde jeg have tænkt over, da en tidligere kollega lavede retrofit-kontrollen til NM52.

Vi har før set et lignende forløb i Danmark: høj belastning på vingerner + grid fejl som kaster generatoren -> fejl på tip-bremserne -> overbelastet rotor-bremse som derfor også fejler -> for høj omløbshastighed så vingerne rammer tårnet (eller rives af pga. høje laster). Kunne sagtens være dette som er sket igen.

  • 4
  • 0

Vi har før set et lignende forløb i Danmark: høj belastning på vingerner + grid fejl som kaster generatoren -> fejl på tip-bremserne -> overbelastet rotor-bremse som derfor også fejler -> for høj omløbshastighed så vingerne rammer tårnet (eller rives af pga. høje laster). Kunne sagtens være dette som er sket igen.


Tænker du på Hornslet møllen ?
https://www.youtube.com/watch?v=G1OlHEvPRT8
Her var det en overset failure mode hvor en fejl på gearkassen fik alle 4 uafhængige bremse systemer til at fejle. (3 Tipper, samt HSS skive bremse)
Møllen havde en kendt fejl på gearkassen, hvor kunden vil presse de sidste driftstimer ud af den selvom den lød som en gammel betonblander.
Møllen blev på et tidspunkt lukket ned og tipperne blev automatisk udfældet..
Under nedlukningen låste gearkassen fuldstændigt kortvarigt, og sprængte forbindelsen mellem LSS og HSS.
Svirpet i vingerne fik alle tre tipper til at knække af, og skive bremsen sad nu på en aksel der ikke kørte rundt.
Vingerne er et 30 år gammelt design fra Lunderskov Møbelfabrik, som sidder på mange møller fra Bonus, Wind World, Micon, Nordtank, samt nogle tyske møller.
Selvom der har været mange af disse vinger ude at køre, er denne hændelse kun sket få gange.

  • 5
  • 0

Tænker du på Hornslet møllen ?

Jep, det er den. Vidste ikke at gearkasse-fejl også var involveret.

Var en lignende mølle i Nordjylland hvor hub-kapslen var faldet af (åbenbart typisk for det mølle-design), af en mindre kendt fabrikant. Den gik også i overspeed, vistnok pga. fejl på tip-bremserne, og smed vingerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten