Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Israel anklager Rusland for at forstyrre GPS-signal

Illustration: MI Grafik/Nanna Skytte

Fly, som nærmer sig den internationale lufthavn Ben Gurion mellem Tel Aviv og Jerusalem, har ikke kunnet stole på GPS-signalet siden begyndelsen af juni. Ifølge Israel påvirker Rusland GPS-signalet over lufthavnen via spoofing – en metode, som giver GPS-modtagere feljagtige data. En teori er, at Rusland har placeret en transmitter på Hmeimim-luftbasen i Syrien for at beskytte russiske kampfly, men at signalerne også påvirker flytrafikken i Ben Gurion-lufthavnen 350 kilometer derfra.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Kristeligt dagblad via Jyllands-Posten 19. jul 2019 09:06 6
Røde partier vil forbyde brændeovne i huse med fjernvarme
via Ørsted (pressemeddelelse) 19. jul 2019 09:19
Ørsted vinder ordrer på stor havmøllepark i USA
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis noget er galt i Israel:

  1. Er det lavteknologi: Beskyld palæstinenserne
  2. Ellers beskyld Russerne
  3. Undersøg sagen nærmere
  4. Vi blev ikke klogere. Gå til 1.
  • 2
  • 10

grafikken viser et gps signal der ankommer til et device direkte og tilbagekastet fra to høje bygninger. I bymæssig bebyggelse er det kendt at signalet kan være mindre pålideligt pga reflekterede signaler fra bygninger omkring modtagedevicet.
Dette har næppe noget med sagen at gøre, som anført handler sagen sandsynligvis om spoofing.

  • 4
  • 0

DRs citathistorie, som Ing.dk nu citerer, stammer fra The Times of Israel, som er skodmedium. Det er et rent zionistisk propagandamedium og historien afspejler her det dårlige forhold mellem Israels højrenationale regering og Rusland pga. sidstnævntes støtte til Syrien.
I de frekvensbånd der benyttes til GPS, 1.500 MHz i UHF-området og et godt stykke over TV-båndet, kommer signalerne under normale omstændigheder ikke i nærheden af at rejse 350 km.
Én ting er, at DR citerer historien pga journalisternes uvidenhed mht. radiobølgernes udbredelse, men at ing.dk citerer den historie uden at undersøge de tekniske aspekter af den historie, er pinligt.

  • 3
  • 4

Mht 350 km er der da noget længere op til gps satellitterne...

Så lang tid det er line of sight så...


Det er ikke satelliterne selv der jammes, men flyene. Ved GPS-spoofing sendes der falske GPS-signaler til modtageren, i dette tilfælde fly ved Ben Gurion lufthavnen. Problemet med den historie er bare, at et sådan signal fra Hmeimim-luftbasen skal rejse 350 km til Ben Gurion lufthavnen, men pga. jordens krumning og bjergkæden Golan står i vejen, så er det ganske usandsynligt at signaler så langt væk fra på 1.500 MHz vil nå frem, da de i modsætning til HF signaler ikke reflekteres i atmosfærens ioniserende lag og heller ikke som MF og LF har en jordbølge der rejser langt.

  • 6
  • 0

... men pga. jordens krumning og bjergkæden Golan står i vejen, så er det ganske usandsynligt at signaler så langt væk fra på 1.500 MHz vil nå frem, da de i modsætning til HF signaler ikke reflekteres i atmosfærens ioniserende lag og heller ikke som MF og LF har en jordbølge der rejser langt.

Jeg er sådan set enig med Jesper i den tekniske betragtning. Jeg har kigget lidt på landkortet og afstandene, osv. og prøvet at regne lidt på det, for at se, om man rent teoretisk kunne forestille sig, om der faktisk kunne være noget om historien. Det der triggede mig var denne formulering i artiklen: "Ifølge Israel påvirker Rusland GPS-signalet over lufthavnen...".

Hvor meget "over" lufthavnen er der tale om? Ifølge https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/... vil en distance på 350 km betyde, at jordens krumning gør, at man skal over 8.400 meters højde, før en 40 meter mast er synlig. Skal man have en brugbar signalstyrke skal man fri af fresnel zonen, men ved 1,5 GHz er den på denne afstand kun 132 meter ( https://www.everythingrf.com/rf-calculator... ). Så over en højde på knapt 9 km, skulle der være helt frit RF udsyn til en mast i Khmeimim lufthavnen. Golanhøjderne spiller ikke ind her. Højeste punkt er Hermon-bjerget på 2814, og det ligger halvvejs (ca.) mellem de to punkter, så radiosignalet går helt fri. Golan skygger kun op til ca 6 km over Ben Gurion lufthavnen.

Hvor meget sendeeffekt skal der til? Over til Free Sapce Path Loss kalkulatoren: https://www.pasternack.com/t-calculator-fs.... Uden antenneforstærkning på nogen af siderne er path loss 146,8 dB. I dag bruger mange GPS modtagere højfølsomme antenner som giver op til 30 dB forstærkning (se: https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_navigati... ), og med en sådan i flyet vil free space path loss falde til omkring 117 dB. For at kunne bruge signalet skal modtageren have -185dBW at arbejde med (ifølge Wiki ovenfor), så en sendestyrke på ganske få Watt vil let kunne generere et brugbart signal.

Så konklusionen er, at der faktisk er en teoretisk mulighed for, at man 9 km over Ben Gurion lufthavnen vil kunne påvirke en GPS modtager i et fly, med et falsk signal sendt fra en mast i Khmeimim lufthavnen. Om det har nogen praktisk betyding kan jeg ikke afgøre.

  • 4
  • 0

Kunne man forstille sig at GPS jammeren ikke står på luftbasen, men et sted på bjergkæden umiddelbart øst for? Det er alment kendt at diverse radarstyrede missil systemer gerne skal placeres så højt som muligt, for at deres søgeradar kan opfange lavtgående fly på større afstande, og dermed gøre dem mere effektive.

Jeg kan godt forstille mig at samme ide gælder GPS jammeren, dvs. denne er også placeret højt for at give bedre dækning længere ude mod lavtgående fly, droner og andet der baserer navigation på GPS.

Bjergkæden øst for basen har kamme og toppe mellem 4-5000 fods højde, hvilket gør at resultatet af line of sight udregningen over Ben Gurion lufthavnen bliver markant lavere.

Derudover, og her kunne det være fedt hvis en af piloterne i dette forum byder ind, så tænker jeg at der sikkert er regler for om hvorvidt GPS overhovedet må anvendes til anflyvning hvis den kort forinden landing (inden nedstigningen startes) har udvist tegn på upræcision.

Syntes i øvrigt jeg har læst at der for hele regionen (det øslige middelhav) er udsent NOTAM med advarsler til piloter om at GPS er upålidelig.

  • 0
  • 0

Derudover, og her kunne det være fedt hvis en af piloterne i dette forum byder ind, så tænker jeg at der sikkert er regler for om hvorvidt GPS overhovedet må anvendes til anflyvning hvis den kort forinden landing (inden nedstigningen startes) har udvist tegn på upræcision.

Er ikke pilot, men ved dog at de ikke bruger GPS til at lande med. Ved instrumentlanding følges signalet fra en radiosender for enden af landingsbanen.

Men i et bjergområde kan det nu være kritisk nok at fare vild, også selvom der er et stykke vej til lufthavnen. Jeg kender ikke flyruterne i området, men man kunne forestille sig at fly kommer væsentligt tættere på senderen i Syrien end de nævnte 350 km.

  • 1
  • 0

Jeg er sådan set enig med Jesper i den tekniske betragtning. Jeg har kigget lidt på landkortet og afstandene, osv. og prøvet at regne lidt på det, for at se, om man rent teoretisk kunne forestille sig, om der faktisk kunne være noget om historien. Det der triggede mig var denne formulering i artiklen: "Ifølge Israel påvirker Rusland GPS-signalet over lufthavnen...".

Hvor meget "over" lufthavnen er der tale om? Ifølge https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/... vil en distance på 350 km betyde, at jordens krumning gør, at man skal over 8.400 meters højde, før en 40 meter mast er synlig. Skal man have en brugbar signalstyrke skal man fri af fresnel zonen, men ved 1,5 GHz er den på denne afstand kun 132 meter ( https://www.everythingrf.com/rf-calculator... ). Så over en højde på knapt 9 km, skulle der være helt frit RF udsyn til en mast i Khmeimim lufthavnen. Golanhøjderne spiller ikke ind her. Højeste punkt er Hermon-bjerget på 2814, og det ligger halvvejs (ca.) mellem de to punkter, så radiosignalet går helt fri. Golan skygger kun op til ca 6 km over Ben Gurion lufthavnen.

Hvor meget sendeeffekt skal der til? Over til Free Sapce Path Loss kalkulatoren: https://www.pasternack.com/t-calculator-fs.... Uden antenneforstærkning på nogen af siderne er path loss 146,8 dB. I dag bruger mange GPS modtagere højfølsomme antenner som giver op til 30 dB forstærkning (se: https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_navigati... ), og med en sådan i flyet vil free space path loss falde til omkring 117 dB. For at kunne bruge signalet skal modtageren have -185dBW at arbejde med (ifølge Wiki ovenfor), så en sendestyrke på ganske få Watt vil let kunne generere et brugbart signal.

Så konklusionen er, at der faktisk er en teoretisk mulighed for, at man 9 km over Ben Gurion lufthavnen vil kunne påvirke en GPS modtager i et fly, med et falsk signal sendt fra en mast i Khmeimim lufthavnen. Om det har nogen praktisk betyding kan jeg ikke afgøre.


Horisontafstanden beregnes som 3,57 x √højden i meter over jorden = afstand i km til horisonten. Så kan radiobølger, afhængig af frekvens gå længere end horisontkanten pga. refraktion, men den er meget lav ved 1,5 GHz, så man skal nok op i nærheden af 10 km, før Khmeimim bliver synlig, men så er der lige Golan: Hvor langt den skygger afhænger af afstand og retning fra Ben Gurion som flyet befinder sig, men Khmeimim-basen er bestemt ikke et logisk sted at udsende jammingsignaler i retning af Ben Gurion. Det ville derimod være fra den syrisk-kontrollerede del af Golan.
Under alle omstændigheder flyver fly under start og indflyvning til landing i Ben Gurion i en meget lavere højde, så jammingen/spoofingen ville i såfald kun berøre fly der flyver østpå fra Ben Gurion og før de når en flyvehøjde, hvor de kan blive jammet, vil de være nået ganske langt fra lufthavnen og være helt ude af Israel/Palæstina.

  • 0
  • 0

Er ikke pilot, men ved dog at de ikke bruger GPS til at lande med. Ved instrumentlanding følges signalet fra en radiosender for enden af landingsbanen.

Ikke helt sandt. De fleste moderne fly kan idag flyve GPS anflyvninger. Disse er smarte da de ikke kræver dyrt udstyr på jorden der ofte skal serviceres og kalibreres. GPS'en er jo alligevel i flyet, så derfor giver det god mening at bruge den til anflyvning hvis der ellers er etableret en procedure herfor.

Mht. til jammerens egenskaber, så tror jeg ikke den er retningsbestemt men nærmere beregnet som område jammer. Den skal jo forstyrre alle fly, droner og krydsermissiler der nærmer sig basen, uanset hvilken retning de kommer fra. Og derfor skal den også have en kraftig sendestyrke, da man jo ikke skal/kan koncentrere al efekten i en given sektor/retning.

  • 0
  • 0