Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Island vil sætte en stopper for benzin- og dieselbiler

Island vil være CO2-neutral i 2040, og derfor skal det fra 1. januar 2030 ikke længere være muligt at registrere benzin- eller dieselbiler – medmindre man bor så afsides, at det vil være for svært at komme til en ladestation. Regeringen har afsat et trecifret millionbeløb, som blandt andet skal gå til at lave et bedre netværk af ladestationer. Planerne er dog ikke lovfæstet endnu.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ideen er fin og jeg er med på den.

Men hvad med større lastbiler og anden tung transport?
Kan man til den tid have udviklet lastbiler og andet tungt matriel, der kan erstatte diesel?

Campingvogne kan stadig ikke trækkes at el-biler, for ikke at tale om at man under ferier generelt kan køre meget langt på en dag.
Det samme gælder lastbiler og tog.

Jeg ved at man allerede nu kan få campere der er beklædt med solceller, og udviklingen er igang. Jeg kan selv tænke på flere løsninger, men kommer de til den tid?

  • 2
  • 4

En elbil.. Som ikke er til at komme til for penge og leveringstid.. Og som stadig tager alt alt for længe om at tanke..
Special biler er ikke vejen frem men biler folk med alm. Indkomst har råd til og kan købe uden lang ventetid og som kan løse alle de opgaver som forbrugeren får løst i dag ved en alm forsil bil.

  • 6
  • 4

med fossilfri strøm.
Derfor giver det mere mening her, end så mange andre steder.
Men det bliver da interessant at følge.

  • 4
  • 0

Hovedvej 1 på Island er cirka 1340 km. tænker at man, når man er dette smukke sted, vil finde rigeligt med ladestandere selv på de mest øde steder. så når du stopper for at kikke på det smukke så kan du lade bilen imens.

Og hvis el bils udviklingen over de næste 10 år bare bliver det halve af de sidste 10 år så tror jeg nok at de når i mål.

  • 5
  • 1

Kan man til den tid have udviklet lastbiler og andet tungt matriel, der kan erstatte diesel?

Tesla er i gang med en stor lastbil, og andre fabrikanter er såmænd også, om end endnu knap så ambitiøst endnu.

Diesel er generelt dyrere end el per km, så når først modellerne kommer, så tror jeg faktisk det kommer til at gå hurtigt.

Elbusser har holdt deres indtog i Kina og er også så småt begynde at dukke op herhjemme.

Jeg prøvede ellers at søge efter nogle forskellige andre typer tungt materiel.

Her er en prototype på en elektrisk minigraver:

https://www.volvoce.com/global/en/news-and...

Og en prototype på en traktor:

https://electrek.co/2016/12/05/john-deere-...

Det er måske ikke sådan en man bruger til at markpløjning. Men det gør man jo også kun en gang om året, så måske kan man alliere sig med en maskinstation til den ene aktivitet, ligesom det vel ikke er helt unormalt at udlicitere høsten?

  • 7
  • 1

Har potentialet til at lave et elbilland med dere relativt lille befolkning og store vandkraft og termiske energi forekomster

  • 1
  • 2