Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Idéen om, at man skal eje sin egen bil, er under hårdt pres

FDM forudser, at langt flere fremover vil dele deres biler i stedet for selv at eje dem. Flere store selskaber er på vej ind på det stigende markedet.

Kræver muligvis abonnement
Emner : Biler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Miljø- og Fødevareministeriet 22. aug 2019 12:46
Grundvandet bliver fremover screenet for ti gange så mange uønskede stoffer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det starter vel med at biludlejningsselskabet sender en selvkørende bil ud til kunden på et aftalt tidspunkt, hvorefter kunden afleverer bilen efter brug, på et aftalt sted, hvorefter den selv kører tilbage til selskabet igen.
Biludlejning kan snart blive rigtig almindeligt og en del billigere end idag. Loyale kunder får rabat hvis de gør genkøb.

  • 3
  • 0

For den enkelte borger vil det bedst kunne betale sig at eje frem for at leje, hvis behovet er ofte nok og jeg tror ikke at man skal køre ret mange km om dagen, før der er fordele ved at eje. Det medfører også en masse fordele i form af at man ved hvem der har været i bilen før en (renlighed, smittefare m.m.), man ved hvordan bilen er vedligeholdt og at den ikke bare overholder mindstekrav og man har mulighed for at have lige netop de ting i bilen, som er vigtige for en...

Det vil ende med at være en storpolitisk beslutning... Skal de store selskaber have et marked for udlejning af transportløsninger, eller skal bankerne fortsat have et marked for at låne mange penge ud til befolkningen... Den dag en regering vælger at fjerne registreringsafgiften til firmaejet delebiler, ved vi at de store transportselskaber har vundet over bankerne... For hvis folk generelt skal opgive deres ejerskab for deres eget transportmiddel, så skal der være en del at spare...

  • 2
  • 0

Jeg kunne godt tillade mig at tvivle lidt på hvor meget potentiale der er i det her. Ud over at være et statussymbol til en vis udstrækning, så er der også mange der betragter deres bil som et privat rum. Der er næppe ret mange der tænker på at dele deres hjem i den tid det "ikke er i brug", af den simple, og ikke rationelle, årsag at det er et privat sted.

De her delebiler bliver mest for folk i den tætte by, der kun sporadisk har brug for bil. Folk på landet og i forstæderne der er mere faste bilister vil også fremover foretrække deres egen private bil.

  • 8
  • 0

Jeg tvivler også på at delebil konceptet er særlig attraktivt. Som der er nu er delebiler meget dyre pr km og der synes kun ar være et meget snævert vindue mellem at eje og leje hvor det kan betale sig at bruge delebil.

Det kan selvfølgelig ændre dig men en stor del af bilens magi er at den står klar når man vil have den og at andre ikke har haft fedtede fingre på den.

Jeg tror mere på leasingsystemer.

  • 2
  • 2

Jeg tror mere på leasingsystemer

Leasing kan kun overleve ved at kunne købe nye biler billigere og financiere dem billigere end private/erhverv.
Ergo giver bilfirmaerne for lidt i rabat til privat-/erhvervskunder og/eller bankerne tager for høje renter.
For der er vel ingen tvivl om at Leasingselskabernes gør det for at tjene penge.
Jeg har mange års erfaring fra en bilflåde på +50 køretøjer (varevogne) og leasing har svært ved at konkurrere, hvis man vel op mærke hele tiden holder fokus på skarpe indkøbspriser og stram styring af vedligeholdelse og øvrige løbende omkostninger.
Men mange virksomheder (og private) finder det lettere at "smide tøjterne" og lade leasingfirmaerne styre løbet

  • 3
  • 0

Det jeg kan lide ved Leasing at man køber en funktion - bil, køleskab, tv - som man har brug for. Man har måske ikke brug for at eje tingen med det besvær der følger med.

Men det er kun teori for mig og økonomien er selvfølgelig vigtig.

  • 1
  • 0

Dele biler lyder da besnærende bortset fra når man skal bruge dem. For os som bor på landet er det et must at bilen er tilrådighed hele tiden der hjælper det ikke at skulle vente på den bliver ledig eller skal hente den et eller andet sted( hvordan skal vi komme derhen?)
Desuden vil kravene være forskellige fra by til land så tvivler meget på at mange på landet vil give køb på deres egen bil da det ikke er synderlig praktisk at undvære bilen.
Bor man i byen og har mange andre muligheder for transport og ikke er 100% afhængig af bilen så kan det at dele da være fint men hele landet er ikke byerne så ro på med at udråbe det som om alles behov og ønsker kan opfyldes af dele biler.

  • 9
  • 0

Tror ikke på det.
Bil eje er blevet en kæmpe malkemaskine rent penge mæssigt.
At afskaffe denne penge maskine er stort set umuligt, prøv at se på elbil afgift....

  • 1
  • 0