andre skriver

IDA-undersøgelse: Hver tredje vil flyve mindre i fremtiden

Illustration: Bob Edme/POLFOTO

Coronakrisen vil efter alt at dømme også påvirke vores flyvevaner i fremtiden. I en befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, svarer 30 pct.: ”Jeg vil ikke flyve så ofte som før corona-krisen” eller ”jeg vil flyve kortere distancer end før corona-krisen” eller ”jeg vil helt holde op med at flyve”. Og det er godt nyt for klimaet, at så mange har fået øjnene op for, at der er dejligt at holde ferie i Danmark, eller at man kan rejse på andre måder end med fly, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Hver danskers forbrug udleder cirka 17 ton CO2 pr. år ifølge Concito, hvor flyrejser alene står for 2-3 ton af dem. Derfor er der meget at spare i det store CO2-regnskab, hvis vi i fremtiden vælger at holde ferierne hjemme i Danmark eller bruger andre transportformer end fly for at komme rundt i Danmark og resten af verden. Knap 170.000 passagerer gik igennem Københavns Lufthavns terminaler i januar i år. Det er hele 91,9 procent færre end sidste år. Når verden åbner igen, forventes det, at flytrafikken vil stige igen.

Emner : Fly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Wall Street Journal 2. mar 2021 08:59
USA: Olieindustrien accepterer CO2-afgift
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skal vi gætte på, at 98% af dem der siger de vil flyve mindre har glemt alt om det om 6 måneder?

  • 25
  • 6

Mon ikke timestep opgøres i sommerferier? 1. år: ej, cykelferie på Bornholm. Splendid! 2. år: togtur til Frankrig. Vi så en ko ud af vinduet, fantastisk! 3. år: fåg det lort, roadtrip i USA.

  • 23
  • 3

Er det IDAs opgave at spilde penge på den slags, som f. eks. Enhedslisten jo nok har stor gavn af at profilere sig med. Er IDA kontor for undersøgelser af offentlighedens meninger om den slags emner? Hvordan er det nu med formandens politiske tilhørsforhold, som måske kunne forklare den slags ?

  • 22
  • 13

Er det IDAs opgave at spilde penge på den slags, som f. eks. Enhedslisten jo nok har stor gavn af at profilere sig med. Er IDA kontor for undersøgelser af offentlighedens meninger om den slags emner? Hvordan er det nu med formandens politiske tilhørsforhold, som måske kunne forklare den slags spild af medlemmernes penge ?

  • 16
  • 12

Jeg spurgte på et tidspunkt IDA hvad deres fine og dejlige video https://youtu.be/n0b6X7S_KKI havde kostet. Jeg fik desværre ingen fakta retur. Faktisk overhovedet ingen respons.

I samme omgang kan man her se at IDA er imod logning: https://ida.dk/om-ida/lad-fakta-tale-idas-... Det er de så bare ikke når man taler roadpricing.

Ja, jeg føler at mine kontingentpenge bruges på direkte at modarbejde mine interesser.

Husker man Max Blicher Hansen? Han blev en pind i de stærke fagforeningers ligkiste.

Nu (faktisk siden Frida Frost pressede på for indførelse af roadpricing) er IDA på vej nedad samme vej - nemlig den hvor man føler sig magtfuldkommen, og bare gør hvad der passer en.

Skal man håbe eller frygte at medlemmerne skrider?

  • 24
  • 9

For det sker allerede for LO fagforeningerne generelt, om det lige er aktuelt for IDA ved jeg ikke.

I radioavisen var Lizette Risgaard fremme og bekymret, at berøre emnet og frygtede, at mange ville få problemer, hvis de ikke i tide blev medlemmer af en fagforening.

Samtidigt blev der vist grafer, der viste faldet af LO fagforeningsmedlemmer og stigningen af personer, der ikke var medlem af en fagforening .

De alternative fagforeninger, herunder Krifa, viste derimod en stigning af medlemmer.

  • 8
  • 6

Hvis asiaterne vil flyve, så flyver de, uanset om de "selvopofrende hippie-danskere" afstår fra deres plads eller ej, og hvis de ikke vil flyve, så lader de være.

Enig. Det var et forsøg på at sige på en humoristisk måde, at det er fuldstændig ligegyldigt at nogle få danskere flyver mindre for at pudse glorien.

Det haster med at få sænket udlednìngen af fossil CO2 fra energikilden til motorerne, hvadenten det er vha batterier, brint eller PtX-baseret jet fuel. For det er urealistisk, og slet ikke ønskværdigt, at spare tilstrækkeligt (100%) på udledning fra flyvninger ved at "flyve mindre".

  • 6
  • 4

og det er om muligt endnu mere ligegyldigt, at de siger det - formentligt i ønsket om at lufte woke attituder (i tidens toneklang?!

"Go woke - go broke"

Jeg slog lige begrebet op:

Woke er et identitetspolitisk begreb som stammer fra USA og henviser til en opfattet opmærksomhed overfor social og racemæssig uretfærdighed.[1][2] Det er afledt af det afroamerikanske slangudtryk "stay woke", hvis grammatiske form henviser til en fortsat opmærksomhed på disse emner.

...så hvordan er det vi bliver fattige af at have fokus på social uretfærdighed?

Er udtrykket 'go woke - go broke' i virkeligheden et selvrefererende udtryk der påpeger at vi vil gå fallit hvis vi ikke længere udnytter andre mennesker?

  • 3
  • 1

Det haster med at få sænket udlednìngen af fossil CO2 fra energikilden til motorerne, hvadenten det er vha batterier, brint eller PtX-baseret jet fuel. For det er urealistisk, og slet ikke ønskværdigt, at spare tilstrækkeligt (100%) på udledning fra flyvninger ved at "flyve mindre".

Luftfart er faktisk en af de små (men vanskeligt omstillelige) forbrugssektorer, så personligt foretrækker jeg at vi prioriterer elproduktion, rumopvarmning, vejtransport, industri, landbrug i nævnte rækkefølge, og så bruger den viden vi derigennem opnår til fly og skibe, når vi kommer dertil.

I 2012 stod luftfart og skibstrafik for hver 12% af verdens energiforbrug til transport, og hver 2,5% ud af det samlede globale energiforbrug.

Men den dag vi har elektrificeret og effektiviseret alle de førstnævnte, kommer luftfarten selvfølgelig til at fremstå som en larmende stor del af energiforbruget.

Enig i at luftfart også fremover vil være en vigtig del af infrastrukturen, men som ferieturist kan man med fordel overveje om de bedste oplevelser nødvendigvis er dem, der ligger allerlængst borte.

Det var der formentlig mange danskere der opdagede under sidste sommers coronakrise, hvilket nu kan ses i ovennævnte IDA-undersøgelse.

Selv bemærkede jeg det ved de mange unge nybegyndere i de danske lystbådehavne. De har nu erfaret at intet stikker Danmark og Sverige i en sejlbåd, så lur mig om de gider at spilde mere ferietid i security-køerne.

  • 5
  • 0

...så hvordan er det vi bliver fattige af at have fokus på social uretfærdighed?

dét afhænger i høj grad af, hvorledes vi definerer 'social uretfærdighed' (samt racemæssig, kønsbestemt etc. etc. ditto)! Vedr. udtrykket:

»Go woke, go broke«, som man siger med henvisning til ikke mindst Gillette, hvis speciale som bekendt er barbergrej til mænd. For et par år siden blev firmaet imidlertid progressivt. Da #MeToo-bevægelsen var på sit højeste, udsendte Gillette en reklamevideo, hvor mænd blev opfordret til at barbere deres toksiske maskulinitet af. Det gamle slogan »The best a man can get« blev lavet om til »The best men can be«. Siden fulgte så en øm reklamevideo om en transdreng (tidligere pige, red.), som for første gang barberer sig sammen med sin far. Men ak, Gillettes omsætning styrtdykkede. Meget muligt hjulpet på vej af konkurrenten Schick, der som parodi på Gillette lancerede kampagnen »The man I am«, hvor et skvat af en mand hverken vil forsvare hjemmet mod indbrudstyve eller tage regningen på en date...

https://www.weekendavisen.dk/2020-30/samfu...

  • 0
  • 4

Søren tænker nok på fremtidens måder, at frembringe energi på tror jeg JJ Du ved win wind som er hans store drøm😉

  • 0
  • 5

Øh??? Jeg forstår ikke en skid af hvad du mener.

Meget af det drives vel stadig af kul, olie gas, og andet fossilt!?

Jo, men det hører jo altsammen under elforbrug, som vi allerede er godt igang med at omlægge til VE, og aircon er jo således noget af det første der lader sig omlægge, pga den kraftige korrelation med solceller.

Den lidt svarere del af elforbruget, er den der ligger egne med kolde vintre, men som ikke har en nabo som Norge.

Jeg taler om de typer energiforbrug, som pt ikke er elektrificeret, og derfor mere end 90% afhængig af fossiler.

Det meste af det kan elektrificeres direkte og derigennem forsynes med vind, sol og vand (derfor jeg nævnte rumopvarmning, vejtransport, industri, landbrug).

De bliver med andre ord en del af elforbruget, men er stadig langt fra at være det.

Den sidste del, fly og skibe, kan umiddelbart ikke (eller kun i ringe omfang) omlægges ved elektrificering. Tiden skal derfor vise om f.eks. batterier eller brint bliver så meget bedre, at det kan gøres med disse, eller om forbedrede metoder til fremstilling af syntetiske brændsler skal løse omgaven, eller noget helt tredje.

Derfor bør vi IMHO prioritere omlægning af luftfart og skibsfart lavt ift end alt det andet, dels fordi det trods alt ikke er så stor en del af energiforbruget. dels fordi alt det andet skal lære os hvordan vi smartest muligt løser denne svære del af opgaven.

  • 2
  • 0

Sommerhusudlejere melder alt udsolgt: 'Sommerferien har aldrig været bedre'

Også hos Feriehusudlejernes Brancheforening melder de om særlig stor efterspørgsel denne sommer. Der er udsolgt de fleste steder i landet i øjeblikket. Også i højre grad end normalt, fortæller Poul Fejer Christiansen.

Mon ikke der så er en del der vælger at flyve sydpå, når der ikke er et sommerhus at få, uanset ambitionerne på klimaets vegne?

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten