Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard
Siden hvornår har man fået troværdige resultater i undersøgelser af typen "vil du ofre noget uden personligt at få noget igen?"
Skal vi gætte på, at 98% af dem der siger de vil flyve mindre har glemt alt om det om 6 måneder?
Mon ikke timestep opgøres i sommerferier? 1. år: ej, cykelferie på Bornholm. Splendid! 2. år: togtur til Frankrig. Vi så en ko ud af vinduet, fantastisk! 3. år: fåg det lort, roadtrip i USA.
Er det IDAs opgave at spilde penge på den slags, som f. eks. Enhedslisten jo nok har stor gavn af at profilere sig med. Er IDA kontor for undersøgelser af offentlighedens meninger om den slags emner? Hvordan er det nu med formandens politiske tilhørsforhold, som måske kunne forklare den slags ?
Er det IDAs opgave at spilde penge på den slags, som f. eks. Enhedslisten jo nok har stor gavn af at profilere sig med. Er IDA kontor for undersøgelser af offentlighedens meninger om den slags emner? Hvordan er det nu med formandens politiske tilhørsforhold, som måske kunne forklare den slags spild af medlemmernes penge ?
Jeg spurgte på et tidspunkt IDA hvad deres fine og dejlige video https://youtu.be/n0b6X7S_KKI havde kostet. Jeg fik desværre ingen fakta retur. Faktisk overhovedet ingen respons.
I samme omgang kan man her se at IDA er imod logning: https://ida.dk/om-ida/lad-fakta-tale-idas-... Det er de så bare ikke når man taler roadpricing.
Ja, jeg føler at mine kontingentpenge bruges på direkte at modarbejde mine interesser.
Husker man Max Blicher Hansen? Han blev en pind i de stærke fagforeningers ligkiste.
Nu (faktisk siden Frida Frost pressede på for indførelse af roadpricing) er IDA på vej nedad samme vej - nemlig den hvor man føler sig magtfuldkommen, og bare gør hvad der passer en.
Skal man håbe eller frygte at medlemmerne skrider?
For det sker allerede for LO fagforeningerne generelt, om det lige er aktuelt for IDA ved jeg ikke.
I radioavisen var Lizette Risgaard fremme og bekymret, at berøre emnet og frygtede, at mange ville få problemer, hvis de ikke i tide blev medlemmer af en fagforening.
Samtidigt blev der vist grafer, der viste faldet af LO fagforeningsmedlemmer og stigningen af personer, der ikke var medlem af en fagforening .
De alternative fagforeninger, herunder Krifa, viste derimod en stigning af medlemmer.
https://klimarealisme.dk/2021/02/22/video-...
Hvis ikke, så står der 300 asiater klar til at tage deres livs første flyvetur for hver selvopofrende dansker, som afstår fra sin plads.
Om Patrick Moore: https://www.desmogblog.com/patrick-moore
Folk der tror på sådanne tumper, burde da slet ikke flyve - de risikerer jo at flyve ud over kanten af den flade jord 🤣
Ih guder!!! Folk gør klogest i at gøre som ham selv, hvilket er det stik modsatte af hvad han siger!.
Patrik Moore er blot endnu én af de klaphatte, som hvis man betaler ham lidt ekstra, så smider han enhver moral og videnskabelig anstændighed overbord, og siger præcis hvad han bliver betalt for at sige, uanset konsekvensen.
Afstår fra sin plads ???
Har man ligefrem begrænset antallet af pladser til flypassagerer i luftrummet ?
Hvis asiaterne vil flyve, så flyver de, uanset om de "selvopofrende hippie-danskere" afstår fra deres plads eller ej, og hvis de ikke vil flyve, så lader de være.
Enig. Det var et forsøg på at sige på en humoristisk måde, at det er fuldstændig ligegyldigt at nogle få danskere flyver mindre for at pudse glorien.
Det haster med at få sænket udlednìngen af fossil CO2 fra energikilden til motorerne, hvadenten det er vha batterier, brint eller PtX-baseret jet fuel. For det er urealistisk, og slet ikke ønskværdigt, at spare tilstrækkeligt (100%) på udledning fra flyvninger ved at "flyve mindre".
og det er om muligt endnu mere ligegyldigt, at de siger det - formentligt i ønsket om at lufte woke attituder (i tidens toneklang?!
"Go woke - go broke" / "go green - go dark" (+ i Texas: Go cold, thirsty and dirty) :)
I det interview var der da ellers lige en journalist, der tjente (og fortjente) sin løn den dag!
Jeg CO2-kompenserer ved at spise ekstra meget oksekød fremover.
Pro patria! :)
Du har rigtig nok lært et nyt ord i dag, hva'?.
Skal det være dit nye underholdningstema for de næste 10 år, nu hvor "grøn" ikke er så sjov længere?
Jeg slog lige begrebet op:
...så hvordan er det vi bliver fattige af at have fokus på social uretfærdighed?
Er udtrykket 'go woke - go broke' i virkeligheden et selvrefererende udtryk der påpeger at vi vil gå fallit hvis vi ikke længere udnytter andre mennesker?
Luftfart er faktisk en af de små (men vanskeligt omstillelige) forbrugssektorer, så personligt foretrækker jeg at vi prioriterer elproduktion, rumopvarmning, vejtransport, industri, landbrug i nævnte rækkefølge, og så bruger den viden vi derigennem opnår til fly og skibe, når vi kommer dertil.
I 2012 stod luftfart og skibstrafik for hver 12% af verdens energiforbrug til transport, og hver 2,5% ud af det samlede globale energiforbrug.
Men den dag vi har elektrificeret og effektiviseret alle de førstnævnte, kommer luftfarten selvfølgelig til at fremstå som en larmende stor del af energiforbruget.
Enig i at luftfart også fremover vil være en vigtig del af infrastrukturen, men som ferieturist kan man med fordel overveje om de bedste oplevelser nødvendigvis er dem, der ligger allerlængst borte.
Det var der formentlig mange danskere der opdagede under sidste sommers coronakrise, hvilket nu kan ses i ovennævnte IDA-undersøgelse.
Selv bemærkede jeg det ved de mange unge nybegyndere i de danske lystbådehavne. De har nu erfaret at intet stikker Danmark og Sverige i en sejlbåd, så lur mig om de gider at spilde mere ferietid i security-køerne.
Absolut enig!
Bortset fra, hvis du tænker globalt, bør aircondition nok med blandt de øverste, Søren?
BTW: Mærsk forventer deres første CO2-neutrale skib søsættes 2023. Vistnok syv år før tid.(?)
https://www.maersk.com/news/articles/2021/...
dét afhænger i høj grad af, hvorledes vi definerer 'social uretfærdighed' (samt racemæssig, kønsbestemt etc. etc. ditto)! Vedr. udtrykket:
https://www.weekendavisen.dk/2020-30/samfu...
måske? Men 'grøn' er da fortsat mega'sjovt'...faktisk lige på nippet til at være det nye sort - et udtryk, som (heller) ikke længere er ganske dugfrisk(t)! :)
https://sproget.dk/raad-og-regler/artikler...
Men 'blå' er da fortsat mega'sjovt'...faktisk lige på nippet til at være det nye sort - et udtryk, som (heller) ikke længere er ganske dugfrisk(t)! :)
Findes der aircondition, som ikke allerede er electrificeret?
Øh??? Jeg forstår ikke en skid af hvad du mener.
Meget af det drives vel stadig af kul, olie gas, og andet fossilt!?
Double.
hov hov! Pas nu hellere på, der ikke går Kieslowski i det! :)
https://fjernleje.filmstriben.dk/kieslowsk...
Søren tænker nok på fremtidens måder, at frembringe energi på tror jeg JJ Du ved win wind som er hans store drøm😉
Jamen så rumafkøling da, hvis det er bedre end aircondition? 😉
Man kan da bare bruge en vifte.
Hvor mange °C sænker sådan en rumtemperaturen, Bjarke?
mon ikke den snarere sænker hudtemperaturen (grundet øget fordampning fra porerne) - og det kan vel under passende omstændigheder også være 'godt nok'?
Prøv at spørge arbejdstilsynet 😉
Eller amerikanere fra sydstaterne! 😄
Jo, men det hører jo altsammen under elforbrug, som vi allerede er godt igang med at omlægge til VE, og aircon er jo således noget af det første der lader sig omlægge, pga den kraftige korrelation med solceller.
Den lidt svarere del af elforbruget, er den der ligger egne med kolde vintre, men som ikke har en nabo som Norge.
Jeg taler om de typer energiforbrug, som pt ikke er elektrificeret, og derfor mere end 90% afhængig af fossiler.
Det meste af det kan elektrificeres direkte og derigennem forsynes med vind, sol og vand (derfor jeg nævnte rumopvarmning, vejtransport, industri, landbrug).
De bliver med andre ord en del af elforbruget, men er stadig langt fra at være det.
Den sidste del, fly og skibe, kan umiddelbart ikke (eller kun i ringe omfang) omlægges ved elektrificering. Tiden skal derfor vise om f.eks. batterier eller brint bliver så meget bedre, at det kan gøres med disse, eller om forbedrede metoder til fremstilling af syntetiske brændsler skal løse omgaven, eller noget helt tredje.
Derfor bør vi IMHO prioritere omlægning af luftfart og skibsfart lavt ift end alt det andet, dels fordi det trods alt ikke er så stor en del af energiforbruget. dels fordi alt det andet skal lære os hvordan vi smartest muligt løser denne svære del af opgaven.
Hvorfor fra sydstaterne ? Deres aircondisionanlæg kommer da fra Kina.
De "passende" omstændigheder er selvfølgelig når arbejdstilsynet ikke ser det.
Også strømmen til at drive dem?
Forresten!
Virker sådan en vifte også til opvarmning, Bjarke? 😉
Nej!?
Hvorfor virker den så til afkøling?
#34
svar på #41 til John
Ja det gør den. Jo mere du vifter jo varmere bliver du....garanteret😉
Sommerhusudlejere melder alt udsolgt: 'Sommerferien har aldrig været bedre'
Også hos Feriehusudlejernes Brancheforening melder de om særlig stor efterspørgsel denne sommer. Der er udsolgt de fleste steder i landet i øjeblikket. Også i højre grad end normalt, fortæller Poul Fejer Christiansen.
Mon ikke der så er en del der vælger at flyve sydpå, når der ikke er et sommerhus at få, uanset ambitionerne på klimaets vegne?
Nok ikke dem, der har booket et sommerhus i stedet for 😉
Jantelovens 4. bud:
"Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os."