andre skriver

Hyundai Ioniq5 er Årets Bil 2022

Illustration: MKD

Ved en afstemning blandt 23 medlemmer fra Danske Motorjournalister, er elbilen Ioniq5 blevet valgt til Årets Bil 2022. Nummer to blev Polestar 2 og tredjepladsen blev indtaget af Ioniq5's søsterbil Kia EV6. Fem af årets syv finalister er rene elbiler, en enkelt (Peugeot 308) kan fås som pluginhybrid og de syvende (Mercedes C-klasse) kan kun fås med forbrændingsmotor. Det tredje år i træk, at en ren elektrisk bil vinder.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 17. jan 2022 09:54
Domstol bremser tysk Femern-arbejde
via Folketidende 14. jan 2022 13:20
110 meter høj vindmølle væltet på Lolland
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var et godt valg. Det er spændende at se en bil der både skiller sig ud og til en god pris tæsker gamle kendisser som Tesla sønder og sammen. Det får en Tesla til at fremstå som man før så på en Nissan Leaf! Ikke mindst samle kvaliteten er lysår foran men også betjeningen er langt bedre. KIA versionen er også ganske fin men bagenden er nok en svær kamel at sluge for nogle. Faktisk passer den efter min mening godt ind i frø design filosofien som Tesla har så måske en Tesla ejer kan se skønheden i den.

  • 5
  • 13

Artiklen handler om Ioniq 5, som meget velfortjent er blevet årets bil. Men du taler meget om Tesla - er der noget, der trykker?

  • 17
  • 2

Et godt valg. Jeg havde selv overvejet samme bil - smart design og god teknik. Hyundai, Kia og Tesla viser hvor lang bagefter Europæisk bilindustri er, med deres meget traditionelle tænkning som samlefabrikker af komponenter fra underleverandører. Det at kunne integrere produktionen vertikalt, er det der giver den store fordel i disse tider med stort behov for transition.

Jeg må indrømme at jeg er forundret over at biler med ICE motor overhovedet når frem til finalen. Det er så meget sidste årtusindes teknologi. Dommerne må være i eller tæt på boomer alderen (siger en der selv er fra 1957).

  • 10
  • 4

Et godt valg. Jeg havde selv overvejet samme bil - smart design og god teknik.

Me2 - jeg var faktisk ret sikker på at Ioniq 5 ville løbe med laubærrene allerede i oktober.

+1 Jeg har prøvelkørt den - suveræn bil, med suveræn garanti. Hvis reservedele/service/værkstedspriser er normalt Hyundai niveau er det (Ioniq 5 som vinder forstås) en non-brainer.

Som sagt var det lidt en øjenåbner med elbiludstillingen her for et par måender siden. De eneste "vestlige" bilfabrikanter der når asiaterne til sokkeholdene er Tesla - men de har heller ikke forhalet udviklingen for at beskytte deres ICE produktion. Tænk, at vi er i en situation hvor man hellere vil købe en Kinesisk Polestar end en Amerikansk Ford eller en Tysk WV . Det ville have været uhørt for bare 5-6 år siden. Gad vist hvordan verdenen ser ud om 5 år?

Håber sq at der er er nogle der spænder hjelmen yderligere, ellers er jeg bange for at den Europæiske bilindustri ender samme sted som den Engelske post-WW2.

  • 11
  • 3

Se Salgstallene. Og Ventetiderne. Polestar, Audi, Peugeot, Meredes er vel europæiske.

Nej! Polestar er kinesisk. Din sætning taler for sig selv, i og med du slår polestar i hartkorn med etablerede mærker fra den gamle verden.

Mercedes var kendt for holdbarhed, men her og nu er f.eks. Hyundai langt mere driftsikre end Mercedes der ligger og roder et sted imellem imellem VW og Alfa Romero. https://www.carwow.co.uk/blog/most-and-lea...

Der er et jordskred i gang i bilbranchen - de fleste har bare ikke opdaget det endnu.

  • 16
  • 3

Polestar ER Volvo ejet, men produceres i Kina. Jeg henviser blot til de højest placerede biler som årets bil og til salgstal, som enhver kan finde. Tesla er vel det eneste mærke, som har overproduktion, og kan strakssælge. De andre er langt mere efterspurgte og har lang leveringstid. Der er for mig ikke tvivl om et skifte til elbil, og nyder daglig at køre med el. MEN der mangler stadig lademuligheder, og især mulighed for at lade og betale, som man gør på en tankstation. Nu kører vi rundt med forskellige brikker og aps. Det er besværligt at lade, når man bor i boligblok. men det er jo deres problem, og ikke samfundets eller andre bilister problem. Det bliver også et problem med p-plads. Vindereren er 1,89 m bred og har stor vendediameter. Der er potentiale for Bilka buler.

  • 3
  • 13

Har kinøjser motorcykler slået japanerne? Nej. Vil kinøjser biler slå japanske/europæiske - næppe. Uanset Glejbøls reference #6, som er stik modsat Autoindex 2021, så er europæiske biler Weltklasse. Også i snæver vending. VW id4 har en vendediameter på 10,2m. Batterier fra Northvolt laves i Sverige, medens Tesla flytter til USA, som ikke har fuld forsyningssikkerhed. Der er måske nogle elbilejere med ældre modeller, som bliver nervøse, når Fiskers Ocean kommer. Produceret i Østrig = små transportomkostninger.

  • 3
  • 13

Har kinøjser motorcykler slået japanerne? Nej. Vil kinøjser biler slå japanske/europæiske - næppe

Kina er først lige begyndt, Jens. De har enorme ressourcer.

"Kinøjser"??

europæiske biler Weltklasse. Også i snæver vending. VW id4 har en vendediameter på 10,2m

Øhm? Hvorfor finder du vendediameter et vigtigt parameter?

medens Tesla flytter til USA

Jeg var ellers af den overbevisning, at Tesla ér amerikansk!?

Der er måske nogle elbilejere med ældre modeller, som bliver nervøse, når Fiskers Ocean kommer.

Muligvis.

Tænker du på noget specielt?

  • 9
  • 1

Har kinøjser motorcykler slået japanerne? Nej. Vil kinøjser biler slå japanske/europæiske - næppe. Uanset Glejbøls reference #6, som er stik modsat Autoindex 2021, så er europæiske biler Weltklasse. Også i snæver vending. VW id4 har en vendediameter på 10,2m. Batterier fra Northvolt laves i Sverige, medens Tesla flytter til USA, som ikke har fuld forsyningssikkerhed. Der er måske nogle elbilejere med ældre modeller, som bliver nervøse, når Fiskers Ocean kommer. Produceret i Østrig = små transportomkostninger.

Jeg synes det er meget spændende perspektiver du hiver frem her. Vende diameter som den afgørende parameter for købernes valg af bil - hmmm.

Tesla flytter til amerika. Det må være efter devisen "hen te komoden og tilbavs igen". Men jeg skal da ikke udelukke at de flytter deres helt nybbygede Berlin fabrik hen ved siden af deres gamle fabrik i Freemont.

Det havde måske været klogere af den dumme Elon Musk at lytte til dig og være startet med at bygge fabrikken i USA, for hvad skal han med en fabrik i Europa.

  • 9
  • 0

Har kinøjser motorcykler slået japanerne? Nej. Vil kinøjser biler slå japanske/europæiske - næppe.

Det er lige præcis den slags usubstantieret storhedsvanvid der er ved at koste os den teknologiske førertrøje. Beder du om billigt bras, får du billigt bras. Hvad tror du selv du får hvis du beder om kvalitet?

medens Tesla flytter til USA, som ikke har fuld forsyningssikkerhed

Tja, min svoger, der altid sætter sig ind i tingene, betingede sit Tesla model 3 køb af, at det var en kinesisk model, simpelthen fordi de er skruet bedre sammen.

https://electrek.co/2020/08/03/tesla-made-...

Apropos kinesiske biler, faldt jeg over denne

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2021-1...

  • 9
  • 1

Jeg er/var også selv ret lun på Ioniq5 som elbil nr 2, men 10 måneders leveringstid, det faktum at rigtig mange har problemer med et 'selvdrænende' 12V batteri og manglende OTA opdateringer gør, at det nok bliver endnu en TM3.

  • 3
  • 2

Jeg er/var også selv ret lun på Ioniq5 som elbil nr 2, men 10 måneders leveringstid, det faktum at rigtig mange har problemer med et 'selvdrænende' 12V batteri og manglende OTA opdateringer gør, at det nok bliver endnu en TM3.

Vil havde 2,5 års gode erfaringer med en Tesla Model 3 så jeg var ikke i tvivl om hvad jeg skulle falde tilbage på med bil nr 2 hvis Hyundai ikke kunne levere.

Da Hyundai ikke kunne levere blev det en MIC Tesla Model Y. Der var lissom ikke andre relevante elbiler på markedet. Der var 3 dages leveringstid på en Model Y.

  • 3
  • 1

Er det et sundhedstegn, at der er lang leveringstid og stort salg? Eller Er det et sundhedstegn, at der er 3 dages leveringstid og lille salg?

Utroligt som du kan påpege et problem når det gælder Tesla - som i "anything goes". Vil du ikke være rar at komme med fakta til alle dine vilde påstande. Det kune være med nogle salgstal der understøtter din påstand om små eller store salg - gerne for DK år til dato - gerne krydret med samme tal for EU.

  • 6
  • 3

Med en payload på 402 kg. :-)

IONIQ 5 AWD har 520 kg som payload.

Men der er ikke meget payload i en Ioniq 5 der ikke er produceret endnu og ikke kan leveres før i slutningen af 2022. Der ud over har jeg ikke oplevet at payloaden indtil videre har været en begrænsning på vores bilferier i vores Model 3. Måske hænger det samme med familiens generelle vægtmæssige tilstand ;-)

Der ud over må jeg tilstå en vis afhængighed af Teslas brugerinterface. Når man har brugt talestyring i 2,5 år i stedet for knapper og skærme, bliver man lidt irriteret når man skal køre en bil og derfor skal vende tilbage til de mere gammeldags brugerinterfaces.

Da jeg først fandt ud af hvor meget og hvordan en Tesla kan styres via tale, er vejen tilbage til tdligere tiders brugerinterface meget lidt attraktiv.

  • 3
  • 4

Salg VAG id platform 1/1-30/11. 6229 biler. Tesla 3 + Y 2246 biler. Tilsvarende oktober VAG 667 biler, Tesla 42 biler, november VAG 586 biler, Tesla 88 biler. Ventetid VAG mere end 6 mdr. Tesla iflg. Jens Kjellerup #17 3 dage!

  • 2
  • 6

Jens Kjellerup #16

Euroinvestor 29. november. Tesla mister mulighed for milliardstøtte. 1,3 mia. dollar til sin nye fabrik i Tyskland, fordi koncernen har valgt at producere en ny batteri type på en anden fabrik i Texas.

  • 4
  • 3

Salg VAG id platform 1/1-30/11. 6229 biler. Tesla 3 + Y 2246 biler. Tilsvarende oktober VAG 667 biler, Tesla 42 biler, november VAG 586 biler, Tesla 88 biler. Ventetid VAG mere end 6 mdr. Tesla iflg. Jens Kjellerup #17 3 dage!

Og hvad skulle disse tal sige, andet end at der er solgt en smulle flere VAG elbiler i DK end der er solgt Tesla'er. Det er vel ikke underligt når hovedparten af VAG bilerne ligger i et lavere prissegment og når DK er kendt som det mest VAG venlige land i verden efter Tyskland. Der er på den måde intet nyt i noget af det du bringer til torvs. Hvad er det egentlig du vil fortælle med din sammenligning?

Jens Kjellerup #16

Euroinvestor 29. november. Tesla mister mulighed for milliardstøtte. 1,3 mia. dollar til sin nye fabrik i Tyskland, fordi koncernen har valgt at producere en ny batteri type på en anden fabrik i Texas.

Jeg har ikke skrevet #16. AtTesla mister 1.6 mia i tilskud til deres fabrik i Barndenburg er vel ikke ensbetydende med at de holder op med at producere i Europa eller hvad er din konklussion?

Det er som om du har en masse underliggende konklussioner og mellemregninger der fremkommer af en løst sammenstilling af data efter cherrypicking metoden.

Hvad er det du egentlig vil fortælle os andre?

  • 7
  • 4

Der er kuk i #erne i tråden 16-15-16. Jeg nævnte Tesla fabrik i forlængelse af batterifabrikanten Northvolt. Det er selvfølgelig Teslas Batterifabrik, jeg mener. Jeg er fløjtende ligeglad med, hvilke biler folk køber. Som nævnt i tråden, vil der ske meget. Elbiler vinder helt sikkert, men at nedladende at dødsdømme nuværende bilmærker synes jeg ikke giver mening. Der kommer så mange nye modeller fra mange forskellige mærker, at det kan være farligt at holde fast i dogmer. Jeg savner også respons på Autoindex, som for danske bilkøbere synes mere brugelig end Glejbøls hitliste. Men Autoindex viser jo "tæsk til Tesla" - derfor tavsheden?

  • 4
  • 4

Tilsvarende oktober VAG 667 biler, Tesla 42 biler, november VAG 586 biler, Tesla 88 biler.

Måske fordi Teslas skibe til Europa altid ankommer sidste måned i et kvartal? De 42 + 82 biler er altså lagerbiler eller biler, hvor køber af forskellige årsager er sprunget fra (koster 1.000 kr og mistet ret til at bestille en Tesla i ét år).

I september 2021 (sidste måned i forrige kvartal) var overskriften: https://www.inputmag.dk/tesla-tilbage-paa-...

Og sådan kommer det naturligvis også til at se ud i december - jeg skal nok prøve at huske at komme tilbage til denne tråd med 'nyheden' ;-)

Dertil kunne man så lægge den enorme parallelimport af Tesla 3 med tysk statstilskud - ud fra min mavefornemmelse nok næsten hver anden ny Tesla i Danmark i 2021 - nogen der véd om man kan finde det tal et sted?

I din cherrypicking glemmer du også at VW havde store problemer med at levere de lovede ID.3 i 2020, så hele 'bagkataloget' blev leveret i foråret 2021.

Men du har altså noget med Tesla - hvor trykker det?

  • 6
  • 3

De europæiske mærker er vinder af elbilsalget i Danmark i 2021.

Sådan kan man godt se det - her er en anden vinkel:

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2022-0...

Kigger man på tabellen "Top 10-lister over elbiler, plugin-hybrider og brugte importerede" ligger ID.3 + ID.4 godt med 4.401 solgte biler i alt mod Teslas 3.425.

Kigger man så på fanen 'Brugt import' i samme tabel, så er der lige 3.535 ekstra Tesla 3 - altså mere end det samlede Tesla 3 + Y nysalg i DK. Det er denne kæmpe import af næsten nye Tesla'er der går under radaren.

Der er også importeret 5.289 brugte VW biler, men det er så vidt jeg ved udgåede modeller nu?

Og med længst venteliste på nye biler.

Siden hvornår har venteliste været en fordel - så længe man kan sælge ALT hvad man kan producere?

Tesla har ikke venteliste, men kan levere - og det inden fabrikken i Berlin åbner.

  • 1
  • 4

Samme statistik, som Anders Peter sen henviser til (35) viser at tallet for brugt import af Audi q4, VW id 3 og id4 er 5919 og IKKE "så vidt jeg ved udgåede modeller" mod Teslas tilsvarende er 3425 kinøjser og USA biler. Dødsannoncerne for europæiske bilmærkers undergang har ikke rod i fakta.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten