andre skriver

Hybridfly med brint skal kunne flyve 76 passagerer 800 km

Illustration: ZeroAvia

​De to amerikanske selskaber Alaska Air Group og ZeroAvia, er gået samme om at udvikle et 0-emissionsfly. Teknologien, der bygger på brint og brændselsceller, skal have en samlet effekt på mellem 2 og 5 MW og kunne transportere 76 passagerer 800 km. I første omgang skal systemet testes på et mindre på 600 kW testes i 2024. Alaska Air Group, der blandt andet har flyselskabet Alaska Airlines under sig, har lovet at være CO2-neutrale i 2040.

Emner : Elfly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Odense Letbane 1. dec 2021 16:24
Åbning af Odense Letbane forsinket
via FDM 1. dec 2021 14:09
Hyundai Ioniq5 er Årets Bil 2022
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et fly med flydende brint, i trykflasker, er bestemt en vidunderlig ide.

Jeg tror jeg heller vil gå.

  • 4
  • 13

Det kommer stadig nye flyprosjekter med både batterier og hydrogen og snart har vi et som også kommer opp i luften med 9 passasjerer eller flere. Jeg gleder meg og håper det skjer raskt. Ideen med å gå ut fra et eksisterende fly synes jeg er bra for raskere å få de nye flyene opp i luften. Nå er det presentert flere elfly som har en mer tradisjonell design. Til og med Eviation ser ut til satse på et fly med mer konvensjonell utforming, nå med to motorer motorer med propeller "riktig" vei og på hver sin side av haleplanet.

Så får Eviation komme tilbake til sin supereffektive design senere!

Hvorvidt dette flyet Q4 er basert på flytende eller komprimert hydrogen, kommer merkelig nok ikke frem fra artikkelen. Sansynlig er det komprimert hydrogen da tankene er plassert i vingene. Med komprimert hydrogen får en en stor vektstraff, men rekkevidden er jo her kort slik at ekstra vekt pga komprimert hydrogen er ikke utslagsgivende.

Uansett et hydrogenfly vil bli mye sikrere enn dagens basert på jetfuel!

  • 6
  • 0

Et fly med flydende brint, i trykflasker, er bestemt en vidunderlig ide.

Jeg tror jeg heller vil gå.

Ja, du er jo tilhænger af stenalder teknologi, måske fremskridtet med en okse-trukken kærre vil hjælpe? 😲 (rolig nu Foscolo - det er en joke, du må ikke brænde en sikring).

Teknisk er fly med cryogen H2 er ikke et problem, ved fordampning uden forbrug stiger trykket og i afkastet skal koncentrationen bare holdes under LEL på 4% (LEL lower explosion-limit), altså fortydning med luft. Flyene står udenfor så reelt ikke det store problem - det skal håndteres ja, men det er ikke teknisk svært eller farligt.

Men vi ved jo at du er mere tilhænger af at holder en kerne med uran og plutonium på grænsen af eksplosion, med en gigantisk mængde latent fissionsnergi oplagret, i et ofte ustabilt system med mulighed for positivt termisk runaway.

Tænker du skal tilbage til stenalderen (aka A-kraftens boom i 50-60'erne) og få fat i eksperimenterne med det atomkraftsdrevne fly før du bliver en glad turist, der kommer dog nok lige til at gå lidt tid før det realiseres. Dengang var der vist heller ikke nogen som troede på det.

MEn det er da lidt sjovt at en A-kraft "kultist" er bange for at et fly kan sige boom 😭

Om det bliver P2Jetfuel, Crygent H2 eller andet er lidt ligegyldigt, bare det ikke er kondenserede dinosaurusser vi fliver på. OG Foscolo, H2'en kan komme fra A-værker med høj termisk temperatur, det er Kirk Sorensen jo ihvertfald fortaler for med FliBe MSR'erne. Mere sansynligt i nær fremtid er dog nok elektrolyse fra VE - det er den oplagte usecase til overskydende energi alle kan forstå, og har sukket efter siden begyndelsen af 90'erne.

Personlig ved jeg ikke om katalytisk spaltning af vand med fri O2 og H2 lige op af selve A-kraft reaktoren er en specielt god ide,...

  • 9
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten