Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Hver anden nye bil i Norge er en elbil

Illustration: kasto / Bigstock

Over halvdelen af de biler, der blev solgt i marts måned i Norge, var elbiler. Det oplyser Norges nationale vejdirektorat, Statens vegvesen, som samtidig anslår, at der om 10 år kan være 1,5 millioner norske elbiler på vejene. Med den nuværende andel af elbiler i Norge har Statens vegvesen estimeret, at man årligt reducerer CO2-udslippet med over 400.000 ton på nationalt plan. For hele første kvartal af 2019 udgjorde elbilsalget 48 procent.

Kræver muligvis abonnement
Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Reuters 24. maj 2019 08:54
Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

er grøn og billig. Det er en del af forklaringen på, at man her går helhjertet ind for elbiler.

Samtidigt sparer man på olien, som hele den eksportfinansierede private og offentlige økonomi er bygget op om i landet.

Hemmeligholdte opgørelser over, hvor meget verdens største eksportør af råolie tjener, er netop offentliggjort: https://jyllands-posten.dk/#ia11292371;finans
Det er ikke Norge, som tjener mest. Men Saudi Arabien og USA.

Forklaringen på, hvorfor der til stadighed kastes milliarder af US$ ind i propagandaen for fortsættelsen af det pågående store drab på den lille blå planets klima, skal findes i de gigantiske indtægter, som olieproducenter og olieomsættende industrier har.

Rune Lykkeberg, Ínformation.dk, har netop begået en lille bog på ca. 500 sider. Den hedder noget med, at Vesten, hans ideologiske forbillede, indholdet i hans tro, er i konflikt med sig selv.

Han ser det først og fremmest som en ideologisk konflikt, fordi han tænker ideologisk i et og alt. Det er så bekvemt med de der ideologiske konflikter og kampen mod fake news, for så slipper man for at se de mere fundamentale konflikter, realitetens.

Problemet er den økonomiske realitet, det at den bestemmer udviklingen bag om os med sin falske nødvendighed.

Det er fortsat og især olieøkonomien, der driver os ud over stepperne sammen med den tabubelagte pengeskabelse i de liberale finansielle virksomheder.

Donald Trump er beviset på, at det, der er godt, for dem som har fat i den økonomiske magt på gældende betingelser, det behøver på ingen måde at være godt for planeten jorden, eller alle andre, fordi den bygger på afbrænding af fossile brændsler, og fordi det er den direkte vej til undermineringen af denne planets livsbetingelser.

Fortællingen om økonomien som en nærmest naturvidenskabelig nødvendighed er også brudt sammen.

  • opsparere skal betale for at have sine penge anbragt sikkert. (nationalbankerne tager penge for indlån og betaler for udlån)
  • penge skabes ad libitum af de private banker, nationale såvel som internationale skyggebanker (det store bedrag består ikke i hvidvask, men i det faktum at bankerne laver pengene frit, så længe de kapitalværdier stiger i pris, som de udstedes som fordringer på)

Det er forklaringen på at pengeøkonomien definitivt er gået under som mål for realøkonomiens objektive målestok, og dermed afsløringen af, at den såkaldte økonomiske nødvendighed er en falsk social konstruktion.

Den herskende orden bygger på fortællingen om økonomisk nødvendighed. Men fordi grundkoncepterne i pengeøkonomien definitivt er afsløret som fup, og fordi resterne af realøkonomien bygger op om at smadre livsbetingelserne på planeten, så er den herskende ordens store fortælling afsløret som en stor løgn.

Det er forklaringen på, at mainstreammediernes såkaldte kamp mod fake news selv er fake news. Den store sammenhængende fortælling om fremskridtet er løgn.

Det handler om, at den sejrende livsstil er i konflikt med sine forudsætnigner. Det er mere end ideologi.

Det nærmeste, man kommer en forpligtende kritik af den herskende ordens selvforståelse, kommer fra den lille søde modstandsavis, Rune Lykkeberg. Men han fatter ikke ret meget heller, fordi han tænker og ser alt som udtryk ideologiske konflikter.

http://arbejdsforskning.dk/ugenskommentar.php

  • 11
  • 5

Hvad mon de gør af alt den olie de pumper op fra Nordsøen?

Det står da i starten af Rasmussens indlæg:

Samtidigt sparer man på olien, som hele den eksportfinansierede private og offentlige økonomi er bygget op om i landet

Så Norge sælger olie og gas til udlandet, og bruger indkomsten til at skifte sit transportforbrug til grøn energi (industri og varme er i forvejen drevet af vandkraft) - en proces der tager årtier, og som nu har nået en milepæl med et (foreløbigt) flertal af elbiler i nysalget. Dertil kommer færger, busser og lastbiler efterhånden.
Oliefondens formål er at tilgodese de næste generationer, ikke den nuværende.

Danmark har også olie og gas (i mindre grad), men har kludret omstillingen med en stop-and-go politik der har skabt unødig forvirring. Politikerne har skabt et omskifteligt rod istedet for en jævn og lille stigning i elbiler.

  • 27
  • 2

Norge er skam nævnt!

-Citat fra link:
Både hollændernes og danskernes store cykelaktivitet sker imidlertid på bekostning af gangture. Samlet set bevæger hollænderne sig ganske vist flest kilometer med grønne/aktive transportmidler, men spanierne går og cykler stort set lige så mange kilometer. I mange sydeuropæiske byer spiller gang en meget større rolle end cykling, og i mange tilfælde også en stor rolle som daglig transportform. Forskellene understreger at der inden for EU netop er forskellige mobilitetskulturer. Ses der samlet på cykling og gang falder Danmark længere ned i rækken og ligger stort set på linie med bjerglandene Schweiz og Norge, hvor gang også spiller en større rolle end cykling.
-Citat slut.

Men mon dog om mange Norske eller Schweiziske indbyggere går på arbejde? Ja, den vil jeg lade stå hen i det uvisse!

  • 3
  • 0

....gode til at passe på deres gamle biler således at det totale antal "nye" biler er forsvindende lille, så at det totale antal nye biler er til at overskúe. En to mange som mit barnebarn udtrykker store tal.

Det ville klæde enhver journalist på dette sted at angive det totale antal nye biler så man kunne få en fornemmelse af størrelsen :(

  • 2
  • 17

@Hans Jørgen Nielsen
Det kunne måske være fordi Bjørn kender til de store aktørers årelange hetz (FUD) mod verdens mest visionære bilproducet.
https://cleantechnica.com/2018/12/24/a-not...
Iøvrigt er der vel ikke noget mærkeligt i at autopilot (beta) kan snydes lige så vel som en almindelig bilist - hvis det er det man ønsker. Så artiklen er for mig at se temmelig uinteressant, misvisende og meget lidt konstruktiv.
Faktum er at: "The Tesla Model 3 tests from the NHTSA showed it had the lowest probability of injury of any car the agency has ever tested, and the Model S and Model X are #2 and #3."

Men hvis du gerne vil have dette FUD bragt i andre medier, kan jeg anbefale Jyllandsposten - de tager vist alt som søger at miskreditere elbiler eller for den sags skyld også vindmøller.

  • 10
  • 4

Men hvis du gerne vil have dette FUD bragt i andre medier, kan jeg anbefale Jyllandsposten - de tager vist alt som søger at miskreditere elbiler eller for den sags skyld også vindmøller.

Egentlig ville jeg ikke starte en off topic diskussion i en tråd, som ikke er til det, men med din Tesla fanboy attitude vil jeg da bare nævne, at linket stammer fra DR.DK, som vel må være i samme "lyssky" ærinde som landets største avis ifølge dig.

  • 5
  • 11

Hvis man virkelig vil gøre sig så mange anstrengelser for at bringe tilfældige liv i fare, findes der langt nemmere metoder. Fx. brosten smidt fra motorvejsbroer, eller søm smidt på motorvejen. Jeg tror nogen har opfundet et ikke-problem.

  • 4
  • 1

Hvordan er den geografiske fordeling? er den ligeligt ud over hele landet fra syd til nord eller er det hele klumpet sammen i syd Norge? Der er jo en del forskel på afstande, vejr og brug alt efter hvor langt mod nord i Norge man er.

  • 5
  • 0

hvorledes andelen af solgte el-biler varierer geografisk?

Uden at vide det, så er det ret sandsynligt at elbilerne findes i de store byer Oslo, Bergen, Trondheim m.fl, hovedsageligt sydpå. De fleste norske elbiler er Nissan Leaf og VW Golf, som har kort rækkevidde. Elselskaberne (bl.a finske Fortum) er igang med udbygning af ladere til alle biler, men det er en hønen-og-ægget situation hvor der jo skal være kunder i nærheden for at betale en ladestation, og kunder kommer først når der er en ladestation osv.

Tesla's nordligste superlader er foreløbig Sørkjosen nord for Sveriges nordspids, https://www.tesla.com/en_GB/findus#/bounds...
så de har såmænd næsten fuld dækning af det tynde land.
Den bilejer der har flest Teslaer låner dem vist gratis ud til andre nordmænd, i Tromsø.

  • 3
  • 0

Uden at vide det, så er det ret sandsynligt at elbilerne findes i de store byer Oslo, Bergen, Trondheim

Og her er så bekræftelsen: https://www.tu.no/artikler/sa-mange-valgte...
I Oslo var det 77% af nye biler i marts der var batteribiler, 65% for Bergen, og 50% for Trondheim. Tesla Model 3 blev stort set ikke leveret til Trondheim i marts, endnu.

rent faktual information. Hvorfor give en finger ned for det?

Jeg tror ikke man skal lægge så meget i det, det er kun een stemme. Der skal ikke så meget til at misforstå tekst når der ikke er personligt kendskab til tekstens afsender.

  • 6
  • 0

.......er at spekulere på, hvorfra alle, der ikke har en privat parkeringsplads skal skaffe sig adgang til at få ladet bilen op til det daglige forbrug. For bor man på femte sal og har sin bil parkeret nede på vejen, hvor de få ladestandere der er, allerede er optaget....
...hvad så?

  • 2
  • 6

Man må tage sig til hovedet, når man hører politikere bombastisk sige, at alle salget fossildrevne biler skal stoppe i 2030, uden at man kan se eller høre det mindste om, hvorledes de forestiller sig det skal ske. I min optik mangler der aldeles beskrivelser af hvad og hvorledes overgangen til elbileraen skal ske de næste 30 år mens fossilerne udfases
For de to % forkølede elparkeringspladser der findes idag, rækker jo kun som en skrædder i helvede. For hvad skal der skel med de biler der ikke holder på parkeringspladser, men langs siderne af vejene?
Der er overhovedet ingen tiltag, der peger på at politikerne selv tror på deres udsagn, når intet antyder, at de er begyndt at forberede sig på dette store behov for elpladser og den infrasstruktur dette kræver.

http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-10-02-r...

https://fdm.dk/nyheder/fdm-mener/2018-09-s...

  • 4
  • 1

Håper også Danmark begynner å få elbiler i trafikken. Dersom en begynner med 10.000 i året så vil det koste ca DKK 5333 per ny fossilbil i ekstra CO2-avgift (eller tisvarende avgiftstap, regner at hver elbil må subsidieres med DKK 80.000).

I løpet av fem år behøves ikke slik støtte mer, da elbiler vil konkurrere ut fossilbilene.

  • 7
  • 1

.......er at spekulere på, hvorfra alle, der ikke har en privat parkeringsplads skal skaffe sig adgang til at få ladet bilen op til det daglige forbrug. For bor man på femte sal og har sin bil parkeret nede på vejen, hvor de få ladestandere der er, allerede er optaget....
...hvad så?


Det daglige forbrug ?
Tja....

Så lader man op på sin arbejdsplads med 3,7 KW i 8 timer. = 150-170 km kørsel.
Har man ikke et arbejde? Så kan man lade mens alle de andre i blokken er på arbejde.
Og da man er uden arbejde, kan man nøjes med 1 gang om ugen, så er der rigeligt plads til alle de andre som heller ikke har et arbejde.

Er der ikke 3,7 KW på arbejdspladsen ?
Sig det til chefen allerede nu inden du køber en el-bil.
Skriv derefter en mail til din fagforening og forlang de tager det med som krav ved næste overenskomstforhandlinger: 230V 16A skal være tilgængeligt ved alle firmaets P-Pladser. (sæt evt. din chef cc.)

  • 9
  • 3

For bor man på femte sal og har sin bil parkeret nede på vejen, hvor de få ladestandere der er, allerede er optaget....
...hvad så?


Bjarke (og andre, som klamrer sig til dette obskure argument), hvor svært kan det være?

1) De få ladestandere der er, var der ikke for få år siden. Så hvor kom de fra?

De kom såmænd med behovet for laderestandare, så mon ikke de ladestandere, du frygter måtte mangle i fremtiden, kommer samme sted fra?

2) At man overhovedet kan have egen bil, når man bor på 5. sal, kræver at der allerede er etableret tilstrækkeligt parkeringsareal omkring ejendommen, som man som beboer kan regne med er tilrådighed, når man kommer hjem i sin bil.

Det var både dyrere og mere omfattende at etablere disse pladser, end det er at etablere en ladestander på dem. Så når du ikke betvivler pladsernes tilstedeværelse, hvorfor betvivler du så ladestanderne?

Mangler du ganske enkelt evnen til at forestille dig ting komme, som følge af en forventelig udvikling?

NB; Det er ganske vidst ikke alle boliger, der har en sådan parkeringsmulighed til rådighed, og har man valgt at bo der, har man naturligvis ikke stor fidus i at eje en bil, hvad enten den kører på el eller hengemte dinosaurer.

  • 16
  • 0

allerede er etableret tilstrækkeligt parkeringsareal omkring ejendommen,
Det var både dyrere og mere omfattende at etablere disse pladser, end det er at etablere en ladestander på dem

Her er eksempler på hvor dyrt det kan være at etablere almindelige parkeringspladser : https://www.tv2lorry.dk/artikel/beboere-i-...
Årspriser er omkring 1.000 kr på gaden, eller 10.000 kr i p-hus

Det er et stort politisk ansvar at bestemme regler for parkeringsvilkår, men det kniber åbenbart, og det er ikke en morsom øvelse for beboerne selvom deres transportansvar startede da de underskrev boligkontrakten. Et ansvar som ejendomsmægleren behændigt skubbede ud til fremtidens højlager-robotter https://www.orestadsparkeringsforening.dk/...
I det mindste kunne el-biler bidrage til parkeringsomkostninger ved at fungere som el-lager.

  • 1
  • 0

Nu er der en vis forskel på, at bo som nabo til en golfbane i Sønderjylland og i Sjællandsgade i Købebenhavn......specielt i København hvor teknikborgmestrene er og har været aldeles bilfjendlige cyklifobiske diktatorer ( Bondam, Kabell og nu Hedeager Olsen)
Her holder bilerne ikke neden for ens egen bopæl, men hvis man er heldig i de nærmeste sidegader. Det vil givet give ladeproblemer
Der findes offentlige parkeringspladser med få elstandere, men det må være meget længe siden at du har været i København, for hvis man skal holde på en plads ellerved en elstander sådanne steder så er taksten mindst 17 kr./t ud over 2 timer. Så kan man så håbe på at man kan lade sin bil for svarligt på den korte tid.....for ellers bliver tillægsafgiten nok ret dominerende og enrække andre billister skuffede :-)
Og så lige til slut Søren du skriver.
"""""At man overhovedet kan have egen bil, når man bor på 5. sal, kræver at der allerede er etableret tilstrækkeligt parkeringsareal omkring ejendommen, som man som beboer kan regne med er tilrådighed, når man kommer hjem i sin bil."""
Kan du anvise boliger i Københavns gamle boligkvarterer hvor der er lavet parkeringspladser nok til 5 sals beboere ?????

  • 4
  • 9

Tesla's nordligste superlader er foreløbig Sørkjosen nord for Sveriges nordspids, https://www.tesla.com/en_GB/findus#/bounds...
så de har såmænd næsten fuld dækning af det tynde land.

Der er dog stadig 600 km fra Sørkjosen østpå til Kirkenes ved den russiske grænse, men den norske stat skaffer hurtigladestationer via udbud : https://www.tu.no/artikler/her-kommer-de-n...
Det er 17 styk 150kW ved hovedvejene og 35 styk 50kW ved de mindre veje, selv i det ekstra tyndt befolkede område længst sydpå ved den finske grænse (Nordmændene (m/k) taler allerede om de elektriske snescootere).
Hurtigladerne er sammenlagt under 5 MW, altså nul og niks belastning af det i forvejen beskedne elnet. Det er minedrift, fiskebåde og offshore olie og gas der trækker strøm i området, og der er 400kV net på vej https://www.tu.no/artikler/statnett-bygger...
Selvom det kun er måske 1 GW der kan transporteres så er det dog en rimelig sæsonudjævning af vandkraft mellem nord og syd.

Et tidligere udbud kom ikke igang https://www.tu.no/artikler/skulle-bli-et-k...

  • 1
  • 0

Kan du anvise boliger i Københavns gamle boligkvarterer hvor der er lavet parkeringspladser nok til 5 sals beboere ?????


Nej, det kan jeg ikke, hvilket jo netop var pointen i den del af indlægget du ikke gad læse:

"NB; Det er ganske vidst ikke alle boliger, der har en sådan parkeringsmulighed til rådighed, og har man valgt at bo der, har man naturligvis ikke stor fidus i at eje en bil, hvad enten den kører på el eller hengemte dinosaurer."

Er der plads til en bil, er der også plads til et ladestik, og det er, som jeg skrev, er langt billigere at etablere et ladestik end det er at etablere det stykke asfalt, der står til rådighed for bilen - så argumentet om at folk der bor i lejligheder, ikke kan bruge en elbil, er temmelig søgt.

  • 8
  • 0

Kan du anvise boliger i Københavns gamle boligkvarterer hvor der er lavet parkeringspladser nok til 5 sals beboere ?????

Det vil nok være smartere at konvertere til den Københavnske cykel livstil som er one off a kind in Ze hole wide world.
https://www.youtube.com/watch?v=vyrTx9SXkVI
Så behøver man ikke koncentrere sig om lade tider, rækkevide og alle de penge der skal investeres i en transport teknologi der er værdiløs i storbyer om ganske få år.
Bare sig nej til arbejds pendling mere end 10-15 km, og brug gomore eller andet leje når der skal bruges en bil.

Der må kunne anvises masser af andre storbyer man kan flytte til hvor det at eje og bruge en bil er fungere helt gnidningsløst.
Dem må der være masser af......

  • 1
  • 5