Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Holland overvejer forbud mod benzin- og dieselbiler gældende fra 2025

Hollandske politikere har netopt stemt et forslag igennem, der opfordrer til et salgsforbud af nye benzin- og dieselbiler med start fra 2025. Endnu er forslaget kun vedtaget i underhuset - det skal godkendes i senatet for at blive til bindende lov. Elbiler udgør i dag ti procent af det hollandske bilsalg.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dejligt at høre at nogen, måske, tør gå forrest.
Noget vi burde tage ved lære af herhjemme, men det bliver vel først aktuelt den dag de hæver afgifterne på elbiler til 200%.

  • 4
  • 7

Den hollandske regering der vil gennemføre dette, må have glemt at hollændere holder ferie i udlandet. I Danmark Tyskland, men helst i Sydfrankrig eller sydligere. Hovedparten i campingvogne og telte.

Holland (41543 kvadratkilometre og 16,8 millioner indbyggere))er mindre end Danmark med tre gange så mange indbyggere. Trafikken er enorm trods gode ekspresbusforbindelser.

For at klare den omstilling skal Holland udvide deres Akraft og vindkraft. De har meget af begge dele allerede, har jeg konstatere ved selvsyn, men jeg har også bemærket, at selv om Holland traditionelt er de mange møllers land, så er der en vis modstand både mod Akraft og for mange vindmøller.

Da hollænderne sætter pris på steder, hvor der ikke som hjemme er over 400 individer pr. kvadratkilometer, vil det kræve, at de lande hvor Hollændere vil feriere, har ladestationer der kan klare feriepresse fra hollandske elbiler, der jo ikke kører langt med en campingvogn på slæb :)

  • 10
  • 17

Da hollænderne sætter pris på steder, hvor der ikke som hjemme er over 400 individer pr. kvadratkilometer, vil det kræve, at de lande hvor Hollændere vil feriere, har ladestationer der kan klare feriepresse fra hollandske elbiler, der jo ikke kører langt med en campingvogn på slæb :)

Og det er jo så en konkurrenceparameter. Jeg var f.eks. på en campingplads i Luxembourg med ca 90% hollændere. Mon ikke de ville investere i ladestandere, hvis det ville holde på gæsterne. Hvis man overnatter undervejs kan man vel også "mormor" lade på campingpladsen via det alm. stik natten over. Ellers så jeg gerne at pluginhybrid blev mere acceptabelt. Så kunne man starte benzineren de 5% af turene,hvor der er brug - f.eks. på ferien.

  • 8
  • 2

Nederlandende har helt ret. Elbiler findes. I 2025 vil de efter alle prognoser være på prisniveau med fossilbiler og køre min. 300 km på en opladning. Der er absolut ingen grund til ikke bare at sige "ok venner, så er det slut med det der fossilos".

Imens i Danmark: afgift på elbiler og afgiftsfritagelse og støtte til energifråsende teknologisk tåbelige brintbiler.

  • 12
  • 9

Lidt søgning indikerer at der i Holland årligt købes af størrelsesordenen 350.000 biler.

Hvis planen bliver vedtaget, så kan det være et led i en strategi om at opnå en kontrakt med en elbils-producent, der så skal starte ny produktion i landet.

Frankrig har allerede lagt billet ind hos een (nemlig Tesla Motors).

Hvad gør Danmark?

  • 5
  • 0

De satser på vinden.

Som vi ikke udnytter som vi kunne.... fordi der er et politisk dogme om at brandbeskatte biler generelt og specifikt at holde andelen af elbiler under 5 promille. På den måde sørger vi effektivt for at vi kan sælge vores overskuds-el billigt samtidig med at vi kan få glæde af NOx og dieselpartikler i vores byer.

  • 6
  • 0

Det er vist lidt af en tilsnigelse at påstå dette.
De 10% er inkl. en meget stor andel plugin hybrid.
Hvis den hollandske regering udelukkende vil forbyde nysalg af rene benzin eller diesel bil, så giver det god mening. så kunne der komme krav om kun eldrift i byerne, og man kunne stadig trække en campingvogn ned gennem Europa.
Med den fart der er på batteri udvikling, vil f.eks en Golf GTE snart kunne køre 100km på ren eldrift. Mon ikke det vil dække, så 90% af kørte km foregår på el. Man kan så overveje om de sidste 10% af kørte km retfærdiggør at man skal slæbe rundt på et ICE aggregat, eller man med lidt planlægning kan "nøjes" med en ren elbil.
Lynladerne vil jo også udvikle sig.

  • 2
  • 1

Hej.

Jeg synes, at der er en dårlig ide at forbyde salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2025.

På den ene side er det selvfølgelig godt at fremme salget af elbiler. Og hvis Holland forbyder salget af diesel- og benzinbiler i 2025 vil der blive solgt en masse elbiler. Og det vil skabe grobund for god produktudvikling af elbiler og en opladere af elbiler. Og det er jo godt.

Men på den anden side er der ingen, der ved, hvor effektive og gode den gennemsnitlige og relativ billige elbil samt opladere er i 2025. Hvis disse biler og opladere ikke er "gode nok", er det muligvis surt at skulle nøjes med en elbil.

Og så vil Holland måske også forbyde hybridbiler, der har et batteri, der kan oplades med el samt en tank til benzin eller diesel. Jeg synes, at det er en dårlig ide at forbyde sådanne hybridbiler. Sådanne hybridbiler kan køre på el i byerne. Det vil jeg sætte meget stor pris på, da jeg bor i Odense. Så er man fri for meget af støjen samt for det lort, der bliver udledt af benzinbiler og / eller dieselbiler. Og så har de lidt diesel eller benzin i tanken, hvis de skal køre langt.

Som jeg har sagt flere gange før vil vi i 2025 få et godt indtryk af hvor gode elbiler og brintbiler kan blive. På det tidspunkt vil vi nok få et godt indtryk af styrkeforholdet mellem elbiler og brintbiler.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten