andre skriver

Høje-Taastrup Kommune vil pakke motorvej ind i solceller

Med sigte på at reducere støjgenerne fra motorvejen, der løber gennem Fløng og Hedehusene, har Høje-Taastrup Kommune bevilget 650.000 kroner til det rådgivende ingeniørfirma KI Rådgivende ingeniører Aps, der nu skal undersøge muligheden for at pakke motorvejen ind i solceller. Det skriver TV2 Lorry. "Der er mange hvis'er, men hvis det kan lade sig gøre, så kan det betyde utroligt meget. For hvis det hænger økonomisk sammen, reducerer støjen og endda kan finansieres af solcellerne, så har vi fat i noget, der også kan gøres andre steder," siger Michael Ziegler (K), der er borgmester i Høje-Taastrup, til TV 2 Lorry.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Digital Trends 25. okt 2021 09:42
Chipkrisen bliver ikke løst før 2023, siger Intel chef
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er lige vendt hjem fra ferie, og kørte gennem Tyskland.

her var der flere steder hvor støjværn var kombineret med solceller. Tænkte.. hvorfor gør vi ikke dette i DK ?

Jeg bor i Næstved, og Bane DK. har brugt år på at forny togstrækningen fra Ringsted til Nykøbing F. Her er der sat mange km. galvaniseret støjværn op. en opplag mulighed for at " Klister " dem til med solceller, og bruge strømmen på eltog

  • 18
  • 0

Det lyder umiddelbart som et bedre forslag end da man i Solrød foreslog at pakke motorvejen ind i beton.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, at man også kunne reducere støjen og samtidig opnå en reduktion i CO2-udledningen ved blot at sænke hastighedsgrænsen på motorvejene i stedet.

  • 17
  • 8

Ikke at jeg skal forsvare motorcykler og tunede biler som jeg selv finder en pestilens på byvejene, men det er vel trods alt ikke dem der er skyld i den konstante støj fra motorvejene. Her er det primært støj fra dækkene man kan høre, og den burde blive en del lavere hvis man satte farten ned.

Min primære anke mod et forslag som det her er, at det føles som et forsøg på at gøre et dyrt og stort byggeprojekt grønt ved at tilføje solceller. Min mavefornemmelse siger mig at det er dyrere at etablere og vedligeholde solceller som er monteret ovenpå en motorvej end det er at gøre det samme på en mark.

Investeringer til at afbøde gener fra biltrafik synes jeg i stedet skulle bruges til at reducere biltrafikken, hvilket også vil hjælpe på støjen.

  • 11
  • 4

Støjskærme med solceller, ja ta. Solceller som støjskærme, nej tak.

Solceller skal være vinklet mod solen, ellers mister de mindst 35% af deres effektivitet. Og det er ressourcespild.

Solceller holder 20-30 år. Støjskærme holder 100 år hvis bygget ordentligt. Store tekniske anlæg der løbende skal serviceres af teknikere og hel eller deludskiftes er ikke oplagt over en motorvej.

  • 6
  • 10

Lyd er jo energi, der f.eks. kan generere strøm i en mikrofonledning. Kunne man ikke tænke sig nogle paneler, der kunne omsætte støjenergien fra en motorvej til strøm. Så kunne støjen nedsættes, og samtidig gøre nytte i stedet for at gå til spilde?????? Steen

Men måske representerer lyd ikke eret meget eneri ???

  • 0
  • 8

Det støver til tider på en stor vej, så man skal forberede sig på en rengøring i ny og næ, og det med vand der er tilpasset overfladen på solcellerne. Det koster altså lidt på vedligehold i forhold til anden overdækning. Men en super god måde at give skygge og høste energi på.

  • 3
  • 0

Nedestående er et link til en af mange firmaer som gør sig i støjværn med solceller.

link

Lastbil med højtryksrenseranlæg i ny og næ. ( de tager selvfølgelig vandet fra alle de regnvands bassiner som vejdirekturatet har ) eller automatisk spuleanlæg, som færgerne har til brug for rensning af vinduer. ja -hatten på :-)

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten