andre skriver

Halvdelen af Europas madolie bruges til brændstof

Både i I både EU, USA og andre dele af verden har det i mere end 20 år, været kutyme at blande biobaseret brændstof fra palmeolie, soja, raps og solsikke i brændstof. Helt konkret bliver der i dag brændt 17.000 ton solsikke- og rapsolie, eller hvad der svarer til 19 millioner flasker olie, af som brændstof i Europa hver dag. Det sker samtidig med, at prisen på madolie er eksploderet, så hvad der tidligere kostede 9,95 kr. i butikkerne, nu står til 26,95.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 1. jul 2022 16:17
Lynetteholm-skum indeholder alligevel giftstoffer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fidel Castro var en af de første til at advare mod at bruge fødevareafgrøder til brændsel. Det var så ikke primært på grund af prisen, men fordi der så blev færre fødevarer til mennesker.

  • 25
  • 4

Og den bioethanol der udgør 10% af indholdet af E10 benzin i Europa er overvejende fremstillet af fødevarer.

Citat fra linket #Most bioethanol sold in the EU is produced by fermenting sugars contained in primary crops like maize, wheat, and sugar beet. This can take up land and resources that could otherwise be used to grow food.#

Hvad med at aflyse dette iblandingskrav i lyset af Ukraine situationen og kornmanglen på verdensplan?

https://ec.europa.eu/research-and-innovati...

  • 25
  • 1

hvor meget landbrugsland, der kunne frigøres til den slags, hvis vi skar ned på vores kødforbrug - - -

Disclaimer: Jeg er ikke vegetar, men har over de seneste fem år reduceret mit kødforbrug med ca. 50%.

  • 21
  • 13

Dertil bør man tilføje at det ikke kun er frøubytte, men hele planten der udnyttes.

Det er sukker hhv. stivelse i planten der udnyttes, i princip kan kartofler også bruges. Træ-cellulose kan også omdannes.

  • 9
  • 1

Det er helt sort, og ufatteligt at det nogensinde er blevet lovligt (endda lovpligtigt!) med iblanding. Endnu et vigtigt argument for hurtigst muligt at få elektrificeret bilparken. På vores breddegrader kan man fremstille omkring 1200L ren biodiesel ud fra f.eks. en hektar raps (10.000kvm). På 1200L kan man køre godt 20.000km i en mellemstor dieselhakker. Skulle man køre samme distance i en elbil ville det rundt regnet kræve 4.000kWh (200Wh/km). Det kræver altså blot 20kvm solceller at generere 4.000kWh årligt - eller med andre ord 500 gange mindre areal!

  • 30
  • 1

Formålet med iblanding af biobrændstof er at spare CO2. Eftersom bilparken aldrig bliver 100% elektrisk kommer det til at fortsætte og i takt med elektrificering kan man forøge iblandingsprocenten. Alternativet til ethanol og methylester er 100% benzin og diesel.

  • 3
  • 4

Og hvor stor en procentdel er så erklæret uegnet til menneskeføde før industrien køber det, Ikke det hele sevfølgelig , men der vil være en del med lav klassificering, uden det tal er det ren populisme .

  • 8
  • 0

Om vinteren producerer et solcelleanlæg 20% af årsgennemsnittet, så vidt jeg kan Google mig til. Så vi installerer blot 100 kvm. i stedet for 20 kvm., og så er det lille problem væk.

Samtidigt skal der måske hældes 20% mere strøm på bilen, fordi det er koldt. Så vi installerer yderligere 20 kvm., og så er det problem også væk.

Det er stadig kun 1/83 af arealet til biodiesel til samme antal km.

Resten af året har vi glæde af overskudsproduktionen fra de 100 kvm. ekstra solceller. Den kan vi bruge til alt muligt andet end bilkørsel.

Så Jonas Mouridsens pointe består: Biodiesel er virkeligt dårlig arealudnyttelse.

  • 18
  • 3

Der er 7.2 kW sydvendte solceller, i 2 strenge på en 10kW 3 fase inverter (så der er plads til udviddelse). Inverteren har option for high voltage batteri, men det har jeg ikke benyttet mig af (for dyrt). Det er 2 år gammelt og selv indkøbt, og selv monteret, dog selvf. med assistance fra elektriker til den lovmæssige del.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten