Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Grounded Boeing 737 Max kommer snart i luften igen

Illustration: SounderBruce / Wikimedia Commons

Den ulykkesramte flytype Boeing 737 Max fik efter to ulykker flyveforbud i marts i år, men det forventes at blive ophævet inden for få uger. Problemet var en softwarefejl, som Boeing har rettet, men som afventer godkendelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder. Reelt vil Boeing 737 Max først komme i normal drift i marts, fordi flyselskaberne skal have tid til at installere den nye software og træne piloterne i at bruge den.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke Boeings bestyrelse og direktion, samt FAA's ledelse bliver nød til, dagligt,
at flyve, som passagerer, i samtlige af de snart godkendte MAX'er, over en månedstid,
før nogen vil betale for den "oplevelse"?

Måske skal piloterne, i denne periode, også findes blandt test- og chefpiloter fra Boeing og FAA?

  • 5
  • 5

...en softwarefejl

Her har været tale om meget mere end blot én softwarefejl.

Udover hardware mangler, manglende redundans af sencorer og sencorindput så har der været dybet beklagelige - nej helt uantagelige - fejl i procedure og information til flyselskaberne og deres piloter.

Alt for at spare omskolinger af piloter og dermed stå bedre i konkurrencen om at sælge fly.

Disse fly burde aldrig gøres flyveklar igen og Boeings aktionære og ledelse burde 100% betale tabet derved - så kan de lære det.
Det vil ikke betyde at Boeing går fallit, kun at nye ejere kan videreføre virksomheden og sælge selskabets øvrige flytyper.

Lars :)

  • 6
  • 0

....er to forskellige ting
Der har selvfølgeligt været tale om flere fejl. Et er "software" fejlen hvor der ikke er beskrevet i manualerne ,hvor den kan stoppes.
To er at man åbenbart "har troet", og ovenikøbet har brugt hvad man "troede" i salgsøjemed, til at sige at der ikke skulle en omskoling af piloterne til, for 737 serien er fantastisk udbredt, så det skulle være problemløst for piloterne , der havde fløjet typen tidligere at håndtere 737 max.
Jeg har haft Windows siden det kom frem og er kommet til version 10, men jeg er utroligt glad for, at min svigersøn og søn gider hjælpe mig med de sidste opdateringer, når Microsoft ønsker, at opdatere for at tjene penge på deres varer, ved at ændre mine tidligere program indstillinger så de ikke virker mere.
Jeg kunne forestille mig at piloterne på de havarerede 737 Max har haft det lige som jeg når PCen ikke virker efter hensigten mere. Jeg er dog så heldig at jeg sidder på en stol og kun kan kradse af af arrigskab. Piloterne og passagererne på de 2 stks. 737 Max var knap så heldige.

  • 3
  • 2

Der har selvfølgeligt været tale om flere fejl. Et er "software" fejlen hvor der ikke er beskrevet i manualerne ,hvor den kan stoppes.

Der har været tale om mange fejl, og et "software fix" gør i hvert fald på ingen måde mig tryg, tværtom.

For det første er 737 Max et fly der aldrig burde være produceret - Boeing har taget en forældet airframe (50 år gammel konstruktion), forlænget den, og fordi maskinen aldrig er lavet til det brug er det nødvendigt at sætte større motorer på.

Da der i midlertid ikke er plads nok til større motorer er de trukket længere frem på vingerne og ændrer dermed radikalt maskinens flyveegenskaber, så den i sig selv ikke er stabil.

For at kompensere for det laves der så diverse software fikumdik.

For det andet er en del af det software fikumdik de berygtede angle of attack sensorer, hvor Boeing har valgt at have to, hvorimod Airbus har tre således at der kan laves sanity check, mens Boings software opfører sig helt anderledes.
Hvordan Boeing har tænkt sig løse det problem bliver "interessant" se.

Og så er der lige 737NG som er begyndt at revne - jo jo det går godt for Boeing.

  • 6
  • 1

Den software der er lavet, har haft den specificerede funktion. Derfor er det ikke en 'almindelig' software fejl. Der er primært tale om en mangelfuld anlyse af muligige fejl og deres følger, eller værre en bevidst undertrykkelse af erkente fejl.
Hertil kommer der så en masse med ændringer der ikke er blevet rapporteret m.m.
M.h.t. antagelsen for hvornår flyveforbudet hæves er den meget usikker. De amerikanske luftfarsmyndigheder, FAA, er meget bevidst om at de skal have resten af verden (Europa, Japan, Kina, Canada m.m.) med. Hvis de andre ikke godkender det vil flyene ikke kunne flyve udenfor USA. Hovedparten af 737Max er registreret udenfor USA.
Det at det ikke er nødvendigt at omskoles til 737Max er nok et af de ømme punkter. Boeing har lovet 1 Mio $ for hvert fly, hvis der kommer et sådant krav. Hvis der er krav om omskoling vil der være en kæmpe flaskehals der. Der er i øjeblikket kun fire simulatoer i verden. To står i USA, en i Canada og en i Etiopien.

  • 3
  • 0

Og han udtrykker de samme bekymringer for Boing som du gør.
Jeg har den opfattelse at Boings ledelse, har sagt "visse vasse" til bekymrede
medarbejdere og har klarmeldt flyene til salg og har overbevist FAA at flyene
som sædvanligt, der leveres fra Boing er "sekond to none", altså fejlfrie.
Jeg siger at din bror også har indvendinger imod den manglende information om at der ikke er en tredie indfaldsmåler tilstede.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten