Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Gratis bus og tog i hele Luxembourg

Illustration: Wikimedia/GilPe

Det lille hertugdømme det første land i verden, som fuldstændig fjerner betaling for offentlig transport. Målet er at komme nogle af verdens værste trafikpropper til livs.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politken 14. dec 2018 09:29 10
EU-rapport: Nordeuropa er truet af sine floder
via Ars Technica 14. dec 2018 09:28
Volvo annoncerer el-lastbil
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Og så opfølgningsspørgsmålet: Hvad venter Danmark på?
Og med elektriske busser og elektrificeret togdrift overalt, så får CO2-regnskabet en ordentlig én i nødden!
Kommer det til at koste penge? Ja, selvfølgelig. Men måske ikke så mange som vi tror...
Vil det sænke CO2-udledningen? Lige nu: Måske. På den lange bane: Ja.
Kommer det til at ske? (Med de politikere vi har i dag - og får i fremtiden): Få mig nu ikke til at grine...!

  • 9
  • 1

Det er fint med gratis busser i byerne og sådan, men jeg tænker også, at det ville være godt med lavere priser på langdistance togrejser. Hvis jeg vil med familien til KBH fra Vojens, og gik hen og købte helt alm. billetter, så ville vi komme af med over 3000kr. I bil kan vi klare det for under 1000kr. Selv med Orange billetter købt lang tid i forvejen er det svært at konkurrere, da vi så skal planlægge måneder i forvejen og afsted på obskure tidspunkter. Synd, for jeg gider egentlig ikke køre rundt i KBH, når vi bare kunne lande midt i byen med tog, men prismæssigt er det helt håbløst. Jeg forsøgte også at bestille en togtur til Budapest, men det var også meget dyrt, og nærmest umuligt. DSB kan ikke hjælpe længere end Østrig, så jeg skulle ringe til DB, men her kunne jeg heller ikke rigtig få en sammenhængende rejse, og det ville tage ca 2 døgn forudsat at vi ikke missede nogle tog undervejs.

Vi tog igen bilen, da jeg syntes det var dumt at flyve, og vi trods alt var 6 i bilen.

  • 8
  • 0

Jeg bor og arbejder i Tallinn, og vi fik gratis transport i Tallinn for nogle år siden, og sidste år på mange amtslinier, samt lokaltog (det er nogle gange forvirrende hvad er gratis og ikke er).
På trods af gratis transport har det kun ændret noget i nogle amter.

Selv bor jeg i Tallinn, teknisk set i nabokommunen.
Problemet er stadig forbindelsen - jeg har faktisk en rimelig god forbindelse. Problemet er omstigningen - her skal jeg vente mellem 1 og 20 min. Køreplanerne passer ikke sammen.
Så gratis transport er kun en del af det at få folk til at bruge det offentlige.
Service og forbindelser er stadig den vigtigste del.

Når man vænner sig til lige nøjagtigt at se den bus man ikke kan nå, så er det den daglige irritation, der får mig til at tage min bil. Ganske enkelt for dårlig service og for ignorante embedsmænd der ikke gør noget ved det.

Næste år udvidder amtsbusserne, og der kommer endnu en forbindelse - med omstigning til byens transport - men samarbejde bruger vi ikke, så man skal have 2 billeter og 2 månedskort (hvoraf et er gratis)

Med andre ord - gratis transport er ikke løsningen på at få folk over i den offentlige transport. Der er andre ting der skal fungere først

Brugen af det offentlige er ikke steget meget, netop at samme problem.

  • 4
  • 0

Jeg forsøgte også at bestille en togtur til Budapest, men det var også meget dyrt, og nærmest umuligt. DSB kan ikke hjælpe længere end Østrig, så jeg skulle ringe til DB, men her kunne jeg heller ikke rigtig få en sammenhængende rejse, og det ville tage ca 2 døgn forudsat at vi ikke missede nogle tog undervejs.

And DSB og nattog - Danmark forlog nattoget for nogle år siden trods modstand. Selv har jeg brugt det flere gange flere steder i Europa, og DSB har klart den dårligste service.
Det var billigere at købe billeterne via DB, ca halv pris, og selv om man fik dem billigere der, så var morgenmaden inkluderet. DSB skummede fløden, og morgenmaden var ikke med. Underlig fornemmelse at være den eneste i kupeen der ikke fik morgenmad, da den tyske konduktør forklarede at DSB ikke betalte for det.

Tidligere stod DB for nattogene i Europa, men de stoppede dem sidste år eller noget.
ÖBB (Østrigs baner) overtog dem og oprettede Nightjet.com, som kører det i dag, med samarbejde med andre baner, men der er ikke noget overordnet overblik over nattog i Europe.
Det gør det ikke lettere, at resterne af EuroNight blev delt op og der der idag også en del private operatører på banerne, som fx Thello, Leo Express, Snälltåget osv. osv.
Igen - intet fælles overblik.
(Alene i Sverige er der 3 private operatører, hvoraf en driver nattog)

Turen til Budapest (og mange andre steder) er derfor besværlig. Man skal først til Tyskland (Hamborg eller Berlin) med DSB/DB, derfra med fx NightJet eller et andet nattog til Wien, og fra Wein til Budapest.
Jeg tror ikke at turen tager 48 timer, men det er stadig en god tur. Fra Wien til Budapest kan man fx køre med RailJet på under 3 timer Budapest.
Railjet kører ca 1 gang i timen.

Sammenlagt er det muligt, men DSB og andre selskabers samarbejdsevner (eller mangel på samme) gør det meget besværligt, hvis man som mig netop ikke har arbejdet de steder og kender de private selskaber.
Der er ingen samlet oversigt og man kan ikke købe en billet fra A til B.

  • 4
  • 0

gratis transport er ikke løsningen på at få folk over i den offentlige transport. Der er andre ting der skal fungere først

Selvfølgelig skal det også fungere, men mon ikke vi i Danmark kunne får rigtig mange over i offentlig transport, hvis det ikke kostede noget?
Som pendler er det ikke usædvanligt at betale >1.000 DKK pr. måned for et pendlerkort, og mange kunne godt få det til at hænge sammen uden at bruge alt for meget ekstra tid på sin transport.
Og det vil under alle omstændigheder være nemmere at få alle toge og busser gjort elektriske end at elektrificere bilparken.
Jeg synes det ville være et rigtigt godt skridt i CO2-forbedrende retning.

  • 0
  • 0