Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Genbrugte ATK-stærekasser kan ikke fange motorcykler, trailere og campingvogne

Nye stærekasser hentet fra politiets gamle ATK-biler skal hjælpe med at sænke hastigheden på udvalgte strækninger – men nogle køretøjer får lov at slippe fra at blive blitzet. Stærekasserne kan nemlig ikke fange motorcykler eller påhængsvogne, fordi nummerpladen enten sidder bag på køretøjet eller er gemt bag den trækkende bil. Indtil videre er de nye stærekasser sat op tre steder i Nordjylland.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Rådet for Sikker Trafik 18. jan 2019 16:08 2
Antallet af trafikdræbte falder ikke længere - flere tilskadekomne
via Københavns Universitet 18. jan 2019 14:05
Penkowa får ikke sin doktorgrad tilbage
via Energiwatch 18. jan 2019 07:56
Dansk projekt: Elbiler kan allerede støtte elnettet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

..så kan der udstedes højere bøder hvis trailer eller campingvogn er synlige på billedet - hvilket som regel er tilfældet. Og tro mig; jeg har MANGE billeder at sammenligne med
Det er jo 'bilen' eller føreren der tildeles bøden, ikke traileren, så nummerpladen er ligegyldig.

Men det er dejligt at være motorcyklist ;-)

  • 4
  • 2

Hvorfor ikke bare vende stærekassen om, så den fotograferer køretøjet bagfra?

At chaufføren ikke kan genkendes betyder jo bare at ejeren får bøden i stedet for. Og ejeren er som regel alligevel lig med ejeren, så hvad betyder det?

Hvad Frank J. Andersen får minusser for ved jeg ikke, han har jo ret mht. påhængsvogne: Det er sgu da 'den trækkende bil' og dennes fører som får bøden, ikke en påhængsvogn...?

  • 4
  • 0

..så kan der udstedes højere bøder hvis trailer eller campingvogn er synlige på billedet - hvilket som regel er tilfældet. Og tro mig; jeg har MANGE billeder at sammenligne med

Frank - tror du misforstår

ATK indstilles til grænse f.eks. i bymæssig lokalt forhøjet 60 km/ t så vil ATK'en først begynde at detektere og fotografere ved f.eks. 64 km/t

Kommer der en bil med anhænger vil hastighedgrænsen i bymæssig være 50 km/t. Kører bilen m/anhænger f.eks. 58 km/t udløses ATK'en ikke.

Ved betjent ATK har operatøren muligheden for at sætte detekteringsgrænsen ned hvis han spotter en bil med anhønger

  • 4
  • 0

Ved betjent ATK har operatøren muligheden for at sætte detekteringsgrænsen ned hvis han spotter en bil med anhønger


I teorien ja, så er det en reel fordel.... Men i og med at vi nu taler digitale billeder, så vil det jo være en smal sag bare at sætte grænsen ned for hvornår der tages billeder, og så lade en AI frasortere alle hvor kriterier for bøde ikke kan påvises, herunder
- ikke læselig nummerplade
- grænse for trailerhastighed overskredet, men ikke tydeligt billede af trailer / campingvogn
osv.

Guf for en AI udvikler (som sikkert vil vælge at være anonym!) ;-)

  • 0
  • 1

..fordi billede af føreren er vigtigt når man når op i frakendelses kategorierne - som jo er personligt strafbare.

Vil det sige, at jeg bare kan køre med Anders-And maske eller elefanthue på, så kan jeg ikke genkendes - og dermed ikke få frakendt noget? Er der pligt til at kunne genkendes når man sidder i sin bil??

Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men hvis jeg låner min vogn ud til nogen som så kører 180 km/t i en stillevejszone, kommer politiet så ikke til mig og fortæller mig, at enten identificerer jeg vedkommende eller også tager de bare mit kørekort?

Og tak for opbakningen :-)

Selv tak :)

  • 0
  • 0